בוועדת החינוך אין זמן לדבר על רפורמת סייעת שנייה בגני ילדים

בוועדת החינוך אין זמן לדבר על רפורמת סייעת שנייה בגני ילדים

ועדה: ועדת החינוך, התרבות והספורט; נוכחים: מירב בן-ארי, איתן ברושי, ענת ברקו, תמר זנדברג, מרדכי יוגב, מאיר כהן, עליזה לביא, סופה לנדבר, יעקב מרגי, רחל עזריה, נורית קורן; נעדרים: יוסף ג`בארין, מיקי זוהר, יוסי יונה

הדיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט (ב', 15/06/15) בנושא האקוטי הזה, תוספת סייעת לגני ילדים (3-4) שבהם יותר מ-30 ילדים, התחיל בתזמון שעל פניו נראה מבטיח: רגע לפני החופש הגדול, מיד לאחר סיום הדיון על הצפיפות בכיתות ועם אולם ישיבה מלא מפה לפה בח"כים, נציגי משרדים, ארגוני הורים, נציגי ארגונים מקצועיים ועוד.

אבל לא כך היה – יו"ר הוועדה, יעקב מרגי, אמר בפתח הדיון שהוא קצר רוח וללא סבלנות עקב הדיון הקודם (על הצפיפות בכיתות) ובעצם הזהיר את כולם שלא ינסו אותו. חברי הכנסת בוועדה – לפחות חלקם – לא שלטו בחומר, ניצלו הרבה דקות דיבור מיותרות, וחלקם נשארו בדיון רק עד הרגע בו ניתנה להם זכות דיבור, ומיד אח"כ נעלמו (איתן ברושי, ענת ברקו).

על שני דברים כולם הסכימו – התוספת של הסייעת היא מבורכת ומאוד רצויה; ועל הממשלה לשאת בכל העלויות של המהלך, ולא רק בחלקן כפי שמוצע כיום (ולהשית את היתרה, בתשלומים דיפרנציאליים לפי היכולת, על הרשויות המקומיות).

אבל בזה נגמר  הדיון – במקום לתת לנציגי הציבור הרלוונטיים מקום וזמן להציג את עמדתם המקצועית מהשטח (ולייצג בעצם את הילדים בגנים הצפופים הסובלים ממחסור חמור בכח אדם), דחק בהם יו"ר הוועדה כל הזמן, הקציב להם זמן מועט להתבטא, נזף בהם וממש התעמר בחלקם. חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל, הפליג בדבריו דקות ארוכות על המאבק התמידי בין השלטון המקומי למרכזי; איתן ברושי בירך על היוזמה; עליזה לביא דיברה הרבה והפגינה מעט ידע, ואפילו בני ביטון (ראש עיריית דימונה) דיבר בנחת… אבל נציגי הציבור נאלצו לצמצם בדברים, להעביר את עמדתם בשני משפטים קצרים – ולא כולם, אלא רק בני המזל שזכו לקבל זכות דיבור מיו"ר הוועדה קצר הרוח.

התחומים המשלימים, שלא זכו להתייחסות ברפורמה והם בעצם ליבת העניין, כמעט ולא נדונו: ההכשרה והמעמד של הסייעות, תקן הילדים בגנים, הוספת סייעת ותקציב לא רק לפי מספר ילדים אלא בעיקר לפי גילם, האנומליה בצורת ההעסקה של הסייעות (שמועסקות על ידי הרשות, ולא ע"י משרד החינוך כמו הגננות), יכולת הקליטה וההכשרה של הסייעות החדשות על ידי הרשויות המקומיות ועוד.

מה חבל שדיון כה חשוב, שהיה יכול להיות פרודוקטיבי ויעיל פי כמה אילו נציגי הציבור שנכחו בו היו זוכים לפתחון פה ולהתייחסות אמיתית מצד נציגי הממשלה והכנסת, נסתיים בתחושת החמצה. ישראל אליסף, מרכז תחום גנים בפורום ועדי ההורים הישוביים, סיכם זאת במשפט אחד: על פי התקן הקיים כיום במדינת ישראל, לכבשה יש יותר מקום בדיר מאשר לילד בגן….

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs