ועדת שרים: החוק לשכירות הוגנת ממשיך להידחות

ועדת שרים: החוק לשכירות הוגנת ממשיך להידחות

בשנים האחרונות הפכה ועדת השרים לענייני חקיקה לגוף העיקרי שאחראי על חקיקת חוקים בישראל. חבריה מתכנסים מדי יום ראשון כדי לקבוע את גורלן של הצעות החוק שיעלו להצבעה באותו השבוע במליאת הכנסת, ועל אף שפעילותה אינה מוסדרת בחוק ולהחלטותיה אין תוקף חוקי מחייב, עמדת הוועדה היא זו שקובעת בפועל כיצד תצביע הכנסת.

בכך היא הופכת את הרשות המחוקקת לחותמת גומי דה-פקטו, המאשרת או דוחה חוקים רק על פי הוראות הרשות המבצעת. בניגוד לדיוני הכנסת, ועדת השרים חסויה לחלוטין: בדיונים לא נכתב פרוטוקול ואופן הצבעת חברי הוועדה אינו נרשם. המסמך היחיד המתפרסם הוא סיכום החלטות הוועדה, ובו מוצגת רק ההחלטה הסופית, בלי נימוק או הסבר. מבין 12 השרים החברים בוועדה, שרת המשפטים איילת שקד היא היחידה המפרסמת את הצבעותיה [כאן].

 

המשמר החברתי מפיץ מדי שבוע סריקה של המסמך עבור הציבור הרחב, וסוקר את הצעות החוק המרכזיות בתחום החברתי-כלכלי שעלו לדיון בוועדה באותו שבוע. להלן חלק מהצעות החוק שנידונו השבוע יחד עם החלטות הוועדה. המידע על הצעות החוק מובא באדיבות מרכז לשינוי מדיניות של שתי"ל, מיסודה של הקרן החדשה לישראל.

 

סקירת השבוע: 

הצעת חוק שכירות הוגנת

הצעת החוק מבקשת לקבוע הסדרים בשוק השכירות שיהפכו את השוק הפרוץ למפוקח. ייקבעו קריטריונים למצב הדירה, יינתנו תמריצים לשכירות ארוכת טווח, וייקבעו מחירי שכירות בפיקוח.

שרת המשפטים שתהיה אמונה על ביצוע החוק, אם יאושר, מתנגדת לחוק נחרצות, וטוענת שפיקוח על מחירי השכירות תביא לעליית מחירים. בקדנציה הקודמת תקעה הממשלה את הצעת החוק במשך חודשים ארוכים, וטיוטת החוק שלבסוף הגישה לא הבשילה לכדי חקיקה.

ועדת השרים דחתה את הצעת החוק בשבוע (שוב, לאחר שגם תחילת הקדנציה דחתה אותו)

טיוטת חוק תעריפי תחבורה ציבורית

טיוטת החוק הממשלתית מוגשת לאחר דין ודברים של שר הכלכלה היוצא עם משרד האוצר שהייתה אחת מההבטחות השונות שהבטיח לפני ואחרי הבחירות. השר דרעי קיווה להוריד את המע"מ בין היתר על תחבורה ציבורית, בעוד שבמשרד האוצר טענו שהדבר יפגע במשטר המס, והציעו הפחתת תעריפים הדומה לגובה המע"מ, אך פחותה ממנו – 14.5%. חשוב לציין שמחירי הדלק ירדו בצורה ניכרת, הפחתה שממנה לא זכו צרכני התחבורה הציבורית ליהנות. כמו כן, לא נמצאים בטיוטת החוק מנגנונים לשיפור שירותי התחבורה הציבורית, שמצבם בכי רע. זאת ועוד, תוספות התקציב בגין מימון ההפחתה יסבסדו את חברות הנסיעות.

הוועדה תמכה בטיוטת החוק.

 

 


ועדת.שרים.11.1.16-עמוד 1

ועדת שרים 3.1.16_2

ועדת.שרים.11.1.16-עמוד 3

 

 

 

ועדת.שרים.11.1.16-עמוד 4

נגישות
ועדת שרים: החוק לשכירות הוגנת ממשיך להידחות | המשמר החברתי

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs