איך נדע אם האיום בביטול פרויקט המרכבה אמיתי?

איך נדע אם האיום בביטול פרויקט המרכבה אמיתי?

משרד הביטחון הודיע על עצירת ההזמנות לטנק בגלל הקיצוצים כביכול בתקציבו, וגרם להבהלת נציגים מ-20 מפעלים לכנסת
שני גולדברג

ועדת המדע והטכנולוגיה: ביטול פרויקט המרכבה, 28.02.2012

מרכבה 4. קשה להתווכח עם מערכת הביטחון בגלל היעדר השקיפות והאיום המתמיד במלחמה (צילום: Zachi Evenor, flickr)

הדיון בוועדה עסק בהשלכות הטכנולוגיות והכלכליות של ביטול פרויקט המרכבה, וביניהן אובדן ההון האנושי והנזק לתעשייה. על פי הבשורות המאיימות, עצירת ההזמנות ממערכת הביטחון תאלץ עשרות מפעלים לסגור קווי ייצור ולפטר אלפי עובדים, רובם בפריפריה. ביטול הפרויקט הוא פגיעה ממשית בפריפריה, ביצוא וברווחי התעשייה.

היו"ר רונית תירוש נתנה כתף לתלונות צה"ל וחברות התעשייה, ויחד עם זאת ביקשה את התייחסותם כאשר הציגה בפניהם את טענות האוצר הרגילות.

רפרנטית ביטחון במשרד האוצר דרשה ממשרד הביטחון שקיפות בתקציב, וציינה שהשנה אושרה הגדלת התקציב ב-3 מיליארד שקלים ושתקציב מערכת הביטחון כולה הוא 60 מיליארד שקלים.

רונית תירוש לאוצר: אם למשרד הביטחון אין שיקול דעת, למה לא צבעתם את הכסף?

כולם מסכימים שהחלק הזה של הדיון מתאים יותר לוועדת החוץ והביטחון.

ביקשתי מהנהלת הוועדה לשאול שאלה ונאמר לי שאקבל זכות דיבור אחרי התעשייה. רציתי להשמיע ביקורת על ההודעה של משרד הביטחון. כל העיניים היו מופנות אלי ותירוש שאלה מה זה המשמר החברתי. אני הסברתי והיא הביעה כבוד רב לפעילות אזרחים בכנסת. ציינתי שמשרד הביטחון מאיים לבטל פרויקטים בכל פעם שלא מאושרת תוספת התקציב שהוא מבקש. שאלתי איך הציבור יוכל לדעת שהפעם זה ברצינות.

מצד התעשיינים נשמעו קריאות שלפיהן ביטול הפרויקט הוא תוצאה של המחאה, ושהאוצר נתן כסף למסקנות טרכטנברג על חשבון תקציב הביטחון.

קצין בכיר, ראש מנהלת פרויקט המרכבה במשרד הביטחון, הקדיש כמה דקות כדי להשיב לשאלתי. הוא אמר שזה לא איום, אלא שכבר עכשיו התקציב אצלו עומד על אפס. הוא המשיך להסביר על עניינים מערכתיים של תקציב. בתום הדיון הקצין ניגש אלי כדי לתהות על קנקני.

נדרשת שקיפות במערכת הביטחון, אבל מתברר שבקשת האוצר בעניין זה נובעת מהרצון לשלוט גם במשרד הביטחון באמצעות מסופים. קשה להתווכח עם מערכת הביטחון כי יש להם קלף של איום תמידי ושל מלחמה. גם אין הצדקה לאלו שאומרים שהעברת כספים לרווחה גורמת לקשיי התקציב במערכת הביטחון. בכל זאת, אלביט והתעשייה האווירית הצליחו לרכוש מטוסי קרב במיליארדים. לא יכלו לגרד קצת בשביל פרויקט חשוב כמו המרכבה במקום להטיל את האחריות על האוצר?

נוכחים: היו"ר רונית תירוש (קדימה), שני קצינים בכירים ממנהלת פרויקט המרכבה במשרד הביטחון, נציגי משרד האוצר, נציגי כעשרים חברות תעשייה המעורבות בפיתוח טנק המרכבה.

One comment

  1. האיום הוא ריק מתוכן. כקצין שריון במיל' אני יכול להעיד שפרוייקט המרכבה כולו הוא בזבוז כספים אדיר.
    – פיתוח וייצור טנק הוא יקר להחריד למדינה קטנה כמו ישראל, ואינו משתלם כלכלית. חשבתם פעם למה ישראל לא מייצרת מכוניות? זה היה חלום של ישראל טל שכבודו במקומו מונח אבל אין לו הצדקה אמיתית.
    – הטענה שטנק ישראלי מקנה לנו אי-תלות בטחונית היא קשקוש. עם טנקים לבד אי אפשר לעשות כלום, וכמעט בכל שאר מערכות הנשק (כולל אספקת תחמושת) אנחנו תלויים בארה"ב. ללא הסכמתם לא נוכל להלחם יותר משבוע (הכוונה למלחמה אמיתית, לא נגד ילדים זורקי אבנים).
    – מקומות תעסוקה הם לא סיבה מספקת להחזקת קו ייצור לטנקים. יש בארץ תעשיות מתקדמות רבות, ואת היתרון הטכנולוגי שלנו אפשר וצריך להפנות לכיוונים פרודוקטיביים יותר ומועילים יותר: מיכון חקלאי, אנרגיות תחליפיות ועוד. בתוך התעשייה הבטחונית יש לישראל יתרון דווקא בפיתוח של מערכות מתקדמות ולא בייצור של ברזלים.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs