אתמול (ב') התכנסה הוועדה לביקורת מדינה לדון בממצאי דו"ח מבקר המדינה, בנושא: סדרי רכישת אוטובוסים בחברת דן.
להלן עיקרי הממצאים מתוך דוח מבקר המדינה:
דן – החברה לתחבורה ציבורית בע"מ, המפעילה הגדולה ביותר בתחבורה הציבורית בגוש דן, מתפעלת 18% מענף התחבורה הציבורית במדינה.
המדינה מסבסדת, בין היתר, את האוטובוסים שחברת דן רוכשת. ההסכם האחרון בין המדינה לבין דן נחתם במאי 2007 לתקופה של עשר שנים; בהסכם נקבע כי היקף התמיכה השנתית יהיה 87 מיליון ש"ח. הסכם זה אף כולל נספח ולפיו את תקציב ההצטיידות באוטובוסים תנהל הקרן לחידוש משק האוטובוסים, שחבריה יהיו נציגי דן ונציגי הממשלה. בשנים 2007-2011 העבירה הממשלה לקרן זו 458 מיליון ש"ח בקירוב עבור רכש אוטובוסים.
עד לחודש דצמבר 2012, יובאו לארץ כל האוטובוסים של דן במצב של שלד שעליו נבנה הרכב על ידי שתי חברות ההרכבה בישראל . דן משלמת עבור הרכבת השלדות לחברות ההרכבה מתקציב הקרן.
ב-30 השנים האחרונות רכשה דן שלדות ואוטובוסים מחברה מחו"ל – מבלי שביצעה לצורך כך הליכים של מכרז תחרותי. על אף שבהסכם הסובסידיה מ-2007 נקבע כי רכישת אוטובוסים מכספי הקרן תיעשה בהליך תחרותי. במשך שנות העבודה עם הספקית התגלו כשלים בתפקודה, ובהם איחורים באספקת שלדות, בעיות במנועים, חסרים במשלוחים של השלדות ותמיכה טכנית לקויה. למרות זאת, המשיכה דן לשמש לקוחה נאמנה לאותה ספקית. משרד התחבורה ומשרד האוצר שהם הרגולטורים לא פיקחו על ביצוע הליכי רכישה תחרותיים, חרף האמור בהסכם וחרף הערה דומה בדוח ביקורת מבקר המדינה על חברת אגד.
חברת דן לא הכינה נוהל רכישות לצורך אישורו על ידי הקרן, ולמותר לציין כי הנהלת הקרן לא אישרה נוהל כזה. הפרוטוקולים של ישיבות הקרן אינם כוללים הסברים בדבר מספר האוטובוסים (מהסוגים השונים) שהוחלט לרכוש באותה שנה. בין השנים 2007-2010, בסוף כל שנה, הצטברו בקרן עודפים של בין 72% לבין 100% מסכום התמיכה השנתית של המדינה. הסכום הכולל של העודפים הוא בין 62 לבין 87 מיליון ש"ח.
בשנת 2009 ייבאה דן שלושה דגמים של אוטובוסים משלוש ספקיות (בהן הספקית כאמור) לשם בחינתם. לא נמצא כי דן השתמשה בממצאי ההשוואה בין הדגמים, אף שציוניה של אחת הספקיות לא נפלו מציוני הספקית, בחלק מתחומי ההשוואה.
דן רוכשת מדי שנה אוטובוסים מהספקית בסכום של 100 מיליון ש"ח לפחות. כל הרכישות מבוססות על חוזה בסיס (משנת 1994) שלא אותר בחברה (לא יודעים איפה החוזה). יש במצב עניינים זה כדי להקשות על דן להקפיד על ביצוע כל תנאי החוזה על ידי הספקית. הדבר מצביע אף על זלזול לכאורה של החברה בחובתה לפעול בצורה מסודרת ושקופה, דרישה העולה במיוחד נוכח כספי הציבור המרובים שהיא מוציאה בכל שנה.
בשנים האחרונות פנתה דן לחברות ההרכבה בבקשה לקבל הצעות מחיר לבניית מרכבים לשלדות האוטובוסים שהיא מייבאת מחו"ל. בדן אין מסמכים המתעדים ניהול משא ומתן עם חברות ההרכבה, כנדרש על פי סדרי מינהל תקין, לרבות פרוטוקולים.
דרכי הבקרה של משרד התחבורה (הרגולטור) על פעילות הקרן אינן מספקות, אינן יעילות דיין ואינן מקיפות את כל תחומי פעילותה; הדבר בא לידי ביטוי בבקרה לא מספקת על העודף התקציבי בקופת הקרן ובהעדר בקרה על יישום הליך תחרותי על פי ההסכם בין הממשלה לדן.
בדוח הועלו ליקויים של ממש בסדרי ההצטיידות של דן באוטובוסים ובפעילות הקרן בדן. נמצא כי משרד התחבורה – המשקיע בכל שנה עשרות מיליוני ש"ח בציוד דן באוטובוסים – אינו מקיים פיקוח ובקרה נאותים על רכישת אוטובוסים.
לדעת משרד מבקר המדינה, נוכח ההיקף הגדול של העסקאות שבהן מדובר והעובדה שרוב המימון מקורו בקופה הציבורית, היה על משרד התחבורה לחייב את דן, גם במסגרת הסכם הסובסידיה, לפעול לפי נורמות ציבוריות, ובכלל זה לבצע הליכי רכש תחרותיים ושוויוניים באופן הוגן שיבטיחו שוויון הזדמנויות למתמודדים ואת מרב התועלת הכלכלית לדן.
דיון הוועדה לביקורת מדינה
אתמול (ב') התכנסה הוועדה לביקורת המדינה לדיון בנושא, בעקבות דו"ח המבקר. פמליה של נציגי דן הגיעה 5 דקות לפני תחילת הדיון. על סמך הדברים ששמעתי מפיהם הם הגיעו למלחמה. החלטתי לשבת מאחוריהם בדיון.
הדיון נפתח בסערה על ידי יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן, אשר תקף את נציגי דן על כך העדרו של המנכ"ל מר שמואל רפאלי. ח"כ כהן חייב אותם להתקשר אליו ולהודיע לו שיגיע בהקדם (מר רפאלי הגיע בסוף הדיון). הרגשתי שזו פעולה נכונה של יו"ר הוועדה. דן היא חברה דו מהותית, מדובר בכספי ציבור רבים והעומד בראש הפירמידה צריך לבוא ולתת דין וחשבון לציבור. הדיון נרגע לאחר מכן.
מתחילת הדיון ועד סופו היה ברור מי נגד מי – נציגי חברת דן נגד חברי הכנסת ונגד נציגי מבקר המדינה. בנוגע לרגולטורים הייתי מחלק את זה כך: נציגי משרדי התחבורה הפנים הבינו את דבריו החומרים שעלו מדו"ח מבקר המדינה ופעלו לתיקונם, לעומת זאת נראה שנציג משרד האוצר לא ממש הבין שהוא רגולטור שצריך לפעול לטובת הציבור.
צבי ורטיקובסקי ממשרד מבקר המדינה ציין בתחילת הדיון שמשרד המבקר עדיין לא קיבל את דו"ח תיקון הליקויים מאותם גופים שנבדקו, כפי שקבוע בחוק. אציין שהחוק קובע שיוגש דוח תיקון ליקויים כחודש ימים מהוצאת הדוח.
מאיר ברכה ראש חטיבת המשק בחברת דן נשאל על ידי יו"ר הוועדה: "אם אתם לא מוצאים את החוזה משנת 1994 אז למה אתם לא עושים חדש? איך בכלל אפשר לרכוש בלי חוזה?". ברכה ענה שהם הפיקו לקחים והם יכינו חוזה חדש בזמן הקרוב. באותה נשימה אמר: "חברת דן לא רוכשת אוטובוסים ב-3 וחצי השנים האחרונות". (למה המדינה מעבירה כסף ולאן הכסף הולך?!). עופר פלג ממשרד האוצר (הרגולטור) לא ענה לשאלה מדוע משרד האוצר מעביר כסף כשלא קונים אוטובוסים.
כאשר צבי ורטיקובסקי ממשרד מבקר המדינה שאל אתאלון אלמן, עוזר מנכ"ל חברת דן מדוע הם לא מבצעים הליכים מכרזיים כנדרש, כל נציגי חברת דן התחילו לזוז בחוסר נוחות בכיסאות. במשך מספר שניות לא הייתה תשובה, כמה מהם ניסו לענות ולא הצליחו. השתיקה הרועמת נמשכה עד שעו"ד אהרון מיכאלי, היועץ המשפטי של חברת דן, אמר שלפני מספר חודשים דן יצאו להליך מכרזי מסודר, אשר מתגבש בימים אלו.
על פי דבריו של אופיר קרני מנהל הכספים – חברת דן ניסחה נוהל רכישה כפי שמבקר המדינה דרש והיא תעביר אותו לוועדה. בנוסף אמר שחברת דן למדה ומעכשיו היא תוציא מכרזים על פי איזון מסויים.
יו"ר הוועדה סיכם כשביקש שיעדכנו אותו מתי יצא המכרז, מי הזוכים וכו'. בנוסף אמר שבמידת הצורך יתקיים דיון מעקב בוועדה.
הערות שלי מהדיון
לא נתנו לנו, האזרחים, תשובה לשאלה למה לא התקיים מכרז במשך שנים רבות. אבל לפחות חברת דן יצאה למכרז כיום, אותו מכרז מפוקח על ידי משרד התחבורה. עד לסוף השנה הבאה צריכים להגיע 166 אוטובוסים חדשים (בגלל שלא קנו אוטובוסים בשנים האחרונות). בנוסף עד סוף שנת 2014 כלל התחבורה הציבורית בישראל, על פי חוק, תהפוך נגישה לכלל האנשים.
אני חושב שמשרד התחבורה צריך לבחון מחדש את נושא הקרן המשותפת. מדוע לא לבצע תחילה מכרזים ורק לאחר מכן, כאשר יש זוכים המדינה תשתתף בהוצאות? נראה שכשיש קרן נראה שהדברים לא מפוקחים כפי שצריך.
הדיון סטה לכיוונים חשובים אולם שלא קשורים לביקורת. דבר זה גזל זמן רב מהדיון ולא נשאלו שאלות חשובות, למשל למה דן המשיכה במשך שנים להיות בקשר עם הספקית כאשר היא מספקת לה ציוד לא מספיק טוב, למה במשך כל השנים לא יצאו למכרזים כפי שנדרש, למה הפרוטוקולים לא משקפים את החלטות החברה, האם מהיום יהיו פרוטוקולים שיעזרו לשקיפות הציבורית, למה חברת דן לא רכשה אוטובוסים בשלוש וחצי השנים האחרונות וכו'. לצערי הדיון נגמר יחסית מהר, לאחר כשעה וחצי, לי "נפלו האסימונים" רק מאוחר יותר.
אציין שבמהלך הדיון ולאחריו שמעתי וראיתי דברים מחוץ לפרוטוקול. שמעתי, למשל, שאנשי דן היו מרוצים מההופעה שלהם בפני הוועדה. אחד מהם אמר שהם טחנו עד דק כל סעיף וסעיף בדו"ח המבקר (כמו שציינתי לעיל לא נגעו בחלק מהסעיפים של הדוח). בנוסף הרגולטור ממשרד האוצר התחבק וצחק עם אנשי חברת דן (אני לא יודע מה להסיק מכך אבל זה פשוט היה נראה כאילו הם צוחקים על הוועדה ועל דוח מבקר המדינה). הרגשתי לא טוב בדיון, חשתי שלא מייצגים אותנו הציבור כפי שנדרש, כלל חברי הכנסת יצאו והשאירו את יו"ר הוועדה לבד אל מול סוללה של בכירים מחברת דן.
—
נכחו בדיון
חברי כנסת: יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן, ח"כ דב חנין (יצא לאחר עשר דקות), ח"כ רוברט אילטוב (יצא לאחר 50 דקות), ח"כ שמעון אוחיון (יצא לאחר שעה).
נציגי חברת דן: מנכ"ל שמואל רפאלי (הגיע לאחר שעה ורבע), מאיר ברכה ראש חטיבת המשק, אופיר קרני מנהל הכספים, אלון אלמן עוזר מנכ"ל, יצחק כהן מנהל חשבות וכלכלה, דירקטור מצליח קזיס ראש חטיבת התנועה, אהרון מיכאלי היועץ המשפטי של החברה.
משרד התחבורה (רגולטור): דרור גנון סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית, עורך דין הרצל רבינאן לשכה משפטית.
משרד האוצר (רגולטור): עפר פלג חשב משרד התחבורה.
משרד מבקר המדינה: צבי ורטיקובסקי משנה למנכ"ל ומנהל החטיבה, אליהו בניהו סגן בכיר למנהל אגף, עמיחי פז מנהל ביקורת בכיר.
Fidget Cube Product
Fidget Spinner
Fidget Cube Shop Off Sale
Fidget Cube color-edition
Windows Office Key
Windows Office update Key
Windows7 Professional
Antivirus Key
Windows Server
Microsoft Office
Windows OS
Windows7
Windows8
Windows10
Office 2016 Key
Office 2010 Key
Office 2013 Key
Windows 7 Professional
Windows 7 Home Premium
Windows 7 Ultimate
Windows 10 Education
Windows 10 Enterprise
Windows 10 Home Key
Microsoft Outlook 2016 Key
Office Home Business 2016 Key
Microsoft Office Standard 2013 Key
Office Home Business 2013 Key
Microsoft Visio Premium 2010 Key
Microsoft Visio Professional 2010 Key
Microsoft Visio Standard 2010 Key
Windows Storage Server 2016 Standard Key
Windows Storage Server 2016 Workgroup Key
Windows Server 2016 Standard Key
Windows Server 2016 Datacenter Key
Norton Internet Security 2013 Key
Norton 360 Key
Norton AntiVirus 2013 Key
Norton 360 Version 7.0 Key
Windows 7 Home Basic Upgrade Key
Windows 7 Home Premium Upgrade Key
Windows 7 Home Basic to Professional Upgrade Key
Windows 7 Home Basic to Ultimate Upgrade Key
Windows 7 Home Premium to Professional Upgrade Key
Windows 7 Home Premium to Ultimate Upgrade Key
Windows 7 Professional to Ultimate Upgrade Key
Windows 7 Home Basic Key
Windows 7 Enterprise Key
Office Visio Professional 2007 Key
Office Visio Standard 2007 Key
Microsoft Visio Premium 2010 Key
hospitalitybenefitsinc
proregdomains
willowridgegolf
pugongyi
spoonconcept
genentechelectricwheel
servalbuild
marketingangelslondon
tamarakubias
ntagiantas
algrissinodubai
sinaranvn
heroninvestmentproperties
banmuaonline
condolabs
referralcodes
mgvinvest
kidkicko
buyseotool
alrehmanninfo
sspgroup
steelsarma
mj
firstpointhotels
advbpr
photogrower
rod
mj
nubishealth
aspiwa