לילך חייבי מנחם הגיעה לראשונה לוועדת הכספים וראתה כיצד מתקבלות החלטות משמעותיות: בלי להעלות שאלות, בלי להבין על מה מצביעים, בלי להוציא את העיניים מהנייד
דיון בוועדת הכספים ביום ב', ה-28/07/14, בנושא העברות תקציביות ובקשות לשינויים בתקציב.
פרטי דיון, מהלך, השלכות ונקודת מבט אישית מס' 1: בקשה מס' 07-014
- רפרנט מטעם משרד הביטחון (שמו המלא לא ידוע) יצג את הבקשה לאישור הגדלת התקציב עבור שירותי הכבאות. דובר על הגדלת סכומי ההצטיידות שלרוב מגיעים מתרומות שבהם רוצים להשתמש לטובת הגדלת מערך הכבאות. דובר על סכום של 44 מיליון שקל (לא זכור לי הסכום במדויק) לטובת פרויקט שיטור עירוני והרחבה של כ-15 רשויות נוספות; הסכום מורכב משכר, הצטיידות ותוספת שוטרים.
- עוד דנו בפנייה שנועדה להגדיל את הוצאות של רשות הכבאות בסך של 7 מיליון שקלים. סעיף זה נועד לצורך הגדלה ופיתוח. הפניה ציינה את סעיף 07 – משרד לביטחון פנים. לא היה ברור באיזה הקשר הוא צוין.
- לא נשאלו שאלות מיוחדות. ח"כ סתיו שפיר שאלה על פירוט ההעברה. הנציג ענה בחזרה ולא הרחיב. לאחר שסיים את דבריו, בוצעה הצבעה וההעברה אושרה.
- התרשמות אישית: לאף אחד לא באמת היה אכפת לסרב. לא הצלחתי לדלות יותר מדי פרטים למרות ששאלתי כמה מן הנוכחים בחדר אך הם לא ידעו לענות לי במה דנים. כבר למן ההתחלה נראה כי הנושא שעמם את הנוכחים בחדר.
פרטי דיון, מהלך, השלכות ונקודת מבט אישית מס' 2: בקשה מס' 83-027 ,16006
- הוגשה הצעה להעברת סכום של 12.5 מיליון שקל מסעיף הוצאות פיתוח אחרות לסעיף 47 ששייך לרזרבות הקיימות עבור תגבור פרויקט מיגון אוטובוסים בשטחי יהודה ושומרון. סעיף זה נדון בעקבות המצב הביטחוני הקיים ולאחר רצח 3 הנערים.
- ח"כ אלעזר שטרן שאל מדוע לא מבררים על עוד מקומות בהם ניתן לרכוש אוטובוסים ממוגנים בסך של 700 אלף שקל ולא בסך של מיליון שקל כמו שנאמר בהצעה, הרי אפשר לחסוך ולא עושים זאת. שאל מדוע לא מפרסמים מכרזים או מחפשים ספקים אחרים. שאלתו נשארה באוויר ללא מענה.
- ח"כ סתיו שפיר הביעה את מורת רוחה על הרחבת ההוצאה בעשרות אחוזים. לא מבינה איך זה שהתקציב גדל מסכום של 2.8 מיליון לסכום של 73 מיליון.
- נשאלו השאלות: איך וממה התקציב מגיע ושמו של צוק רם זאב הוזכר בהקשר זה (?). בנוסף נשאלה שאלה חשובה על ידי ח"כ אלעזר שטרן: למה הנושא לא מטופל על ידי משרד פיקוד העורף? למה אין נציגים של המשרד? הרי ידוע וברור לכל שהם אלו שנותנים את ההנחיות בנושא מיגון.
- למרות שח"כים שנכחו בדיון טרם קיבלו מענה לשאלותיהם, ההצבעה עברה.
- התרשמות אישית: השתוממות ופליאה כי ההצבעה עברה למרות שהיו מספר שאלות טובות בנוגע לסעיפי התקציב. הבנה כי המון מידע שידוע לרוב הנוכחים אינו נאמר בקול.
פרטי דיון, מהלך, השלכות ונקודת מבט אישית מס' 3: בקשה מס' 04-024 ,30011, 20019, 19012
- הוגשה הצעה על ידי נציג מטעם משרד הספורט. להעברת סכום של 16.7 מיליון שקל ושינוי סעיפים עבור משרד התרבות והספורט. צוינו מספר העברות ממשרדים השונים עבור השתתפות בהוצאות אירוח המכבייה בהתאם להחלטת הממשלה 4746. עוד צוינו מספר סכומים קטנים עבור פיתוח בית התפוצות.
- ח"כ אראל מרגלית הכריז בקול כי הוא תומך בהעברות עוד לפני שרפרנט המשרד סיים את דבריו. ח"כ יצחק כהן לא הבין את חשיבות המכבייה ולמה היא נועדה וכל הנוכחים בחדר הסכימו עם הצהרותיו של ח"כ אראל מרגלית שהתלהב במיוחד מנושא זה והזכיר את הישגי המכבייה וחשיבותה למרות שנראה כי רוב הנוכחים בחדר אינם יודעים או מכירים בכך. ההעברה אושרה.
- התרשמות אישית: פליאה כי כך התנהלה לה ההעברה למרות הסכום ה"זעיר" יחסית. אף אחד לא מתעניין יותר מדי או שואל שאלות.
פרטי דיון, מהלך, השלכות ונקודת מבט אישית מס' 4: בקשה מס' 83-031, 51-010, 06-010:
- עידן הרשקוביץ, נציג משרד הפנים, הציג את הבקשה להעברת סכומים של 41.9 מיליון שקל ו-75 מיליון שקל עבור יישום פרויקט "כתף אל כתף". מי שביקש את ההעברה הוא בודק תוכניות / מנהל תכנון ממשרד הפנים. הפניה דנה בסעיף 06- משרד הפנים.
- להתנהלות הבקשה שבה לא שאלו שאלות או ביקשו מידע, ההעברה אושרה.
- התרשמות אישית: בשלב הזה, כמו כל חברי הכנסת אשר נכחו בדיון, הרגשתי מעט אבודה. הסכומים לא היו ברורים. לא היה עניין בנושא המדובר והתקשיתי לקבל מידע מפורט. לפי התנהגות יו"ר הוועדה, היה חשוב לו להתקדם ולהריץ את ההחלטות ללא הזדמנות, לעצור ולשאול האם כך אמורים להתנהל.
פרטי דיון, מהלך, השלכות ונקודת מבט אישית מס' 5: בקשה מס' (לא ידוע)
- העברה בסך 25 מיליון שקל נדונה בעקבות אירועי השלג והסופה שהיו בחורף השנה ודנו בקצרה על הנזקים שהצטברו.
- דובר על פעימה 3 מול הרשויות שעסקו בסך של 400 מיליון לפי אומדן נזקי הסופה וכח אדם מוניציפאלי.
- לא פירטו מידע ולא שאלו שאלות. ההעברה אושרה ברוב של 8 קולות. ח"כ סתיו שפיר דרשה לספור את קולות התומכים.
- התרשמות אישית: קושי להבין את התנהלות הדיון ואת תהליך קבלת ההחלטות.
פרטי דיון, מהלך, השלכות ונקודת מבט אישית מס' 6: בקשה מס' 32-011:
- ישראל מלאכי, נציג של משרד החקלאות, הציג העברה בסך 5 מליון שקלים (זה מה שנאמר בע"פ). על פי המפורט בדוח שהוגש לחברי הכנסת, דובר על העברה לטובת מרכז השקעות של מרכז החקלאות לטובת תמיכה של חקלאות מפוני גוש קטיף.
- ח"כ אלעזר שטרן הכריז בקול: "… זוהי אחת ההעברות הכי מוצדקות.." לא נשמעו קולות התנגדות או מחאה על דבריו. ההעברה אושרה.
- התרשמות אישית: אין מה לומר, שתיקה כהודאה. למרות שלא מרחיבים על כל סעיף וסעיף ומאחר ומדובר בנושא מורכב וכאוב בתקופה שבה מציינים 9 שנים להתנתקות. עדיין תהליך קבלת ההחלטות תמוה. היה גם ניתן להבחין בהסכמה הכוללת של רוב חברי הכנסת השייכים לצד הימני של המפה הפוליטית.
פרטי דיון, מהלך, השלכות ונקודת מבט אישית מס' 7: בקשה מס' 70-012:
- מספר הפניה לוועדה הינו 168. מדובר במספר העברות שעסקו בקבלת אישור לצורך ביצוע עבודות פיתוח וכן פיתוח עבודות באזור עדיפות לאומית. דיברו על סכומים של 818 מיליון שקל וכן הרשאה לתקצוב בסך 51 מיליון שקל לפיתוח תשתיות במגזרי מיעוטים.
- בנושא זה נכח מר אריאל לוין, סמנכ"ל משרד השיכון, שענה על שאלות חברי הכנסת. ח"כ סתיו שפיר שאלה אותו: "120 מיליארד שקל הגיעו עד כה למפוני גוש קטיף. לאן הלך הכסף?…". דיברו על פיתוח תשתיות ויישובי ההתנתקות.
- סתיו שפיר ביקשה להגיש ריווזיה אך לסיכום, ההעברה הנ"ל אושרה.
- התרשמות אישית: סוף כל סוף הצלחתי לראות דיון רציני בנושא מורכב. חברי הכנסת שאלו שאלות טובות אך שוב נשארו ללא מענה ובינתיים התקציב אושר.
פרטי דיון, מהלך, השלכות ונקודת מבט אישית מס' 8: בקשה מס' 34-011:
- רפרנט ממשרד האנרגיה הקריא בקשה לביצוע שינויים בתקציב משרד האנרגיה והמים לצורך תקצוב וציין מס' סכומים על פי הדוח שחולק ליושבים בדיון.
- יו"ר הוועדה ניסן סלומינסקי הגיש רווזיה ודחה את הדיון בהעברה זו מכיוון שלא קיבל תשובה ממשרד האנרגיה וביקש מאותו נציג שהגיע לעדכן את שר המשרד שהוא עדיין ממתין לעדכון. העברה לא אושרה.
- התרשמות אישית: יו"ר הוועדה מושל ביד רמה בהחלטות. התוודעתי לכוחנות של יו"ר הוועדה למרות שהוא לא בלט בשיח הדיונים.
פרטי דיון, מהלך, השלכות ונקודת מבט אישית מס' 9: בקשה מס' 04-028, 26-007, 78-006, 20-016:
- נועה היימן, נציגת אגף התקציבים, הציגה בקשה להעברות על הסעיף התקציבי מס' 20 במשרד החינוך. היא פירטה לאן הכסף אמור לעבור. סכומים בסך 25.6 מיליון שקל מסעיף 47 לסעיף 11.
- ח"כ יצחק כהן שאל איך זה שדואגים תמיד לבני מיעוטים והם לא נכללים תחת הגדרה זו. הוא התנגד להעברה והביע מורת רוח.
- ח"כ סתיו שפיר שאלה את נועה מה קורה עם תשובות שהם מחכים להם כבר למעלה משנה והם טרם נענו בנושאי תקצוב אכסניות ושיפוץ מבנים חינוכיים ועוד נושאים שדנו עליהם בעבר. כנראה שהובטח על ידה לעדכן אותם והדבר לא נעשה.
- לא ידוע לי אם התקבלה החלטה וההעברה לא אושרה.
- התרשמות אישית: ריחמתי על נציגת משרד האוצר אשר תשובות לא היו שגורות בפיה. הדבר הרגיש כאילו מוציאים עליה תסכול שנגרם כנראה בעיכוב קבלת תשובות ונעשו ניסיונות למנוע את ההעברה התקציבית הנ"ל בגלל דברים אישיים.
***הפסקה של רבע שעה
פרטי דיון, מהלך, השלכות ונקודת מבט אישית מס' 10: אישור הצעות של חברי כנסת
מירי רגב, אורית סטרוק, ניסים זאב, אחמד טיבי בבקשה ל"דיון מהיר" בוועדת הכספים בנושא: "עצירת הכספים לרשות הפלסטינית":
- לאחר ההפסקה, התקיים דיון חשוב בפורום מכובד של כמה חברי כנסת אשר הצטרפו בנושא עצירת העברת מענקי כספים אשר מגיעים למחבלים משוחררים דרך הרשות ובקשה של חברי הכנסת להעביר אותם לטובת חובות חברת החשמל אשר הולכים וגדלים. הצטרפו: איילת שקד, אילן גילאון, מיכל רוזין.
- ח"כ אורית סטרוק הובילה את הדיון: "…מחבלים משוחררים מקבלים מענקים לפי מידת הפגיעה שהם הצליחו לבצע… יש לדאוג כי הכספים לא יגיעו אלא לחברת החשמל…" איילת שקד הצטרפה לדבריה וחיזקה אותם. אין לאשר מימון משכורות מחבלים. חברי הכנסת תמהו על המצב בו הוא נמצא ושאלו אותו מה בכוונתו לעשות.
- יפתח רונטל, יו"ר חברת החשמל תיאר את המצב הרגיש בו חברת החשמל נמצאת. ישנו חוב של 230 מיליון שקל לעזה כשכל חודש החוב גדל בסך של 60-80 מיליון שקל. הוא פנה לכמה וכמה גורמים במשרד האוצר החל מתאריך 23/06/14 בבקשה לקבל פיתרון ולא הצליח להגיע להסדר או קיזוז. הוא שקל להגיש בג"ץ נגד משרד האוצר, משרד הביטחון ומשרד האנרגיה וביקש לקבל מענה. אף שקלו לנתק את החשמל אבל מכיוון שמדובר בעניין רגיש, מי שמתערבת בהחלטה זו זוהי המועצה לביטחון לאומי. ליוותה אותו אורלי ביסטמן, לוביסטית מטעם חברת החשמל.
- אורנה מזרחי, נציגה מהמועצה התבקשה לענות לחברי הכנסת ולנציגי חברת החשמל אך תשובות לא היו בפיה והיא ציינה שוב ושוב כי מדובר בנושא שהינו חסוי ויש לבצע דיון סגור. לא יכלה לענות בפורום הנוכחי. הובן כי היועץ לביטחון לאומי לא מאשר לנתק את החשמל לתושבי עזה מאחר וקיימת מציאות מורכבת. הדיון היה סוער ופורה ואורית סטרוק התקוממה על כך שאין באפשרותה לקבל תשובות מספקות. הובן לכולם רגישות ומורכבות הנושא. לא התקבלה כל החלטה.
- התרשמות אישית: בימים קשים ומורכבים אלה, ניתן להבין כי בנושאים הללו לא יתקבלו תשובות בקרוב. התפלאתי כי חברי כנסת מהמגזר הערבי כלל לא לקחו חלק בדיון החשוב הזה. ברור לי כי הנושא יעשה עוד גלים רבים ומפלגות שרוצות לקבל קרדיט ילחמו בשיניים בנושא הזה לכאן או לכאן. ראיתי כי עובדי חברת החשמל שהגיעו, הרגישו כי הגיעו לחינם.
*** ציינו בקול כי הרוויזיה בנושא הוצאות חירום אזרחית נפלה וכן רוויזיה של משרד השיכון נפלה.
פרטי דיון, מהלך, השלכות ונקודת מבט אישית מס' 11: אישור הצעות של חברי כנסת:
יצחק כהן, יעקב ליצמן, אלעזר שטרן, אראל מרגלית בבקשה ל"דיון מהיר" בוועדת הכספים בנושא: "גריעתן של אשקלון ואשדוד מתוכנית הסיוע של הממשלה ליישובי הדרום"
- התקיים דיון חשוב בנוכחות ח"כ יצחק כהן, ח"כ אראל מרגלית, ח"כ גילה גמליאל, ח"כ יעקב ליצמן, ח"כ אילן גילאון, ח"כ שמעון אוחיון יחד עם אילן בן עדי, מנכ"ל עיריית אשדוד, דן להב, ממלא מקום מנכ"ל פיתוח במשרד הממשלה, רונן פינטו, רע"ן פקע"ר ממשרד הביטחון, יוסי עדס מגף תקציבים, משרד האוצר, מרדכי כהן, מנהל מינהל שלטון מקומי ממשרד הפנים, איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון.
- הדיון עסק בכך שיש להחשיב גם את הערים אשקלון ואשדוד מבחינה תקציבית במהלך מבצע "צוק איתן" וכן יישובים נוספים שגם לא נלקחו בחשבון כמו מועצה אזורית גן יבנה שגם ממנה הגיע נציג.
- דובר בהחלטה מס' 1846 שבה החליטו ואישרו 19 סעיפים שנותנים סיוע לערים שעוברים משבר במבצע. כל נציג דיבר מעט על המצב. הטון ניתן לראש עיריית אשקלון שתיאר את המצב הקשה של כל תושבי העיר. רוב חברי הכנסת והנוכחים בחדר הביעו הזדהות והסכמה כללית עם כל הנאמר על ידי הנהון ראש. יש לשנות את חישוב של הקילומטרים. לא כך יש להחליט ולקבוע. משרד האוצר הוא זה שהגדיר את מתן הסיוע והדבר דורש שינוי מהיר.
- לקראת סוף הדיון, יו"ר ועדת כספים היה חייב לצאת לפגישה במשרד האוצר על חוק מע"מ 0 שאותו טרחה ח"כ לציין בקול לכל הנוכחים כי כנראה שיש נושאים יותר חשובים. הוא מצידו לא התרשם וח"כ גילה גמליאל לקחה את הפיקוד על סיום הדיון שבו נתנה לחברי הכנסת לשוחח כל אחד 3-5 דק' והיא זו שערכה את ההצבעה.
