הייתכן שקו התחבורה החדש נועד לחלק את ירושלים? מדוע נוסעים הגונים נקנסים ב-180 שקלים? ולמה ההסכם בין משרד התחבורה לסיטיפס מוסתר מהציבור?
דיון בוועדה המיוחדת לפניות הציבור: פניות הציבור בנוגע להתנהלות חברת סיטיפס כלפי נוסעי הרכבת הקלה בירושלים, 13 ביוני 2012
הדיון בוועדה לפניות הציבור נערך בהמשך לדיון קודם בנושא, ולביקורת פתע מתוקשרת שערכו חברי הוועדה בתחנת הרכבת הקלה בהר הרצל לפני כשבועיים. אין ספק שחברי הכנסת שנכחו בסיור הביקורת התרשמו באופן בלתי אמצעי מהתנהלות חברת סיטיפס שהיא זכיינית הרכבת הקלה, והם נתנו ביטוי לרשמים אלה בדיון.
התנהלותם של משרד התחבורה ושל חברת סיטיפס יוצרת בירושלים קרטל תחבורתי של אגד וסיטיפס. הרפורמות בקווי האוטובוס נועדו להזין את הרכבת הקלה בנוסעי האוטובוסים ללא כל התחשבות בהארכת זמני הנסיעה, בסרבול שהדבר גורם לנוסעי התחבורה הציבורית ובהיעדר אלטרנטיבה תחבורתית לרכבת. חברי הוועדה ביקרו בחריפות את ההתנהלות הזאת, אך ביקורת זאת הושמעה כדרך אגב, ולא זכתה לדיון רציני ואף לא להתייחסות מצד מנכ"ל סיטיפס ומצד נציג משרד התחבורה. יש רושם שההתעסקות בנושא הקנסות והתנהלות פקחי סיטיפס מסיטה את נושא הדיון מהעיקר אל הטפל.
חברי הוועדה בראשות ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) העלו רשמים מהביקורת שערכו וסיפרו על חוויותיהם בתחנת הרכבת הקלה בהר הרצל: הם ניסו לקנות כרטיס במשך דקות ארוכות, וחוו על בשרם את התסכול במערכת הכרטוס והתיקוף של הרכבת הקלה. כמו כן הביעו חברי הוועדה את סלידתם מהתנהגות הפקחים ברכבות וציינו בעיות טכניות נוספות בתפקוד הרכבת.
מנכ"ל סיטיפס: המדיניות היא לקנוס נוסע שלא תיקף את כרטיסו גם אם שילם כדין
אחד הנושאים החמים בדיון היה גובה הקנסות שגובה סיטיפס עבור אי תיקוף הכרטיס על ידי הלקוח. גובה הקנס הוא 180 ₪ בתוספת מחיר נסיעה אחת. יו"ר הוועדה ח"כ אזולאי וחבר הועדה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הגישו הצעת חוק בנושא מדיניות הקניסה של סיטיפס שלפיה יוקטן הקנס לסך של 100 ₪, ותוקם ועדת ערר לבחינת נסיבות גביית הקנס. ועדת ערר אמנם עתידה לקום, אולם ההצעה להקטין את הקנס נדחתה. יו"ר הוועדה טען כי יש התחשבנות בין משרד התחבורה לסיטיפס. התבטאות חריפה יותר הגיעה מצידו של ח"כ מקלב שטען כי הצעת החוק נפלה בגלל איומים של חברת סיטיפס.
הסכם הפעילות בין משרד התחבורה לחברת סיטיפס לא פורסם לציבור, ויש כאן פגיעה קשה בחופש המידע. פעילים בנושא הרכבת הקלה עתידים לעתור לבג"ץ בנושא. ההתבטאויות החריפות של חברי הוועדה והסתרת ההסכם בין משרד התחבורה וסיטיפס מעידים על תהליך לא תקין מבחינה ציבורית.
יהודה שושני, מנכ"ל חברת סיטיפס, השיב לטענות חברי הוועדה. מדבריו ניכר שהוא נלחץ מביקורת החברים, ובעיקר זרק נתונים לחלל החדר. שושני טען כי 22% מהקנסות ניתנו לאנשים שרכשו כרטיס בדין, ולא תקפו אותו במכשיר. המדיניות של סיטיפס היא לקנוס את הנוסע שלא מתקף את כרטיס הנסיעה שלו גם אם שילם עליו כדין, מכיוון שהחברה מתוגמלת רק על תיקוף הכרטיס. שושני אף טוען כי הרכבת הקלה מסיעה מדי יום כ- 90,000 איש, ונותנת רק 100 קנסות ביום. כמו כן הוא טוען כי מתוך 16,000 קנסות שניתנו מתחילת השנה, כמחציתם בוטלו. שושני לא התייחס לאמירות הקשות של חברי הוועדה ולשאלה בדבר פומביות ההסכם בין החברה לבין משרד התחבורה.
כמה שאלות עולות מדבריו של שושני: אם כ- 22% מהקנסות ניתנו לאנשים שרכשו את כרטיסם כדין אך לא תקפו את הכרטיס שרכשו, מדוע לתת לאנשים אלה קנס? מדוע לא ללמדם לתקף את הכרטיס? מדוע לא לדאוג לתקינות המכשירים בתחנות ולמכשירי התיקוף? ואם כמחצית מהקנסות בוטלו, הרי שהקנסות אינם מוצדקים, אז מדוע חברת סיטיפס מתעמרת בציבור הנוסעים? כמה נוסעים היו באמת נוסעים ברכבת הקלה אילו הייתה אלטרנטיבה תחבורתית לתושבי דרום ומערב העיר? ומה יש לשושני ולמשרד התחבורה להסתיר בכך שהם אינם מפרסמים בציבור את תנאי ההסכם ביניהן?
פעילים: השינויים בקווי האוטובוס משרתים את הרכבת במקום את הנוסעים
עידו נווה, מהפעילים הבולטים בנושא הרכבת הקלה, טען כי הדיון בנושא התנהלות סיטיפס כלפי נוסעי הרכבת הקלה הוא חשוב, אך הוא משני לרצון ציבור התושבים הירושלמים לאלטרנטיבה תחבורתית. ראוי לציין כי בראשית השנה נערכה הפעימה הראשונה של הרפורמה בתחבורה הציבורית בירושלים שניתקה רבים מתושבי דרום-מערב העיר משוק מחנה יהודה, ממרכז העיר, ממוסדות ההשכלה הגבוהה ומהתחנה המרכזית, ואשר מכריחה את תושבי השכונות האלה להשתמש ברכבת הקלה. פעימה נוספת, שאמורה להתבצע בימים הקרובים, צפויה לסרבל את דרכי ההגעה של תושבי שכונות נוספות למקומות המרכזיים בירושלים.
נציג משרד התחבורה בדיון טען כי משרד התחבורה הוא הרגולטור של סיטיפס. אולם לשאלת ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ', ענה כי למשרד אין סמכות לקנוס את סיטיפס על התנהגותה. ברקוביץ' נזפה בו ושאלה: אם למשרד אין סמכות לכך, למי יש? ומי מפקח על סיטיפס? אם מצרפים לתשובה זו את מסך העשן שאופף את היחסים בין משרד התחבורה לסיטיפס הרי שנציג המשרד סותר את עצמו, ונראה שהמשרד אינו משרת את הציבור.
בדיון בלטו בהיעדרם נציגי עיריית ירושלים. התנהלות הרכבת הקלה פוגעת ברבים מתושבי העיר, והיעדרותם של נציגי העירייה מעידה על כך שהעירייה מזניחה את התושבים. ראוי לציין שהעירייה מפעילה את "תכנית האב לתחבורה" בירושלים, שבמסגרתה פועלת הרכבת הקלה.
יו"ר הועדה סיים כרגיל את הדיון בחופזה. היו"ר ביקש לקבל מסיטיפס את הדו"חות על הכנסותיה מהקנסות. הוועדה לפניות הציבור עושה עבודה טובה בנושא של הרכבת הקלה. ניכר שהסיור של חברי הוועדה בשטח תרם להבנתם את הנושא. יש לצפות מחברי הכנסת שיעשו זאת יותר גם בוועדה זאת וגם בוועדות אחרות. זה יעזור להם לשרת את הציבור טוב יותר וזאת עבודתם.
השבוע זכיתי לעלות לירושלים ולעשות סיבוב קצר ברכבת הקלה.
התור לקניית כרטיסים היה תקוע זמן רב כי המכשיר לקניית הכרטיסים לא שיתף פעולה, לנפי היתה אישה מבוגרת שהגיע מחיפה ולטענתה כבר חצי שעה מנסה לקנות כרטיס ללא הצלחה. גם השומר הבטחוני שניסה לעזור לה נכשל. היא עמדה בחום הנוראי, מאחרת לפגישתה, ללא כל אפשרות ללקיחת אוטובוס במקום הרכבת ועל סף דמעות.
עליתי לרכבת הדחוסה, לא ידעתי שעלי לתקף כרטיס כי לא היה שלט או הסבר על כך, מה שאומר שלו נתפסתי הייתי משלם 180 ש"ח למרות שקניתי כרטיס.
עוד שיטה נפלאה לגזול מאיתנו כספים.
הכנסת רופסת אל מול איילי הממון, די מביך לקרוא שהנציגים האמורים לענות על שאלות נבחרינו כלל אינם מתרשמים או מפחדים מהם. מה זה אומר על הדמוקרטיה שלנו ?
בהחלט מביך לקרוא. קשה היה להתרשם אם חברי הכנסת לא רוצים ללחוץ על הנקודות החשובות, או לא יודעים להבדיל בין העיקר לטפל.
אלו הן לא בשורות טובות עבור דמוקרטיה שלנו. אבל התרשמות הועדה מהמצב בשטח זה צעד קטן בכיוון הנכון.
מדוע ברכבת הקלה לא מכירים בכרטיס אזרח ותיק, המקנה 50% הנחה
נסיעה מהתחנה המרכזית עד הדסה עין כרם עולה 6.60 ש"ח
נסיעה חזרה עולה רק 3.30 כי נהג האוטובוס (קו 27) כן מכיר בכרטיס הנ"ל
אין אלטרנטיבה בתחבורה ציבורית, כי קו 27 קוצר והוא מתחיל ומסתיים בהר הרצל
זכות מוקנית בחוק נמנעת ע"י סיטיפס