הוועדה לביקורת המדינה דנה בשבוע שעבר (ה') על סדרי העבודה של שר והבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל. מועצת מקרקעי ישראל הוא הגוף הקובע את מדיניות המקרקעין במדינה. בראש המועצה עומד שר הבינוי והשיכון וחבריו הם מנכ"לים של משרדי ממשלה ונציגי קק"ל. רשות מקרקעי ישראל מבצעת את המדיניות הנקבעת על ידי מועצת מקרקעי ישראל.
המבקר התבקש לחקור מקרים בהם התערב השר אריאל אטיאס במקרים פרטים הקשורים לעבודת הרשות. פתח את הדיון נציג משרד המבקר, שמואל גולן, בביקורת קשה על ההתנהלות. ההרגשה שלי הייתה שהמבקר ניסה להציג דו"ח קשה המראה את התנהלות שר השיכון לשעבר אטיאס ברשות ומול האזרחים, אך היו"ר אמנון כהן ממפלגתו של אטיאס כיוון את הדיון לכך שיש ללמוד מהמקרים החמורים. הוא המשיך וטען שהיום עם הפעלת הרפורמה, הציבור מקבל תשובות מהירות יותר ויש כל הזמן מגמה טובה לשינוי.
למעשה הדיון היה מאוד על מי מנוחות. מיקי רוזנטל ניסה לעורר שאלות כדי למנוע בעתיד התנהלות לא תקינה, אך יצא כעבור שעה ועל כן לא תרם לדיון הנוקב. להרגשתי נציג המבקר לא הצליח להעלות את הכשלים החמורים.
תגובתו של הח"כ אטיאס הייתה שהיו מקרים שעשרות שנים לא טופלו ועל כן הגיב. הוא הוסיף שהתנהלות רשות מקרקעי ישראל הייתה כל- כך בעיתית שהוא הרגיש צורך להתערב – "אני עובד מהר ללא פרוטוקולים". הח"כ אטיאס הוסיף שכאשר אין נהלים ברורים והשר אינו יכול לקבוע אין ברירה אלא להתערב.
מתוך הכתבה בכלכליסט בנושא: "מבדיקת המבקר עולה כי חלקו של השר במספר החלטות "מעלה חשש כי התערבותו השפיעה על שיקול דעתה המקצועי של הרשות": הפיכת מכרז בבית שאן להגרלה ללא שיתוף של הרשות בהחלטה; שינוי תוכנית מתחם אחיסמך בלוד, הכוללת 3,000 יחידות דיור, למתחם בעל צביון דתי-חרדי על-ידי שינוי התב"ע (תכנית בניין עיר). הרשות הקצתה ללא מכרז קרקע למפעל תעשייה בטבריה, אך בפועל הופעל במקום אולם אירועים. השר התערב והרשות משכה את תביעתה לצו מניעה"
סוגיות בדיון
במרץ 2013 הודיעה רשות מנהל מקרקעי ישראל על תחילת הרפורמה. מטרת הרפורמה להביא לצמצום הביורוקרטיה העומדת בפני האזרחים המבקשים כדי לקבל שירותים ממנו, להתאים את מבנה הרשות לשינויים הנדרשים, וכן לייעל את הטיפול במהירות התגובה מול האזרחים.
הטענה שהובאה לאורך כל הדיון הייתה שאזרחים אינם מקבלים מענה במשך שנים רבות ובמקרה הטוב עונים "שנתייחס תוך חצי שנה". שר השיכון אריאל גילה כי 20 אלף תיקים שמחכים לטיפול – שאינם מטופלים, שעיקרם במרכז הארץ. בנצי ליברמן מנהל רשות מנהל מקרקעי ישראל אמר שחיסול סוגיות שלא טופלו במשך שנים הוא תהליך ארוך על כן ייקח עד סוף 2014 לפעול לפי דרישת הרפורמה. הוא ציין שגם שיווק קרקעות לבנייה הוכפל בשנים האחרונות.
ח"כ אמנון כהן שנדהם ראשון מהגילוי של כמות התיקים, הטיח כי "תסכולי הציבור מהסחבת שלכם גורמים לחשדות בשחיתות ופוגעים בתדמית המינהל. אתם חייבים להקים בדחיפות מחלקה לפניות הציבור, כי האזרח הקטן שנשחק בביורוקרטיה שלכם צריך לקבל את המענה הכי מהיר. אין לו כוח כמו לבעלי האמצעים שמעסיקים עורכי דין עשירים, שיודעים איך להגיע למינהל ולהזיז דברים"
ח"כ מיקי רוזנטל העיר כי "אסור שפגישות השר עם ראש המינהל, ייעשו בחדרי חדרים כדי שלא ייחשדו בשחיתות. על השר לעשות זאת באמצעות מועצת הרשות, ובנוכחות אנשים נוספים. כי גם אם כולם מתכוונים לטובה, כולל השר הנוכחי והקודם, הרי עצם האפשרות שיעלו חשדות היא קרקע פוריה לבעיות"
לסיכום
הייתה זו ישבה מוזרה עבורי, עם דיון מאוד קשה על התנהלות רשות מקרקעי ישראל והתנהלות השר לשעבר. חבל מאוד שהדיון נהפך לדיון רדוד, שלא נראה לי שיכול לתרום לשינוי. אני מקווה שהשר הנוכחי וראש הנמהל אכן יישמו את הבטחותיהם לניהול תקין על- פי הרפורמה. אני גם רוצה לקוות שהרפורמה לא תגרום לקשיים רבים אחרים, כמו בניה ללא פיקוח מתאים, בניה בשטחים שאינם מתאימים (כמו שטחים פרטים ברשות הפלסטינאית חופי- ים ועוד).
סיכום הישיבה: היו"ר אמנון כהן דרש ניהול מנהל תקין עם שקיפות ודיווחים. מקבל שיש הבטחה משמעותית לשיפור המנהל ובסוף 2014 הציבור ימצא כתובת ויקבל מענה.