- ההצבעה אושרה ברוב והוחלט שיש להכליל גם את אשקלון ואשדוד בתוכנית הסיוע.
- התרשמות אישית: נוכחתי לראות כי חברי הכנסת חסרי אונים ויש לפניהם עבודה רבה. אם באמת הדבר דורש שינוי של סעיפים שאותם מחליט וקובע מראש משרד האוצר, איפה מתבטא כוחם? חוץ מלצאת בהצהרות של שינוי השיטה, צריך באמת לפעול ולשנות זאת וראיתי כי הם מביעים תסכול ומבינים כי יש לפניהם עבודה רבה. אין ספק כי השיטה חייבת להשתנות. התפלאתי כי לא הגיעו מספיק נציגים ממשרד האוצר. נראה כי הנושא קיבל עדיפות משנית. הצטערתי לראות כי כך מתנהל דיון כה חשוב.
בין קואליציה לאופוזיציה קיימת לה אופציית הרוויזיה
בפעם הראשונה בחיי הגעתי להתרשם ולצפות מקרוב בעיניים אובייקטיביות ככל הניתן על אשר מתרחש בוועדת הכספים של הכנסת. לא אנסה לייפות את המציאות. אין ספק שהתאכזבתי. אכזבה אזרחית תמימה שכמוה לא ידעתי המון זמן, במיוחד בימים כה קשים וסוערים שעוברים עלינו בארצנו. האכזבה נבעה בגלל ההיתקלות וצפייה מקרוב מאוד בשיטת העבודה הקיימת, שבה מתקבלות החלטות שמשפיעות בשלב כזה או אחר על חיינו בהווה ובעתיד.
אין ספק כי צמד המילים: "עדה למתרחש" קיבל אצלי משמעות אחרת. דברים שרואים משם, לא תראו מכאן. להיות עדה לכך כי מתחילת הדיון בוועדה בהעברות הכספים השונות, לא נשאלות שאלות חשובות ומהותיות שעוזרות להבין את חשיבותן. להיות עדה לכך שהנוכחים בחדר לא באמת מבינים את הסעיפים שרשומים במקבץ הדפים שחולקו דקות אחדות לפני הדיון או לא מבינים על איזה סעיף דנים כעת. להיות עדה כי הרוב הגדול מעדיף להתעסק בטלפון הנייד ולגלוש הרחק לאי שם מאשר להימצא בחדר ובעיקר דברי הדיון. להיות עדה ל"טיילת" שמתרחשת בוועדה ובמהלך הדיון וגורעת מחשיבותו והממלכתיות הראויה לו. הפליאו אותי עד מאוד.
כסטודנטית למינהל ומדיניות ציבורית מן המניין, הפריע לי לגלות שכך ועדת הכספים מתנהלת ומאשרת העברות תקציביות בסכומים זעירים ובסכומי עתק ומשנה את תקציב המדינה. ללא שיח מעמיק, ללא דיון פורה וללא קבלת אינפורמציה מדויקת, נציגי הציבור שלנו, חברי הכנסת והשרים לא באמת מעורבים מא' עד ת' בתהליכי קבלת ההחלטות ובמדיניות הקיימת.
בוועדת הכספים נגלתה אלי מחדש משמעות המילה ריוויזיה שמשמעה דרישת שינוי. במקום כמו הכנסת, כל אחד נוטה לפרש אותה אחרת: בעד, נגד, רווח, הפסד, קואליציה, אופוזיציה ופופוליזם. אני בוחרת להתמקד במילה הזו לעשייה והעצמה אזרחית.
אני שמחה על ההזדמנות שנתנה לי במשמר החברתי. לראות צד אחר שבו ניתן להתוודע למתרחש אשר לא מוצג ומובהר לאזרח הפשוט ששקוע בחיי היום יום ובוחר בנציגיו מתוך אמונה כי הוא עושה את אשר מוטל עליו. למרות זאת ועדיין אני בוחרת להישאר אופטימית כי עוד לא אבדה תקוותי. כאזרחית, אני פועלת להעצים את המודעות לכך שיש ביכולתנו להשפיע ולפעול לשינוי מדיניות השיטה ומלבד ללכת פעם בכמה שנים לקלפי, יש לפעול ולהיות מעורבים יותר.
עוד על העברות תקציביות במשמר החברתי: