עניין של הרגל: המפקחת על הביטוח הבריזה מדיון על מכירת כלל ביטוח

עניין של הרגל: המפקחת על הביטוח הבריזה מדיון על מכירת כלל ביטוח

ועדות: ועדת הכספים; נוכחים: גילה גמליאל, זהבה גלאון, יצחק כהן, מיכל בירן, ניסן סלומינסקי

ועדת הכספים התכנסה היום (ג') בכדי לדון בנושא מכירת גרעין השליטה של חברת כלל ביטוח לקבוצת משקיעים סינים. את הדיון יזמו חברי הוועדה זהבה גלאון, מיכל בירן, גילה גמליאל ויצחק כהן. מי שבלטה בהעדרה הייתה המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, ששלחה את סגנה, פיני שחר. הטיעון להעדרותה היה חוסר תיאום בין לשכתה ללשכת הוועדה והתנגשות בלו"ז.

משום שנעדרה, שינה יו"ר הועדה ניסן סלומינסקי את נושא הדיון ובמקום לקיים דיון על המכירה הספציפית, התקיים דיון עקרוני. עם זאת, הדיון כולו התייחס לנושא הספציפי וכלל התייחסות לכלל ביטוח, היקף נכסיה ומשמעות מכירת גרעין שליטה לחברה זרה בכלל וסינית בפרט.

באופן מפתיע, ח"כ יצחק כהן, שהיה מיוזמי הדיון, תמך בביצוע העסקה ואף זימן לדיון את שגריר ישראל בסין לשעבר, עמוס נידאי, אשר סיפר עד כמה עסקה שכזו חשובה ליחסי החוץ של ישראל, עד כמה היא חשובה לחוסן הכלכלי של ישראל בעתיד, על כך שסין אינה פועלת במדיניות אנטי ישראלית וכי הסינים רוצים את העסקה הזו יותר מישראל כיוון שהם רואים בישראל פלא כלכלי וטכנולוגי.

שלושת חברי הכנסת יוזמי הדיון האחרים מתנגדים לעסקה שכזו ואלה עיקר טיעוניהם:

ח"כ גלאון:

1. מדוע למכור גרעין שליטה לגורם בודד (ללא קשר ללאומיותו) ולא לציבור דרך הבורסה הישראלית? המשקיע הסיני ישלם 1.47 מליארד ש"ח ויקבל שליטה על נכסים של 150 מליארד ש"ח. מה זו אם לא ריכוזיות?

2. אם תאושר העסקה, כיצד המפקחת על הביטוח תוכל להבטיח בהמשך הגנה על נכסי הציבור?

 גלאון דרשה כי העסקה תיעצר בשלב זה והודיעה כי תפנה בנושא ליועהמ"ש.

ח"כ בירן:

ישנה בעיה ספציפית עם הסינים והיא בעיה אסטרטגית. סין זו לא בריטניה. מי מבטיח שהם לא ימכרו בהמשך את גרעין השליטה לסעודים או אירנים.

כמו כן, היא טענה כי זו חוצפה שהמפקחת על הביטוח לא נוכחת בדיון.

ח"כ גמליאל:

גם היא טענה כי היה חשוב לדרוש נוכחות של המפקחת על הביטוח בדיון.

לדבריה, העסקה היא הפקרות של כספי ציבור תמורת נזיד עדשים. השקעות כלל עלולות להיות מתועלות לחו"ל ולא לארץ.

ח"כ ברוורמן, שהוזמן במיוחד לדיון ע"י יו"ר הוועדה, אמר כי "אנו בונים בישראל כלכלת אקזיט של קח את הכסף וברח. כל מה שאנו בונים פה ע"י השקעות חינוכיות של העבר, השקעות טכנולוגיות של הצבא, נמכר לחברות זרות וכל הידע, התעסוקה הפוטנציאלית והכסף נמצאים מחוץ לישראל. נסיון של 14 שנים בבנק העולמי הראה כי חברות גלובליות עם שליטה על נכסים אדירים יכולות לזעזע באחת, כלכלה של מדינה". ברוורמן טען גם כי חשוב לקיים דיון בנושא גרעיני שליטה, דיון שבו גם שר האוצר צריך להיות נוכח.

פיני שחר, סגן הממונה על הביטוח, הגיב לדברים. הוא תיאר את תהליך בדיקת החברות וציין שבודקים בעיקר את אמינות החברות ואת יציבותן הפיננסית לפני ואחרי העסקה, וכמו כן בודקים קשרים עם מדינות אויב ואת מקור הכספים המושקעים. גם אם ניתן אישור, הוא אמר, לא ניתן לעשות עם הכספים כל דבר כיוון שישנם כללים שחברות ביטוח צריכות לעמוד בהן – ובכללן כללי השקעה. בנוסף ציין שחר כי לא ניתן יהיה למכור את גרעין השליטה אחר כך לאיראנים, כיוון שגם מכירה כזו תדרוש אישור שלהם. את הבדיקה הספציפית הוא מעריך שהם יסיימו בשבועות הקרובים.

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs