העברות תקציביות: קרבות פוליטיים ו-11.5 מיליארד שקל לרכבת ישראל
צילום: אודי שטיינוול. מתוך אתר פיקיוויקי

העברות תקציביות: קרבות פוליטיים ו-11.5 מיליארד שקל לרכבת ישראל

ועדות: ועדת הכספים; נוכחים: אלעזר שטרן, בועז טופורובסקי, זבולון כלפה, יעקב ליצמן, יצחק כהן, ניסן סלומינסקי, ראובן ריבלין

ועדת הכספים התכנסה כשבועיים לפני מועד הפתיחה הרשמי של מושב הקיץ (יום ג' האחרון) לשם דיון בהעברות הכספיות שהונחו על שולחנה. יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) פתח בהודעה שלצערי לא תפתיע אתכם. האוצר החליט למשוך את הבקשה של משרד השיכון להעברת כספים למען הבנייה בהתנחלויות והוסיף: "בזיון שלא היה כמותו מאז שאני זוכר את עצמי בוועדת הכספים".

כמובן שסלומינסקי, שכידוע שייך למפלגת הבית היהודי, לא נשאר חייב והחליט שלא לדון בהעברה התקציבית שהוגשה מטעם משרד החינוך, שכידוע בראשו עומד השר שי פירון – חבר מפלגתו של שר האוצר. ח"כ יצחק כהן (ש"ס) תבע הסברים מסלומינסקי אך האחרון בחר לשמור על זכות השתיקה, ולאפשר למוזמני הוועדה להבין שהם עדים לעוד אחד מהעימותים הפנימיים בקואליציה שבסופו של דבר עולים ברווחת הציבור.

מכיוון שאירועים מהסוג הזה קרו וככל הנראה ימשיכו להתרחש במושב הבא עלינו לטובה, החלטתי שהפעם אפרט על הדיונים הנוספים והחשובים שהתקיימו בוועדה, שלפי דעתי חשוב שהציבור ייחשף אליהם.

העברות תקציביות – מעקב המשמר החברתי

>>> מיליארדים מועברים ללא ביקורת, אבל סלומינסקי מתלונן: "פעם העברות תקציביות היו עוברות ב-3 דקות"

>>> העברות תקציביות: אילו המספרים היו יכולים לבכות

>>> העברות תקציב, סיכום שנת 2013: למה אנחנו מודאגים מזה שאנחנו לא מבינים כלום

תחילה, התקיים דיון קצר בבקשה מטעם אגף החשב הכללי בנושא היקף האשראי שניתן לבנקים מידי המדינה למען עידוד השקעות בעסקים קטנים ובינוניים. אין ספק שחשוב שהמדינה תסייע לעסקים חדשים לקום ותאפשר להם מרחב ראוי על-מנת שיוכלו להתפתח ולתרום למשק הישראלי. נציגת החשב הכללי הציגה נתונים לפיהם האשראי שניתן בעבר מהמדינה סייע לעידוד יזמים להצטרף למרחב העסקי, וליצור מקומות העבודה. חברי הוועדה הצביעו פה אחד בעד אישור ההעברה. 7 בעד 0 נגד.

המשך הדיון ועיקרו נגע בבקשת רכבת ישראל להעברת תשלומי סובסידיה בסך של 11.5 מיליארד שקל לתפעול ופיתוח תשתיות הרכבת. עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד רכבת ישראל במשרד התחבורה, אמר: "מדובר בעידן חדש ברכבת ישראל. זהו כלי תחבורה אמין וזול. בעתיד נחבר את הגליל, חיפה והעמק, נקים קו בין ב"ש לאשקלון, בין ירושלים לת"א. חשוב שהממשלה תמשיך להשקיע ברכבת ותיתן לה תמריצים להמשיך ולהתייעל". מנכ"ל חברת רכבת ישראל בועז צפריר הציג נתונים עדכניים בנוגע לפעילות הרכבת, כאשר מה ששבה את עיני היו אחוזי הדיוק הגבוהים שעמדו על 94%. בנוסף, היצע המושבים גדל בצורה משמעותית וניכר שהציבור רואה ברכבת ככלי תחבורה אלטרנטיבי ואמין.

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) הביע את דאגתו בנוגע לנגישות הרכבת לקשישים והגברת המודעות בקרב הנוסעים לחשיבות של התנהגות נאותה כלפיהם. צפריר השיב שברכבת מודעים לכך, ובנוסף להערתו של שטרן ישנן בעיות נוספות בנוגע להתנהגות הנוסעים בעת שימושם ברכבת, ובכוונתם לצאת בקמפיין שיעודד את המודעות להתנהגות מכובדת בעת הנסיעה.

ליצמן העלה את סוגיית מחירי הנסיעה הגבוהים, ואכן יש מקום להרחיב בנושא זה. ראשית, יצחקי הזכיר שרכבת ישראל היא חברה ממשלתית שנועדה לספק שירות לאזרח והיא לא למטרות רווח. לפיכך, למעט קו-ת"א חיפה, אף אחד מקווי הרכבת לא מניב רווח לחברה ומחירי הנסיעה נקבעים בהתאם לתקציב הממשלה שניתן לחברה. נוסף על-כך, מטרתה של הרכבת היא לספק אלטרנטיבה לבעלי הרכבים, לכן אם משווים את מחירי הנסיעה לעלות השימוש והאחזקה של רכב – הרכבת אכן זולה יותר. התייחסותו של נציג האוצר לרכבת: הכדאיות הכלכלית באחזקה ממשלתית של חברת רכבות מגולמת בביצועי המשק בעקבות קיומה של תשתית הרכבת – אפשרויות לעובדים להגיע במהירות לעבודתם ללא פקקים, גמישות במציאת משרה שרחוקה ממקום המגורים, שמירה על איכות הסביבה וצמצום תאונות הדרכים.

הישיבה ננעלה בהעברת התקציב פה אחד. 7 בעד, 0 נגד.

בנימה אישית, אני חושב שפיתוח תשתית הרכבות בישראל הוא צעד מבורך ולשם שינוי הייתי עד לדיון בנושא התפעולי של הרכבת ובתכנון לעתיד, זאת לעומת ידיעות חוזרות ונשנות על שביתות עובדי הרכבת מסיבות שונות. ככל שתתפתח רמת התחבורה הציבורית בארץ, לרבות הרכבת, כך תפחת התלות ברכבים פרטיים וכלל הציבור שלא יכול להרשות לעצמו להחזיק רכב פרטי יהיה נייד ובעל יכולת להגיע למקום עבודתו או לבקר את משפחתו בקלות ויחסית בזול.

נוכחים: אלעזר שטרן, ניסן סלומינסקי, זבולון כלפה, בועז טופורובסקי, יצחק כהן, יעקב ליצמן, רובי ריבלין. בעצם חברי האופוזיציה היחידים שנכחו בוועדה היו מטעם ש"ס.

נגישות
העברות תקציביות: קרבות פוליטיים ו-11.5 מיליארד שקל לרכבת ישראל | המשמר החברתי

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs