בעקבות תכנית "שמיים פתוחים" שהנהיג בגאון משרד התחבורה, והצעידה את ישראל קדימה בכל הקשור לענף התעופה, נאלצים תושבי דרום תל-אביב ויישובי הסביבה (ראשון לציון, ראש העין, חולון ועוד) לסבול מרעש יומיומי- גם בלילות- של נחיתות והמראות מטוסים. בדיון ועדת הפנים ביום ג' האחרון נידונות האפשרויות השונות להקלת המפגע הזה ככל הניתן.
בוועדת הפנים והגנת הסביבה מכהנים 13 ח"כים (בהם יו"ר הוועדה). בדיון הנוכחי נכחו 5 חברים בלבד (יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב, ח"כ דוד אזולאי, ח"כ ישראל אייכלר, ח"כ דב חנין, ח"כ משה פייגלין). כמו כן, נכחו בדיון חברי כנסת שאינם חברים בוועדה: ח"כ ניצן הורוביץ, ח"כ איתן כבל וח"כ זבולון כלפה. נכחו עוד ראשי עיריות חולון, מודיעין, וראש העין ונציגי עיריית תל-אביב, מנכ"ל משרד התחבורה, נציגי רשות שדות התעופה, נציגי משרד הפנים, נציגי המשרד להגנת הסביבה ובדיון השקיפו גם נציגי תושבי האזור. הדיון החל כרבע שעה מאוחר מהצפוי, בשל עיכוב היו"ר ח"כ מירי רגב שהייתה נוכחת בדיון של וועדה אחרת באותה השעה.
בפתח דבריה היא סקרה את הבעיה, וציינה כי אין להתעלם מן העובדה שמדינת ישראל היא מדינה קטנה בשטח, והימנעות מוחלטת מרעש מטוסים היא משאלה לא פרקטית- אך יש לעשות כל מאמץ כדי לחלק בצורה הטובה ביותר את נטל הרעש כך שכל תושב יסבול כמה שפחות. ח"כ רגב ציינה כין בידה של הוועדה מידע אודות סף הרעש המותר בחוק על-פי תכנית תמ"א (תכנית המתאר התעופתי), ואם הוא בכלל שונה בעקבות יישום פרויקט "שמיים פתוחים" שהגדיל באופן משמעותי את היקף הטיסות העוברות בשמי ישראל. לדעתה, אם אכן השתנה סף הרעש המותר, על המדינה להשקיע כספים בהגנה אקוסטית על האזורים הנמצאים בנתיבי הטיסה. כבר מראשית הדיון (והדבר יחזור על עצמו עוד פעמים מספר במהלך הדיון) היא תוקפת את שר התחבורה ישראל כץ על החלטתו הפרטית והבלעדית (ללא התערבות הממשלה, ומבלי שהדבר עלה כלל להצבעה) לאשר נחיתות מטוסים לאורך כל הלילה- בעוד על ההמראות מוטל עוצר בין השעה 1 ל-5 בלילה. היא ביקשה מנציגי משרדו להשיג את תגובת השר לדיון הבא, וגם ביקשה שייתן דעתו לגבי תכנית הקמה נמל התעופה באזור חיפה.
מנכ"ל משרד התחבורה: בפתח דבריו הוא מגן על השר במשרדו, וטוען כי כל החלטות של השר הן ביטוי לאיזון בין הצרכים של תושבי המדינה לבין המגבלות הפרקטיות שהתקבלו בשורה של דיונים מקצועיים בנוכחות אנשי מקצוע, לדבריו: "בואו נשים את השר בצד".
ח"כ רגב מקשה עליו ושואלת מהו השינוי בהיקף הרעש ממטוסים בעקבות תכנית "שמיים פתוחים", אך הוא אינו משיב ישרות על השאלה. היא מוסיפה וטוענת כי לפי התכנית חל גידול של 10% במספר הטיסות העוברות בשמי ישראל ולכן בהכרח גם הרעש גדל בצורה ניכרת.
לטענתו של המנכ"ל, המטוסים החדישים מרעישים פחות היות ויש ברירה של סוגי המטוסים המורשים להיכנס לשטח המדינה בהתאם לסוג המנוע שלהם. לדבריו, המשרד אכן בוחן אפשרות להקים שדה תעופה משלים לנתב"ג, אך העניין עדיין מצוי בבדיקה. ח"כ רגב שואלת כמה זמן להערכתו ייקח לבנות שדה תעופה חדש, ונענית על-ידו שתוך 10 שנים לערך. היא תוהה בקול רם: "10 שנים לא יהיה פתרון לרעש". המנכ"ל מעלה את הטיעון שאין השפעה של הגדלת כמות הטיסות על הרעש ממטוסים, ואומר שהמצב כיום הוא הטוב ביותר שאפשרי ביחס לנתונים.
בשלב זה מצטרף לדין ודברים ח"כ איתן כבל (העבודה) שמספר לו סיפור חביב על הבטחות שקיבל בחייו ואיך שהן לא מומשו- ומאז הוא אינו שם מבטחיו בהבטחות, ובוודאי לא הבטחות של משרדי ממשלה.
ח"כ רגב ממשיכה להשתלח בשר התחבורה, וטוענת כי "ההחלטה של השר לאפשר נחיתות מטוסים גם במהלך הלילה היא הרסנית ופוגעת בחייהם של תושבים וילדיהם בכל האזורים המדוברים". היא אומרת שהיא לא מבינה כיצד החלטה כזו מתקבלת על-ידי השר לבדו מבלי שתעבור כהצעת ממשלה, עליה יוכלו השרים להצביע בעד ונגד. לדעתה צריך להגביל את הנחיתות או להטיל עוצר נחיתות בין השעות 1- ל-5 בבוקר. היא שבה ומבקשת ממנכ"ל משרד התחבורה את התייחסות השר לעניין.
נציג רשות שדות התעופה: לדבריו, קמה בנושא וועדה מקצועית לפני שנים מספר, והמלצות הוועדה נעשו לפי תקנות התמ"א ("חרף חוסר אמונם של כמה מהנוכחים כאן"). לדבריו, כיום מסלולים 1-2 (שעובר מעל דרום ת"א) ו- 2-1 (שעובר מעל ראש העין) מכילים 40% מהנחיתות. יתר המסלולים יהיו בשימוש בהתאם לתנאים המטאורולוגיים. לגבי המראות: השאיפה היא שכולן יהיו על מסלול 2-6 (חולון ומערב ראשון לציון). הוא מודה שבניגוד למה שאמר מנכ"ל משרד התחבורה, ככל שיש יותר טיסות יש גם יותר רעש, אך לדבריו, ישנה מסגרת "אשראי רעש" כלומר סף כלשהו שספציפי לכל אזור ואזור, שאותו אסור לעבור לפי החוק. לפי הנתונים של הרשות, הרעש הקיים אינו חורג מאשראי הרעש המותאם בחוק- גם לאחר יישום תכנית "שמיים פתוחים".
ח"כ דב חנין (חד"ש) שואל אותו האם הרעש הנמדד במסגרת "אשראי הרעש" הוא ממוצע הרעש הנמדד גם ביום וגם בלילה, היות ובלילה גם רעש שלא היה נחשב לכזה שעובר את סף הרעש מפריע למדי (כשהכול שקט סביב). נציג רשות שדות התעופה מסביר כי הם לוקחים את העניין בחשבון, ומוסיפים לנוסחת המדידה קבוע-לילה שמגדיל את השפעת הרעש בשעות הלילה.
מכאן עובר הנציג לטעון שבניגוד למה שנאמר קודם לכן בדיון, לא ריאלי וגם לא יקרה, שיקום שדה תעופה בינלאומי משלים באזור חיפה (הוא לא מנמק מדוע). הוא מציע את הדרום כחלופה אפשרית. עוד הוא מוסיף כי בארה"ב כל שדות התעופה המרכזיים פועלים לאורך כל היממה וגם באירופה אין מדינה אחת שיש בה מצב בו השמיים האוויריים נסגרים לפרק זמן כלשהו.
ח"כ רגב מבקשת שלא לערוך השוואה בין ישראל (שהיא בעלת נמל תעופה אזרחי בינלאומי אחד בלבד) לבין שאר מדינות העולם.
הנציג אומר שכוונתו היא שהפתרון שמציעות מדינות העולם בהן פועלים שדות התעופה לאורך כל היממה, הוא חלוקת נטל הרעש לאזורים שונים בצורה שוויונית- תוך התחשבות ראשונה במעלה להיבטים הביטחוניים (שהם קריטיים בוודאי בישראל). הוא מסכם דבריו באומרו כי רשות שדות התעופה תמיד מקפידה על שמירה על הכללים ובתוכם על אלו שנוגעים בנושא סף הרעש המותר.
נציג המשרד להגנת הסביבה: מספר לנוכחי הדיון כי קיימות תחנות לניטור רעש ממטוסים, בכמה נקודות ברחבי המדינה. הוא מסכים שהמטוסים היום שקטים יחסית בשל הגבלות על כניסת מטוסים "מרעישים" וגם בשל ההתפתחות הטכנולוגית הקיימת ממילא.
ח"כ רגב שואלת אותו האם לפי הנתונים המצויים בידי משרדו, בעקבות אותן תצפיות שהמשרד עורך בתחנות הניטור, קיימת עבירה על סף הרעש. ח"כ דב חנין מצטרף לשאלתה ומוסיף לשאול האם הם עורכים ממוצעים (כי אם כן אזי שהוא לא לוקחים בחשבון שגם טיסה אחת בודדה באמצע הלילה יכולה להעיר משפחות שלמות).
נציג המשרד להגנת הסביבה משיב כי לפי הנתונים שבידיו אין עבירה על סף הרעש, למעט בדרום ת"א (לא מבחינת עוצמת הרעש אלא מבחינת החלוקה לשטחים שלא יוצאת כפי שמורות ההנחיות).
ראש אגף תחבורה במשרד הפנים: מציגה עצמה כעומדת בראש וועדה ציבורית שבודקת בכל שנה מהי עוצמת הרעש ממטוסים באזורים נבחרים ברחבי הארץ והאם היא עומדת בתקן. היא מחזקת דברי קודמים לפניה, שההמלצות המצויות בתכנית התמ"א גובשו על-ידי שורת מומחים בוועדות המקצועיות, ועוד נעשו תוך שיתוף פעולה עם ראשי הרשויות המקומיות. היא מציינת שבחודש מאי יהיו בידיה התוצאות הרלוונטיות לשנה החולפת.
היועץ המשפטי לוועדה מעלה נקודה לשיפור בוועדה הציבורית בה היא מכהנת: לדעתו יש צורך בבדיקה יותר מפעם לשנה בתקופה רגישה זו של כניסת ישראל לפרויקט "שמיים פתוחים" כדי לחקור את הנושא יותר לעומק ולהגדיל הפיקוח.
נציג עיריית ת"א: דורש עוצר נחיתות בלילות. לדבריו הם "רוצים לקבל את החיים שלהם בחזרה". הוא גם סותר את דברי קודמיו ממשרד התחבורה ומרשות שדות התעופה, וטוען שמהתרשמותו האישית ומתלונות שהוא מקבל מהתושבים; עוצמת הרעש אכן גדלה משמעותית בהשוואה לתקופה מקבילה פני 3 שנים.
ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ): לדבריו, הוא מבין את האילוצים של קיום שדה תעופה יחידי במדינה, אך בכל זאת לדעתו יש לעשות מאמצים כבירים כדי להפחית את פגיעה ככל האפשר, ולדעתו אין זה נעשה. למשל, לא חייבים לעשות עוצר נחיתות בלילה כפי שהציעו אנשים בדיון, אך בהחלט ניתן להגביל את מספר הנחיתות בלילות. הוא מסכים ששדה תעופה בצפון אינו פתרון ריאלי (כי אז יצור בעיה דומה גם לתושבי הצפון) אלא צריך לנצל שטחים נרחבים שלא מיושבים בצורה ניכרת בדרום הארץ- בנבטים למשל.
ראש עיריית ראשון לציון: הוא מתבדח שתושבי ת"א סובלים עכשיו ממה שתושבי ראשון לציון סובלים כבר במשך שנים. הוא מתרעם על כך שבעבר סיפרו להם שלפתוח מסלול נחיתה אחר (כזה שנפתח בפועל עם תכנית שמיים פתוחים) הוא בגדר בלתי אפשרי, והנה הרי זה מה שעשו בדיוק. אי-לכך הוא אינו סומך ידיו על רשות שדות התעופה. יותר מכך, לדעתו, חוצפה בידיה של רשות שדות התעופה להתכחש מהעובדה שגם המראות ישנן בלילות (והן הרי גורמות ליותר רעש מהנחיתות) אל-עף טענת הרשות שמצב כזה אינו מתקיים. הוא גם מביע את כעסו על חיל האוויר, שלדבריו משבש שלא בצדק את חלוקת הרעש בצורה שיוונית בין ערי האזור, בטיעונים לא רלוונטיים.
ח"כ דב חנין: לדעתו, המציאות הנוכחית בלתי אפשרית: לפי פניות הציבור הבעיה מצויה בעיקר בלילות, ויש לעבור "למשטר לילה אחר" אך לא מביע דעתו על טיבו של "משטר" שכזה. הוא טוען שגם באירופה שדות התעופה שנמצאים ליד ריכוזי התיישבות אינם פעילים במהלך הלילות. הוא מצטרף לקריאתו של ח"כ הורוביץ להקמת שדה תעופה חלופי בנבטים שבדרום.
ראש עיריית ראש העין: מוסיף לתלונות ראשי הרשויות המקומיות כי אצלו בעיר המטוסים גם טסים בגובה נמוך בצורה אבסורדית (עד כדי כך שיש מקום לשקול פינוי תושבים)- ולדעתו הדבר מנוגד לחוק.
ראש עיריית חולון: מצטרף לתרעומת ראשי הרשויות וטוען כי כמה מהן מנהלות בימים אלה בג"ץ כנגד שר התחבורה על נושא טיסות הלילה. לטענתו, אותן רשויות הוציאו עשרות מיליוני שקלים על מאבקים משפטיים וציבוריים נגד משרד התחבורה. יתרה מכך, לדבריו כבר בשנת 1997 הציע "פורום הרשויות" את נבטים כאזור מומלץ להקמת שדה תעופה משלים, אבל דבר לא התקדם מאז.
ח"כ משה פייגלין (ליכוד ביתנו): רומז שעד שיוקם שדה תעופה חלופי או משלים לנתב"ג יש לבחון אפשרות של הנחתת מטוסי נוסעים בשדות תעופה צבאיים המצויים בידי חיל האוויר. הוא מבקש להביא אל דיון הבא מומחה בתחום שיוכל להביע את חוות דעתו המקצועית.
ח"כ רגב מסכמת: מבקשת מהמשרדים והגופים השונים להביא לדיון הבא (שייערך אחרי מאי) חומרים רלוונטיים לתקופה האחרונה על עוצמת הרעש על-פי המדידות שנעשו. חוזרת ומבקשת מנציגי משרד התחבורה להשפיע על שר התחבורה לשנות את החלטתו בדבר התרת נחיתות בשעות הלילה, ולא היא מאיימת בפנייה לבג"ץ בעצמה כנגד החלטתו זו. היא גם מבקשת את התייחסותו לאפשרות הקמת שדה תעופה חלופי בנבטים.
התרשמתי מהדיון שעסק בסוגיה מאוד רגישה ומורכבת, כרווי יצרים. בסך הכול ניהלה ח"כ מירי רגב את הדיון ביד רמה ובצורה יעילה.