תחבורה ציבורית בשבת – צורך חברתי או עבירה על החוק?
(צילום: wikipedia / Ori~)

תחבורה ציבורית בשבת – צורך חברתי או עבירה על החוק?

ועדה: ועדת הכלכלה; נוכחים: יואב בן צור, איציק שמולי

ביום ג' (02/12/14) התכנסה ועדת הכלכלה לדון בנושא התנהלות משרד התחבורה בעניין החוק לאיסור נסיעת תחבורה ציבורית בשבת. הנושא הועלה לבקשת ח"כ יואב בן צור (ש"ס), שטען כי משרד התחבורה אינו עומד בתקנות הקובעות כי אסור להעסיק נהגים בשבת, פרט למקרים מיוחדים. מבין חברי הוועדה, רק בן צור ואיציק שמולי (העבודה, ממלא מקום יו"ר) נכחו בדיון, בו השתתפו גם נציג המשרד לשירותי דת (זאב איתן), נציגי המשרד לכלכלה, לתחבורה, נציגי עמותת "יש סיכוי" והתנועה למדינה יהודית (המשפטן אורי ישראל) ועיתונאים.

החוק, שנקבע בסטטוס קוו של המדינה מימי הקמתה, מתגלה כבעייתי ליישום עבור משרד התחבורה. לטענת נציג המשרד, הוספו קווים בגליל למגזר הערבי מתוך צורך של התושבים. "אין כאן שום מרכיב פוליטי", הוא אומר, "אנחנו משתדלים לא לפגוע ברגשות הציבור. לא הפעלנו את כל הקווים למרות שגם לזה יש דרישה, אלא רק קווים מסוימים שבהם יש צורך מובהק".

"מי קובע את הצורך?" עונה לו משפטן מהתנועה למדינה יהודית. "צורך זה לא כתוב בחוק. בחוק רשום אי תחבורה ציבורית בשבת, וזה מה שצריך שר התחבורה להתמקד בו, ולא בצרכים".

מהם ה"צרכים" שבשבילם שר התחבורה מנסה לשנות את קווי התחבורה בשבת? האם אלו צרכים שלא מופיעים כחשובים במסמכים מדינים שונים? ויכוח דומה לנושאים אלו שמעתי בסערה שעורר חוק הלאום בשבועות האחרונים בקרב הציבור הישראלי. אני שואלת את עצמי, מה עם אותם חוקים שקבועים בחקיקה ומעוררים מחלוקת דומה, האם אנחנו מכירים אותם? האם אנחנו חושבים על ההשלכות שהם מביאים על אזרחים במדינה ? לא בטוח.

הדיון הסתכם בקריאה למשרד התחבורה לדווח לוועדת הכלכלה על כל חריגה מהחוק ולקבל אישור לכך, ולא לחרוג מהחוק הכתוב. הדיון נערך 26 דקות, לא נכלל בו שאלות על קושי יישום החוק מול הצרכים אלא רק טענות כלפי משרד התחבורה. מעניין אם הדיון היה נראה אחרת לו היו מגיעים חברי כנסת נוספים ממפלגות שונות.

נגישות
תחבורה ציבורית בשבת – צורך חברתי או עבירה על החוק? | המשמר החברתי

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs