בתוך כשישים יום: פיצויים לנוסעים על איחור בטיסות פנים

בתוך כשישים יום: פיצויים לנוסעים על איחור בטיסות פנים

ועדות: ועדת הכלכלה; נוכחים: אבישי ברוורמן, אחמד טיבי, איציק שמולי, יצחק וקנין, מיכל רוזין

ועדת הכלכלה התכנסה השבוע (ג') לדיון בנושא פיצויים לנוסעים על איחורים בטיסות פנים. הדיון שודר בערוץ 99.

 הנושא המרכזי שנידון היה הצורך באיזון בין סבל הצרכנים, לבין הפיצוי על סבל זה לבין יכולת המסיעים לפצותם על איחורים בטיסות, איחורים שנגרמים במידה רבה עקב התשתיות הרעועות בשדות התעופה בארץ, במיוחד באילת. יו"ר הועדה אבישי ברוורמן הנחה את הדיון ביד רמה ובזרוע נטויה – נזף במי שנכנס לדברי חברי הכנסת, חילק ציונים לדבריהם של חברי הכנסת ושל האורחים, הציע הצעות ייעול לנציג משרד התחבורה ולנציגי חברות התעופה. קהל המשתתפים היה ממושמע והתייחס באופן רציני וענייני לדיון.

סיכום החלטות והצבעות

הועדה תתכנס לכל המאוחר בעוד שנה, עד אז צריכים נציגי חברות התעופה ומשרד התחבורה להמציא נתונים מקיפים לגבי היקפי הפיצוי על איחורים, כמה איחורים מתקיימים, הפתרונות שהוצעו לנוסעים וכו'.

ברוורמן העלה להצבעה הוראת שעה למשך שנה בה לפי הצעת משרד התחבורה יינתנו פיצויים בטיסות פנים לאחר 4 שעות איחור. באם תוך שנה לא יגיעו הנתונים הנדרשים מחברות התעופה ולא יערך דיון נוסף בנושא מספר השעות המוסכמות כאיחור – תינקט סנקציה ופיצויים יינתנו לאחר 3 שעות בלבד.

ההצעה התקבלה למעט התנגדות של אחמד טיבי.

הצבעה נוספת בהצעתו של טיבי נערכה ולפיה יינתנו פיצויים לאחר שעתיים וחצי המתנה בלבד לא מתקבלת, טיבי היה בעד, רוזין נמנעה, השאר נגד.

כולם הצביעו גם בעד סכומי הפיצוי שרשומים בהצעת משרד התחבורה היינו 250 שקל בטיסות לאילת ו150-200 שקל לטיסות אחרות.

תחילת החלת החוק 60 יום ממועד פרסומו.

מהלך הדיון

לפני הדיון נערכה שיחה מקדימה בין רון חלפון ממשרד התחבורה לאהוד שבתאי מארקיע בניסיון שכנוע הדדי, אוירה חברית.

הדיון נפתח עם רון חלפון שהציג לבקשת ברוורמן את עיקרי החוק הפיצויים על איחורים ודחיות של טיסות. לדברי חלפון החוק שחל על טיסות בינלאומיות חל גם על טיסות פנים למעט הפיצוי הכספי. בטיסות בינלאומיות, בטיסה שהתעכבה למעלה משעתיים, זכאי הנוסע למזון ולאמצעי תקשורת – ובטיסה שהתבטלה או נדחתה מעל 8 שעות מגיע סיוע (מזון ותקשורת), הסעה למלון, מלון ומחיר הכרטיס. בטיסות פנימיות טיסה שבוטלה היא זו שנדחתה בארבע שעות, חברות התעופה מציעות לנוסעים שירותי אוטובוס ומורידות מהפיצוי המגיע לנוסע את סכום הנסיעה באוטובוס.

אחמד טיבי ביקש בדיון תיקון לחוק שיסגור את הפרצה המנוצלת על ידי חברות התעופה שמבצעות כרטוס מאוחר של טיסות על מנת שלא יהיה בידי הנוסע כרטיס ועליו שעת יציאה אלא רק כיומיים לפני הטיסה עצמה. טיבי ביקש שעיקוב בטיסה יחשב לאחר שעתיים וחצי בלבד. בשיחה בין שני נציגי רשות שדות התעופה שלידי אמרו האחד לשנייה שטיבי צודק. לדעת טיבי צריך שיהיה פיצוי על עוגמת הנפש וכן שתייה ושרותי אינטרנט גם במקרי אחור בטיסות פנימיות.

היועץ המשפטי של הועדה איתי עצמון – חלופת האוטובוס המוצעת על-ידי חברות התעופה אינה כתובה בחוק.

נציגת המועצה לצרכנות טוענת שהמתנה של 5 שעות בשדה התעופה (השעה שצריך להגיע לשדה לפני הטיסה + 4 שעות אחור) ארוכה מדי. כמו כן לקוחות מתקשים לקבל את הפיצוי המגיע להם כיוון שחברות התעופה מתרצות כל איחור ככוח עליון. לקוחות נאלצים להגיע לבית המשפט. מציעה טווח של שעתיים אחור בלבד בטיסות פנים.

ח"כ איציק שמולי התלונן על כך שחברות התעופה מגיעות בלי נתונים, ברוורמן חיזק את דבריו ואמר שהוועדה רוצה לקבל נתונים מדויקים בכתב. יצחק וקנין פנה אל חברות התעופה ואמר שיהיו חייבים להביא נתונים על מנת שלא יעמיסו עליהם יותר ממה שצריך. הצגת הנתונים יכולה להיות לטובת חברות התעופה.

נציגת אל-על סיפרה שמאז נכנס החוק לתוקף באוגוסט 2012 שלמה אל-על מעל חצי מליון דולר פיצויים בנוסף לעלויות הסיוע לנוסעים.

ברוורמן ושאר חברי הכנסת הסכימו שהסעה ברכב במקרה של ביטול טיסה אינה על הפרק.

רון חלפון סיפר שמשרד התחבורה מתכוון ליזום שינוי בחקיקה הראשית. לא סביר שיהיה נציג חברה בכל שדה שידאג לצרכי הנוסעים. תוך חצי שנה עד שנה יגבשו הצעה לתיקון. הם מתנגדים לזמן המתנה של 3 שעות ועומדים על 4 שעות. אי אפשר מבחינת התשתיות בשדות התעופה בארץ לחייב את החברות לפיצוי אחרי 3 שעות אחור. משרד התחבורה גם דואג למצבן של חברות התעופה הישראליות, במיוחד הקטנות.

יצחק ועקנין – הבעיה היא בתשתית, לא בחברות. כיש תקלות תשתית יש צורך בשלוש וחצי-ארבע שעות לתיקון. אי אפשר להטיל 3 שעות מבחינת התשתית.

רוזין – צריך למצוא את האיזון כיוון שהצרכנים משלמים מחיר כבד מאד על התשתיות הגרועות. באילת אין מקום אפילו לשבת ואי אפשר לחכות שם.

טיבי לא משתכנע מטעוני החברות לאור ניסיון העבר ואומר שהן לא יקרסו אם יצטרכו לפצות נוסעים.

לאחר כשעה של דיון הכריז היו"ר על הפסקת התייעצות של חברי הכנסת בוועדה על מנת לנסות להגיע לסיכום מוסכם. לאחר כעשר דקות חוזרים חברי הוועדה, ברוורמן מעלה מספר הצעות להצבעה ומגיעים להחלטה לעיל.

בדיון נכחו: חברי הכנסת אבישי ברוורמן, אחמד טיבי, איציק שמולי, יצחק וקנין, מיכל רוזין (שליש מחברי הועדה). כן נכחו מזכירת הועדה והיועץ המשפטי של הועדה עו"ד איתי עצמון. מוזמנים: עו"ד רון חלפון נציג משרד התחבורה, שתי נציגות המועצה לצרכנות, אהוד שבתאי יועץ משפטי וסמנכ"ל של ארקיע, שלוש נציגות אל-על שהדוברת העיקרית מהן היא עו"ד הילה שטרן-אטיאס מהלשכה המשפטית + לוביסטית אותה לא זיהיתי שישבה מאחורי נציגות אל-על ודברה איתן בזמן ההפסקה, שני נציגי רשות שדות התעופה ועוד ארבעה אנשים לא מזוהים שהגיעו קצת מאוחר ולא הציגו עצמם.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs