הצעת חוק הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו (תיקון – פיצול שידורים של בעל זיכיון לשידורי רדיו), התשע"ה-2015

עמדת המשמר: נגד

המשמר החברתי מתנגד להצעת החוק משום שהיא מפירה את עקרון השוויון בהקצאת משאבים. מספר תדרי הרדיו האזרחיים בישראל מוגבל והענקת תדרי שידור צריכה להיות רק לאחר הליך ציבורי פתוח. החלת הצעת החוק רטרואקטיבית נראית גם היא בעייתית ביותר, ומציגה את ההצעה כולה ככזו שבאה לעזור לאנשים בודדים על חשבון האינטרס הציבורי.
עיקרי החוק מתן אפשרות לאשר לתחנות רדיו בעלות שני תדרים המיועדים לאזורים שונים לשדר בהם תכנים נפרדים
סוג ההצעה פרטית
סטטוס עברה בקריאה טרומית ב-22.7.2015
שמות קודמים
מחבר הפירוש איל שגיב

המצב כיום

מתוקף חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו פועלות בארץ 15 תחנות רדיו אזוריות. כדי לכסות את כל אזור הזיכיון שלהן, חלק מהתחנות משדרות על יותר מתדר אחד. בתחילת שנות האלפיים קיבלו שלוש תחנות רדיו – רדיו לב המדינה (הפועל באזור השפלה), רדיו דרום ורדיו חיפה – את אישור הרשות השנייה לפצל את שידוריהן בתדר הנוסף. כלומר, בתדר שניתן להן לשיפור הקליטה מותר להן לשדר שידורים אחרים מאלו שמשודרים בתדר האם, עד שמונה שעות ביום. הסיבה לכאורה הייתה ייחודיות קהל היעד: רדיו לב המדינה הקימה תחנה ברוסית לאזור אשדוד (שמשדרת 12 שעות), רדיו דרום משדרת תכנים המיועדים לאזור עוטף עזה וחבל לכיש, ורדיו חיפה – לאזור הקריות והמגזר הדרוזי (אם כי כנראה משדרת בעיקר מוזיקה).

בשנה שעברה הגישו בעלי תחנת רדיו אמצע הדרך עתירה לבג"ץ לאחר שלא אושר להם להשתמש בתדר הנוסף לפיצול שידורים. בקשה דומה של רדיו 90 נדחתה גם היא על ידי הרשות השנייה. לאחר העתירה, ולאחר שנים שבהן הייעוץ המשפטי של הרשות אישר את הסדר הפיצול, החליטה היועצת המשפטית של הרשות השנייה כי המועצה פעלה שלא בסמכות ומדובר למעשה בהפעלת תחנות רדיו חדשות ללא מכרז. שלוש התחנות המפוצלות משכו את עתירתן לבג"ץ בעניין, כשבית המשפט אמר כי אינו מתכוון להתערב בהחלטת המועצה לבטל את האישורים שניתנו והמליץ על תקופת מעבר של שנתיים להפסקת השידורים המפוצלים. התחנות, מצדן, טענו כי קיבלו את האישור כחוק ואף חידוש הזכיונות כלל את פיצול השידורים. לצדן נעמדו יושבי ראש הרשות לשעבר, אם מתוך הסכמה עם עמדתן ואם מתוך רצון להגן על החלטות העבר שלהם.

מה הצעת החוק אומרת

הצעת החוק תאפשר פיצול שידורים לתחנות רדיו, כך שבעל זיכיון שהוקצה לו תדר נוסף יוכל לשדר בחלק משעות היום תכנים שונים מאלו המשודרים בתדר האם. האישור יהיה תקף גם רטרואקטיבית (עד לקבלת אישור מעודכן) לתחנות שהמועצה אישרה להן את הפיצול עד עתה.

השינויים הצפויים מאישור החוק

מדובר למעשה בחוק שבא להפוך את החלטת מועצת הרשות השנייה על סגירת שלוש התחנות המפוצלות. מאחר שלעתים תחנות הרדיו האזוריות מתחרות זו בזו (כאשר יש יותר מתחנה אחת באותו אזור או שיש אזורי חפיפה בגבולות האזורים), שלוש התחנות המפוצלות זוכות ביתרון בתחרות על מפרסמים ועל קהל המאזינים; לפי הערכות, יתרונן מיתרגם להכנסות נוספות בסך 20 מליון שקלים. תחנות אחרות יהיו תלויות בהחלטת משרד התקשורת אם יוקצה להן תדר נוסף שיוכל לשמש לפיצול השידורים.

אם השידורים המפוצלים אכן היו לא חוקיים כל השנים, מדובר בהכשרה בדיעבד ובמתנה ששווה הרבה מאוד כסף. כמו כן, מאחר שהתחנות המפוצלות עונות לכאורה על צרכים של קהלים ספציפיים – דוברי רוסית וערבית – ייתכן שיש מקום לצאת למכרז חדש לתחנות ייעודיות, כפי שהרשות השנייה הודיעה שהיא עשויה לעשות.

לפי דיווחים בתקשורת, מאחורי הצעת החוק עומדות שלוש תחנות הרדיו המדוברות ובעליהן – צביקה שלום (שותף ברדיו דרום ואחיו של השר סילבן שלום), דני נישליס (שותף ברדיו חיפה ורדיו תל אביב) ובעיקר דוד בן בסט (רדיו לב המדינה ורדיוס), יו"ר פורום תחנות הרדיו האזורי, חבר מרכז הליכוד לשעבר ומראיין של פוליטיקאים בתחנה שבבעלותו. דוח של המבקר הפנימי של משרד התקשורת מ-2011 שלא התפרסם בתקשורת הרשמית אך פורסם בבלוג של רביב דרוקר מצביע על הפרות חוק רבות של רדיו לב המדינה באשר לשימוש בתדר המקורי ובתדר המפוצל, שלא טופלו כלל על ידי משרד התקשורת.

מקורות

הצעות חוק אחרונות במאגר

תפריט חקיקה

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs