מאגר החייבים בהוצאה לפועל: לא יהיו סנקציות על שימוש לא ראוי במידע

ועדות: ועדת חוקה, חוק ומשפט; נוכחים: אברהם מיכאלי, אורי מקלב, דב חנין, דוד רותם, מרב מיכאלי, עדי קול, קארין אלהרר

הדיון היום (ג') בוועדת חוקה, חוק ומשפט היה האחרון בסדרה של דיונים בתיקון לחוק ההוצאה לפועל. מקורה של הצעת החוק ביוזמה פרטית של חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה) הקובעת כי לא יתאפשר מאסר חייבים שעומד נגדם תיק בהוצאה לפועל, מצב הקיים כיום במסגרת הוראת שעה, ושזכתה לתמיכה רחבה של 77 חכי"ם.

היוזמה התחברה להצעת חוק ממשלתית שאוסרת מאסר חייבים, אבל מצד שני יוצרת סנקציה חדשה כנגד חייבים – מאגר אינטרנטי פתוח בו יירשמו מי שעומד נגדם תיק בהוצל"פ תחת התנאים הבאים: חוב של לפחות 10,000 שקל, פרק זמן מסויים שעבר מהתחלת הליך הגבייה ובדיקה שתקבע שהחייב הינו בעל יכולת להחזיר את החוב.

בישיבה הוצג הנוסח אחרי שעבר קריאה ראשונה, לאחר דין ודברים בין נציגי משרד המשפטים לחכי"ם מהוועדה.

הדיון היה קצר (כחצי שעה) ביוזמת יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), שדחף  להצבעה. נציגי משרד המשפטים הקריאו את הנוסח המתוקן שהוסכם עליו  בישיבה שהתקיימה יום קודם ורותם אפשר רק לנציג עמותת "ידיד" להתייחס למספר נקודות בנוגע למאגר, בהן השגות לגבי אופן ניהולו ובעיקר בנושא סוגיית מחיקת שמות מהמאגר – האם לדוגמא חייב שהגיע להסדר פריסת חוב של 40 תשלומים יימחק לאחר שיחזיר את כל הכסף או מייד עם כניסת ההסדר לתוקף? בנוסף, דרש נציג "ידיד" שתהיה סנקציה פלילית נגד מי שיעשה שימוש במאגר שלא למטרה אליה הוא נוסד.

נציג לשכת עורכי דין ביקש מספר פעמים להתייחס, אולם רותם לא אפשר לו. הוא הצליח להשחיל מספר הערות ביניים, בהן טען כי הדיון הוא תיאורטי ולא קשור למציאות בה מיושם החוק ביומיום. אולם הוא לא קיבל כלל את רשות הדיבור, דבר שגרם לו לתסכול, כך שבשלב מסויים הוא פנה לנציג האחר מהלשכה, וטען בקול רם כך שהנוכחים בחדר שמעו כי הדיון כולו הצגה תקשורתית שנועדה להשיג את הכותרת "ביטול מאסר חייבים", ובאופן כללי הביע מורת רוח גלויה מצורת ניהול הדיון.

התייחסות חברי הכנסת:

דב חנין (חד"ש) הגיש הסתייגות לקיומו של מאגר פתוח באופן גורף.

אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי הנוסח הנוכחי הושג לאחר דיון והוא מאוזן בין הגנה על חייבים לבין קיומן של סנקציות לאכיפת תשלום כספים. מקלב ביקש להגיש שתי הסתייגויות: הראשונה היא הבהרה שחוב של 10,000 שקל הוא החוב המקורי ולא חוב שנופח על ידי ריביות ופיגורים. השנייה, בהמשך להערה של נציגי "ידיד", דרשה לוודא שלא ייעשה שימוש לא ראוי במידע מהמאגר.

מיכאלי הציעה לתקן את החוק כך שלא ניתן יהיה למנוע חידוש רשיון נהיגה מחייבים, דבר שעורר תגובות שליליות מנציגי לשכת עורכי הדין ומשרד המשפטים, אולם היועץ המשפטי של הוועדה טען כי זהו נושא חדש ואין אפשרות לדון בו בשלב זה.

הצבעה:

  • ההסתייגות של דב חנין נפלה 1 מול 5. מתנגדים – דוד רותם, אורי מקלב, עדי קול, קארין אלהרר, מרב מיכאלי.
  • ההסתייגות של אורי מקלב נפלה 3 מול 3 – בעד מקלב, מרב מיכאלי, אברהם מיכאלי. נגד דוד רותם, עדי קול, קארין אלהרר.
  • הצעת החוק עברה פה אחד למליאה לקריאה שניה ושלישית.
  • ההסתייגויות יעלו למליאה.

סיכום – נוסח החוק מאפשר חופש למשרד המשפטים לקבוע את הנהלים הפעלת המאגר. אולם על ההוצל"פ לדווח לוועדה אחת לשנה על אופן ניהולו. ובנוסף ייתכן שיהיו שינויים נוספים במליאה.

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs