הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד היה מהלך אסוני

הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד היה מהלך אסוני

ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט  יום ב', ה-30.7.2012. דיון בנושא: בריאות התלמיד לקראת שנת הלימודים תשע"ג – איך חוזרים מהמהלך האסוני של הפרטת שירותי בריאות התלמיד?

*

למרות הנתונים הקשים על מצב שירותי הבריאות לתלמידים, בגצ"ים, דו"ח קשה של מבקר המדינה, ועמדת הנהלת משרד הבריאות, דר' גרוטו נציג משרד הבריאות אמר שהמשרד מסכים למהלך ההפרטה.

חברי הועדה: נינו אבסדזה, זבולון אורלב,ישראל אייכלר, מוחמד ברכה, מסעוד גנאים, דני דנון,נסים זאב, ג`מאל זחאלקה,יעקב (כצל`ה) כ”ץ, אנסטסיה מיכאלי, אלכס מילר, ציון פיניאן

נכחו: היו"ר ח"כ עינת ווילף בלבד.

מוזמנים רבים אחרים גם הם לא הגיעו: אלו"ט, רשתות חינוך, ארגון "בטרם", ארגוני מורים, ארגון ההורים הארצי, מועצת התלמידים והנוער הארצית. אין ספק שהיעדרותם מהדיון יכולה להצביע על דבר אחד:  הם נכנעו למהלך ההפרטה.

מהלך הדיון:

היו"ר ח"כ ווילף פתחה וציטטה את מנכ"ל משרד הבריאות שקבע כי הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד היה מהלך אסוני.

נציג משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו התפתל בכיסאו. הוא ציין שלמרות שידוע שהזוכה במכרז לא חיסן את התלמידים במחוז הדרום במשך שנה וחצי, כל שהוא זקוק לו זה זמן. אם רק יתנו לו זמן הוא ילמד את העבודה ויעשה אותה ביעילות.

ראוי לציין כי בעיר באר שבע הגיע שיעור החיסונים ל 20-40% בלבד.

לטענות האלה קרא דר' קדמן מהמועצה לשלום הילד "הניסוי הרפואי הגדול ביותר במדינת ישראל שבוצע ללא אישור וועדת הלסינקי, וחובה להקים עליו וועדת חקירה".

עוד התברר לנוכחים שמאז ההפרטה לא ניתנו שירותי בריאות לתלמיד לפזורה הבדווית בכל הנגב. 0% חיסונים.
קראו לזה במסמכים "כיסים". כדי למנוע אסון לאומי של התפרצות מגיפות משרד הבריאות הזדרז והחזיר לאחריותו את כל מחוז הדרום ותוך 3 חודשים חוסנו למעלה מ-90% מילדי המחוז – באר שבע, אשקלון וכל הפזורה הבדווית.

בהמשך הדיון התברר שגם במחוז ירושלים, חברת "נטלי" הזוכה במכרז שירותי בריאות לתלמיד לא חיסנה למעלה ממחצית הילדים בטענה של "חוסר נגישות", וגם כאן משרד הבריאות שוקל להחזיר את האחריות אליו.

ובכל זאת, למרות הנתונים הקשים, בגצ"ים, ודו"ח קשה של מבקר המדינה, ועמדת הנהלת משרד הבריאות, דר' גרוטו נציג משרד הבריאות אמר שהמשרד מסכים למהלך ההפרטה. על כך ציינה וילף שמשרד האוצר חנק את משרד הבריאות ולכן הם מצייתים בניגוד לעמדתם המקצועית המוצהרת באופן רשמי.

 נציגת משרד החינוך טענה ששורש הבעיה הוא שכבר שנים רבות אין אחות בכל בית ספר.
מסתבר שבתחילת שנות  2000 התקציב הוקטן מ-71 מיליון ש"ח ל-54 מיליון ₪, ולמרות הגידול במספר התלמידים התקציב לא גדל. לעומת זאת התקציב לאחר ההפרטה עומד על 120 מיליון ₪ מתוכם 90 מיליון במכרז.
פרופ' יונה אמיתי יו"ר החברה לרפואת ילדים בקהילה שניהל את שירות הבריאות לתלמיד בעבר והכיר את השירות מבפנים, טען שהאוצר עשה הכל כדי להכשיל את השירות כשהוא באחריות המדינה. זאת השיטה: תחילה מייבשים את השירות ואחר כך מפריטים ומחזירים את התקציבים לגופים פרטיים בתהליך מעוות.

יש קטסטרופה של עזרה ראשונה

וילף: אם חברה פרטית אינה זולה יותר ואינה יעילה יותר מהמדינה מדוע לא להחזיר את השירות לאחריות המדינה?

דר' קדמן: מטרת האוצר אינה חסכון אלא הפרטה.

דבי דוד חי (האגודה לזכויות האזרח): כבר הועלה רעיון להכשיר מורות לתת חיסונים.

ראש חטיבת אחיות בריאות הציבור בתוך הסתדרות האחיות הארצית, גב' מוריה אשכנזי: האחיות בורחות מהמקצוע. הן הפכו לסחורה של הקבלן הזוכה במכרז. הרסו להן את הגאווה המקצועית, תחושת סיפוק וקביעות ואת הקשר עם הילדים. מודדים אותן על פי מדדים כמותיים. מאיימים עליהן שאם לא תהיה תפוקה לא ישלמו להן משכורת, היום יש אחות אחת ל-17 בתי ספר. לאחיות נמאס. יש כפל מערכות ניהול. באותו תקציב אפשר היה לתת לאחיות תנאים טובים יותר.  גם הילדים הפכו לסוג של סחורה במכרז!

פרופ' גרוטו נציג משרד הבריאות אישר שזה המצב וקשה יותר ויותר להשיג אחיות לשירות.

בריאות ואורח חיים בריא הם נושאים ערכיים

פרופ' מנו כץ (יו"ר האירגון הבינלאומי של קונצנזוס בריאות התלמיד ויועץ לאירגון הבריאות העולמי) הדגיש שחיסונים אינם העיקר. קידום בריאות ואורח חיים בריא הם נושאים ערכיים. באירופה הוחלט כי בריאות התלמיד היא באחריות המדינה ומבוצעת על ידי הרשויות המקומיות. הדבר הרלבנטי לחברה בישראל אינה המדידה המספרית של החיסונים אלא שילוב הילדים בחברה באופן נכון. יש לתת ל 15%-20% מהילדים בחברה יותר זמן, תשומת לב ומעקב רצוף דרך זיקה ועבודה רצופה בין הרופא והאחות.. יותר מ 60% ממדינות העולם עשו לאחרונה רפורמה בתחום בריאות התלמיד.

מדינת ישראל פועלת בניגוד למגמה העולמית.

לאחרונה, לאחר בג"צ הוציא משרד הבריאות מכרז מתוקן לשירותי הבריאות לתלמיד מחייב את האחות לאתר התנהגויות מזיקות כגון אנורקסיה, התעללות מינית, בעיות פסיכולוגיות, התמכרויות, התפרצויות מחלות זיהומיות וכדומה.
אומרת גב' אשכנזי: לא ניתן לבצע את המכרז כשהאחות אינה מכירה את התלמידים, אין תיקים רפואיים, אין מעקב אחר בדיקות שמיעה וראיה והאחריות הועברה למעשה להורים.

קדמן: השירות אינו קבלנות חיסונים, אלא הכנסת תפיסת בריאות לבתי ספר! הוציאו את משרד הבריאות מתוך בתי הספר ואין יותר כתובת מרכזית שרואה את בריאות התלמיד ושיש לה תפיסה רחבה ומדיניות. יש קטסטרופה של עזרה ראשונה.

במהלך הדיון התברר שאין הלימה בין שירות הבריאות לתלמיד לחוק חינוך חובה חינם שקיים כבר 17 שנים. לכן קיימות 2 מערכות נפרדות לבריאות תלמיד – אחת עד כיתה ט ואחת לי' עד י"ב.

ועוד כמה מילים לסיום:

נדהמתי לראות שנציג משרד האוצר מר ערן הכהן, הגיע ללא נתונים (כלומר לא רצה להראות אותם), וטוען שהשירות לא הופרט, פשוט קוראים לו "שירות במימון ציבורי", חזר על עמדת משרדו "אנחנו לא נחזור למודל אחות בכל בית ספר". וכשוילף דיברה על החזרת השירות לאחריות המדינה, הוא אמר לה "התהליך יהיה רחוק מאד ממה שאת מתארת לעצמך".
וכשוילף ביקשה מנציג משרד הבריאות להכין תוכנית החזרת השירות לאחריות המדינה אמר ערן הכהן: "זה יהיה בדיון בינינו לבין משרד הבריאות ולא כאן".  בקיצור: הוא הראה לה מי מחליט.

מסקנה: יש כסף לבריאות אבל משרד האוצר יחליט למי יחלקו אותו ואיך. נושאים ערכיים לא מעניינים אותו. בריאות ועתיד ילדי ישראל לא מעניינים אותו.

_____________________________________________________

קישורים נוספים:

מנכ"ל משרד הבריאות: "הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד היתה טעות – זה סחר בבריאות"

בניגוד להמלצות בג"ץ: משרד הבריאות פרסם מכרז לשירותי בריאות לתלמידים

הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד – בג"צ 3217/09 כרמון נגד שר החינוך

3 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs