תושבי ת"א הפסידו הזדמנות לרפורמה בתחבורה – המנכ"ל לשעבר של נתיבי איילון הרוויח 3.4 מיליון ש"ח

תושבי ת"א הפסידו הזדמנות לרפורמה בתחבורה – המנכ"ל לשעבר של נתיבי איילון הרוויח 3.4 מיליון ש"ח

ועדות: הוועדה לביקורת המדינה; נוכחים: אורי מקלב, אמנון כהן, מיקי רוזנטל; נעדרים: אורית סטרוק, באסל גטאס, גילה גמליאל, עפו אגבאריה, צחי הנגבי, רוברט אילטוב, רות קלדרון, שמעון אוחיון

בשבוע שעבר (יום ב', 18.11) התכנסה הוועדה לביקורת מדינה כדי לדון בדו"ח מבקר המדינה בנושא התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב. בעקבות ההבנה של חשיבות התחבורה הציבורית היעילה לאזרח, למשק ולסביבה, הוחלט על רפורמה מקיפה בתחום בעלות של 500 מיליון שקלים.

על הרפורמה עבדו משרדי ממשלה רבים במשך תקופה ארוכה (בערך כארבע שנים). הרפורמה יצאה לדרך ביולי 2011, ולאכזבת כולם היא נחלה כישלון חרוץ, שדרש תיקונים רבים.

בעקבות כך התכנסה הוועדה כדי לראות וללמוד איך לתקן, ולהבין מה השתבש לקראת רפורמה (קטנה יותר) בירושלים. יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן כלל לא הגיע לדיון ואת מקומו תפס ח"כ מיקי רוזנטל.

רוזנטל פתח את הדיון מתוך דברי מבקר המדינה על כשלי הרפורמה, "תמונה עגומה, מאות מיליוני שקלים ולציבור אין תחבורה ציבורית יעילה". רוזנטל ביקש תשובות טובות מכל המעורבים, נציגי אגד ודן המשטרה, משרד האוצר, משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון שזכתה במכרז.

אגד ודן, שקיבלו כל אחת שבעים וחמישה מיליון שקלים לצורך ביצוע הרפורמה ומעבר לאוטובוסים קטנים, שומרים את האוטובוסים במחסנים. מדוע? תשובתם היא שמשרד התחבורה לא מאשר את המיניבוסים.

"משרד האוצר, איך אתם מעבירים סכומים כאלה (כסף ציבורי) מבלי לבדוק לאן הוא הולך, בלי יעדים מוגדרים ויכולת למדוד אותם?", שאל ח"כ רוזנטל. תשובת האוצר: הכסף שהלך לאגד ודן הוא במסגרת הסכמים שלא ניתן היה להפר וחושבו על בסיס שעות עבודה. נציג האוצר הוסיף שבמשרדו עובדים על מודל שבודק את היעילות של הרפורמות בתחבורה הציבורית. כל יום שאין במדינת ישראל תחבורה ציבורית טובה ויעילה, הוא אמר, המשק מפסיד מיליוני שקלים. לכן המשרד תמך ברפורמה, ובנימה אישית הוא ציין שהוא חושב שנציג המשרד אינו האיש שצריך לתת תשובות על כשלים מבניים וארגוניים. כעת, הוא הוסיף לסיום, אנחנו למדנו מהטעות ועכשיו אנחנו עובדים בפיקוח הדוק יותר ובשיטת יעדים מספריים.

"משטרת ישראל, קיבלתם כסף, הרבה כסף על מנת לאכוף נסיעה בנתיבים ציבוריים מדוע אינכם עושים זאת?", שאל רוזנטל. תשובת המשטרה: אנחנו עושים זאת, אך אנחנו מתמקדים יותר בכבישים אדומים בהם נהרגים אנשים. לדעתנו זה תפקיד של העיירה, אך בנתיים אנחנו מבצעים זאת.

"משרד התחבורה, הייתם אמורים לבנות גוף חדש שמאגד את כול הגורמים הרלוונטיים יחד ולעבוד במשותף, מדוע לא עשיתם זאת? ובעיקר למה לא שיתפתם את הציבור? הנחתתם עליו רפורמה ואז שקמה התנגדות שיניתם אותה?", המשיך היו"ר הזמני. מנכ"ל משרד התחבורה (יצחקי) שהוזמן לדיון, לא הגיע. היו"ר רוזנטל ציין זאת כמה פעמיים ואף חיכה לו שיבוא – אולם לכבודו עניינים דחופים יותר. כפי שאמר היו"ר, "הוא כנראה מנסה לבוא בתחבורה הציבורית שהוא בנה".  את התשובות נתן עובד במשרד שהסביר שמטעם תפקידו הוא לא יכול להסביר את הכול. אך הרפורמה כן בוצעה, הוא טען, בשיתוף נציגים מהרשויות המקומיות. רוזנטל שאל" אתה מרוצה מהרפורמה? נציג המשרד: "היום אחרי כל השינויים אני מרוצה, ביצענו סקרים. כמות הנוסעים עלתה, ובימים אלה מקימים רשות לתחבורה ציבורית".

לאחר מכן נכנסו לדיון חברי הכנסת האחרים ותקפו בחריפות את משרד התחבורה. ח"כ אורי מקלב: מדוע לא שיתפתם את האזרחים בשלב התכנון?. ח"כ תמר זנברג: מדוע לא הגדרתם יעדים מספריים מצד משרד התחבורה? פספסתם הזדמנות היסטורית. ח"כ חנין: הכשל הוא שנעשו פשרות אסורות. לא נעשתה כלל חשיבה מצד בני האדם. מדוע הרפורמה נשמרה בסוד, זו תכנית הגרעין? הצענו חלופות טובות לאורך כל הדרך. ניתן וצריך היה לעשות את הדברים אחרת.

רוזנטל: אני לא מרוצה מהתשובות ואנחנו לא כאן כדי לדבר ואז כולם ילכו הביתה, זה זלזול בכנסת ובביקורת המדינה.  אני רוצה תשובות – יתקיימו דיונים נוספים וכולכם תחזרו עם תשובות. אנחנו לא נוותר.

בנוגע לחברת נתיבי איילון, שאל רוזנטל: תסבירו לי אין לכם ניסיון בפרויקטים מסוג זה? כיצד זכיתם בפרויקט?

הגברת רותי אמיר, בתפקיד ראש הרפורמה מטעם חברת נתיבי איילון ענתה. "אני אישית עבדתי במשרד התחבורה כחמש שנים כמתכננת פרויקטים. אומנם לא בסדר גודל כזה אך עוד לא היו בישראל פרויקטים בסדר גודל הזה. גם לנט"ע (שהתחרו מולם במכרז) לא היה ניסיון, לקחנו צוות מומחים מחו"ל ואת האנשים הטובים ביותר שיש".

מספר ארגוניים חברתיים (מגמה ירוקה וחמש עשרה דקות) קיבלו את זכות הדיבור. נציגיהם העירו את חברי הוועדה לפרט חשוב שכתוב בדו"ח המבקר בנוגע ליו"ר נתיבי איילון דאז מר. יודה בר-און הנ"ל שימש כיועץ לחברת נתיביי איילון – בה הוא שימש כמנכ"ל לפני זה. עלות שכרו (על פי הדו"ח) היא 3.4 מיליון ש"ח בשנים 2010-2011.

כאן היו"ר רוזנטל התערב והחליט: הוועדה רואה את המקרה הנ"ל בחומרה רבה ולא הולכת לעבור על כך לסדר היום. אנחנו נכנס את הוועדה בזמן הקרוב. על כל אחת מהרשויות להציג דו"ח כיצד היא מתכוונת ליישם את הליקויים בתוך לוח זמנים. לא נסתפק באמירות כלליות אנו דורשים מספרים ונתונים. הדיון יתקיים בתוך זמן קצר.

יש לציין שמבין אחת עשר חבריי הוועדה (אמנון כהן, עפו אגבאריה, שמעון אוחיון, רוברט אילטוב, באסל גטאס, גילה גמליאל, צחי הנגבי, אורית סטרוק, רות קלדרון, מיקי רוזנטל ופנינה תמנו שטה). נכח רק ח"כ מיקי רוזנטל ששימש יו"ר הוועדה.

אם זו מידת החשיבות שנבחריי הציבור מעניקים לכסף הציבורי (500 מיליון ש"ח) אפשר להבין מדוע יודה בר און ישן בשקט. לפחות אחד הרוויח

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs