למרות הכשלון- הפרטת בריאות התלמיד נוע תנוע

למרות הכשלון- הפרטת בריאות התלמיד נוע תנוע

ועדות החינוך התרבות והספורט

30/07/20122, 11:00, דיון בנושא בריאות התלמיד

הקדמה

שירות הבריאות לתלמיד, או בשמו המוכר יותר עבור רובנו – אחות בית-הספר, הינו שירות ציבורי שנגנב מאיתנו בעשור האחרון. הפרטת השירות, שנעשתה בשנת 2007, הובילה לפגיעה אנושה באיכות השירות והיקפו, בעוד שהתקציב לנושא התנפח והוכפל. בתאריך ה-30/07/2012 התקיים דיון ביוזמת יו"ר וועדת החינוך, התרבות והספורט, ח"כ עינת וויף, על-מנת לקדם פתרון לנושא, להלאים מחדש את השירות ולהחזירו לידי הממשלה והציבור.

משתתפים:

לדיון הגיעו אנשי מקצוע מעולם הרפואה, נציגי משרד הבריאות, האוצר והחינוך. מלבד יו"ר הוועדה, חסרו בנוכחותם שאר הח"כים חברי הוועדה. נוכח מנכ"ל חברת "נטלי", הזכיינית הפרטית במכרז למתן השירות לבריאות התלמיד. מהצד החברתי, נכחנו שני נציגי המשמר החברתי ונציגת האגודה לזכויות האזרח.

קצת נתונים:
[message_box title="הציבור שמשלם עבור השירות – מקבל פחות" color="red"]מאז הפרטת המערך לבריאות התלמיד, המדינה כמעט הכפילה את הוצאותיה. הציבור, שמשלם עבור השירות – מקבל פחות. במהלך כעשור, בין 1998-2007, חנקו וצימצמו את התקציב לשירות.

התקציב ירד מכ-70 מ"ש בשנת 2000, ל-54 מ"ש בשנת 2007. במקביל, הייתה עלייה של כ-15% במספר התלמידים במערכת החינוך.

ההוצאה לתלמיד בש"ח ירדה מ-71 ש"ח בשנת 1998 ל-46 ש"ח בשנת 2007. כיום, התקציב לשירות המופרט הינו כ-120 מ"ש.

לפני כעשור, כל אחות הייתה אחראית לכ-1,800 תלמידים.  בשנת 2008 – המספר עמד על 3,300 תלמידים לאחות. במהלך העשור צומצמו היקף השירות הניתן לתלמידים, בוטלו בדיקות וחיסונים, וצומצם עד בוטל המענה לנושא העזרה-הראשונה.[/message_box]

כיום, בעקבות דו"ח חריף של מבקר המדינה, החלטת בג"צ, ומאבקים של אירגוני הרופאים והאחיות בישראל, קיימת הבנה כי ההפרטה נכשלה כישלון חרוץ. ע"פ גברת מירה חונוביץ', האחות המפקחת הארצית, אחות בית-ספר היא לא קבלנית ביצוע של חיסונים. עליה להיות מוקד קבוע אליו יכולים תלמידים, מורים והורים לפנות ולהתייעץ. עליה לעסוק ברפואה מונעת, בחינוך לאורח חיים בריאותי. עליה להיות ערה לנעשה בבית-ספר, וליזום טיפול במקרה שהיא מאבחנת תלמיד עם בעיה רפואית.

ע"פ הגורמים המקצועיים בדיון, על האחיות בבית-ספר להיות אחראיות על רפואה מונעת. ביכולתן לאתר ולמנוע תופעות של השמנת יתר, הפרעות אכילה, תת-תזונה, ילדים בסיכון, דיכאון וכד'. בעבר, לאחיות היה פנאי לעסוק בנושאים אלו ואף בחינוך לאורח חיים בריא, תזונה נכונה וכו'. כמו-כן, היו האחיות אחראיות למתן מענה עזרה ראשונה במקרה הצורך. לאור הקיצוצים בתקנים ובתהליך ההפטרה שהשירות עבר, נפסק המענה הרפואי המקיף, והמיקוד עבר לביצוע פעולות החיסון והבדיקות השגרתיות בלבד.

כיום, כאשר השירות נמצא בידיים פרטיות, אצל זכיין היוצא למכרז אחת למספר שנים, האחיות מאבדות את הקביעות שלהן בעבודה. לא פלא, שבשנים האחרונות רבות מהן בחרו לעזוב את השירות ולחפש מקום עבודה חלופי. אף אחד לא רוצה להיות עובד קבלן, אם יש לו אופציה אחרת. האחיות גם התלוננו על יחס לא ראוי לעבודתן, על כך שהצלחתן נמדדה אך ורק על-פי מספר החיסונים שנתנו, מבלי להתייחס לשאר תחומי האחריות בתפקידן. תהליך העזיבה של האחיות יוצר תקנים לא-מאוישים, שפוגעים עוד יותר במענה הרפואי לו זוכים התלמידים.

כישלון ההפרטה הינו נושא מוכר שזכה להתייחסות רבה בגורמי הממשל והתקשורת. הדיון התקיים לאחר שכבר החל תהליך פתרון הבעיה באמצעות הלאמה של השירות. במרץ 2012 הולאם השירות באזור אשקלון והדרום. גברת חונוביץ' תיארה איך מצב בריאות התלמיד בדרום הידרדר לאורך שנים – אחוזי החיסונים והבדיקות ירדו ל-20%-30%, ובמקומות מסוימים אף צנחו ל-0% מוחלט. בשלושת החודשים מרגע החזרת האזור לאחריות המדינה, הצליחו לכסות את הפערים ולהגיע לכ-90% באחוזי החיסונים. עולה כי המדינה מצליחה לתפקד טוב יותר באזורים המאתגרים יותר, בהם החברה הפרטית נכשלת. ועל-כן, אין סיבה להמשיך ולשלם לחברה פרטית גם בשאר אזורי הארץ. על-פי משרד הבריאות, המחוז הבעייתי הבא שכדאי להלאים הינו מחוז ירושלים.

בנוסף, בחוק יש בעיה אנכרוניסטית. חוק בריאות התלמיד נחקק בחפיפה לחוק לימוד חובה, שהוגבל בעבר לכיתות א'-ט'. ב-2007 נכנס תיקון לחוק לימוד חובה והוא הורחב עד כיתה י"ב. עם זאת, חוק בריאות התלמיד נשאר ללא שינוי. בגלל המצב הזה, כיתות א'-ט' מקבלות את התקציב ממשרד הבריאות לשירות בריאות התלמיד, בעוד שבתיכונים האחריות לבריאות התלמידים נמצאת באחריות משרד החינוך. מהי הסיבה להשאיר את המצב ככה, ולקיים כפילות ניהולית המזבזבת את תקציבי הציבור? ניסיון לתקן את החוק נעצר בועדת השרים לענייני חקיקה. הרחבת החוק לכלל 12 שנות הלימוד, ואף לגילאי 3-5, במקביל לחוק חינוך חינם, תיצור רצף שירות מקיף לטובת ילדי מדינת ישראל, ותחסוך משאבים בטווח הקצר והארוך כאחד.

נציג האוצר מחייך ומתחמק ממתן תשובות ברורות

לאורך כל הדיון, יו"ר הוועדה ניסתה להבין מנציג האוצר מדוע לדעתו יש להמשיך את השירות במתכונתו המופרטת. מול הסכמה גורפת של אנשי מקצוע עתירי ניסיון מרקעים שונים בעולם הרפואה, ישב נציג האוצר, חייך והתחמק ממתן תשובות ברורות. נראה, כי מדובר בשיטה. משרד האוצר מייבש תקציבים משירות ממשלתי עד שהשירות מפסיק לתפקד, ואז ממליץ להפריטו ולמכור אותו לחברה פרטית. לאחר מכן, על-מנת להציג הצלחה, המשרד מאשר העלאה חוזרת של התקציב.

בסיום הדיון התבקש נציג משרד הבריאות  להציג בתחילת מושב הכנסת הבאה תוכנית מקצועית להמשך ההלאמה של השירות, ללא קשר למשא ומתן עם משרד האוצר בנושא.

____________________________________________________

לקריאה נוספת:

 דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת: שירותי הבריאות לתלמיד בישראל 1998-2008 

ההסתדרות הרפואית בישראל – שירותי בריאות התלמיד

סיקור ההפרטה ותוצאותיה:

הצעת חוק: סוף להפרטת שירות בריאות התלמיד (מיטל יסעור בית אור Ynet)

הפרטת הבריאות לתלמיד: חסכון? ההוצאה גדלה (מיטל יסעור בית אור Ynet)

מש' הבריאות: תפקוד האחיות בבתי הספר – כושל (מיטל יסעור בית אור Ynet)

ישראל 2009: אחות אחת על 2,250 תלמידים (מיטל יסעור בית אור Ynet)

 

סיקור נוסף של הדיון בוועדה: 

הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד היה מהלך אסוני – חיה מיכאלי

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs