ועדת הכספים האריכה את העדפת מפעלי הטקסטיל המקומיים במכרזי ביטחון
מפעל אתא (צילום: זולטן קלוגר, אוסף התצלומים הלאומי)

ועדת הכספים האריכה את העדפת מפעלי הטקסטיל המקומיים במכרזי ביטחון

ועדה: ועדת החוקה, חוק ומשפט; נוכחים: בני בגין, יעל גרמן, שלי יחימוביץ`, חיים ילין, מאיר כהן, רויטל סויד, ניסן סלומינסקי

ביום שני האחרון (29/06/15) התכנסה ועדת חוקה חוק ומשפט לדון ולהצביע על הארכת תוקפה של הוראת השעה בדבר העדפת תוצרת הארץ במכרזים לרכישת מוצרי טקסטיל של משרד הביטחון ובטחון הפנים. הישיבה נפתחה עם נוכחות מרשימה של יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי ושל האחראית על הצעת החוק ח"כ שלי יחימוביץ', שאינה חברה בוועדה. אחרי שניהלו ביניהם משהו שהיה נראה כשיחה פרטית, הצטרף אליהם גם בני בגין. בהמשך הדיון הצטרפו גם חברי הכנסת יעל גרמן, מאיר כהן, רויטל סויד וחיים ילין.

בסך הכל, ניתן לומר כי הצעת החוק, או הארכת הוראת השעה, נשמעת כמו רעיון טוב לכולם: אחרי הכל מדובר בתמיכה במפעלי לואו-טק בפריפריה שמנסים להתקיים ולקיים עובדים. בכל זאת ניסה היו"ר סלומינסקי להקשות ותהה האם זה לא פותח פתח לשחקנים בודדים בשוק לסחוט בעסקאות את משרדי הממשלה. על כך השיב לו נציג משרד הביטחון כי עם שחקנים בודדים הוא דווקא יכול להתמקח, וכי הבעיה היא עם מי שזוכה בקלות רבה מדי במכרז. אך בכל מקרה, לא מדובר בבעיות חמורות. עוד הקשה סלומינסקי ושאל את ח"כ יחימוביץ' מדוע, אם ההצעה כל כך טובה, מדובר בהוראת שעה ולא בחקיקה קבועה. תשובה טובה לא היתה לה על כך, אך היא אמרה כי היא מצפה שהדבר יעלה כהצעת חוק ממשלתית.

>>> מה הצעת החוק אומרת? קראו את הפירוש המלא

פרט לדברים אלה נרשמה מחלוקת גם ברעיון ליצור אחידות ביחס למכרזים בין משרד הביטחון למשרד לביטחון פנים, לאחר שהתברר כי הם עובדים על פי קריטריונים מעט שונים. על כך טען נציג אגף התקציבים באוצר כי הגעה לעמק השווה ויצירת אחידות בין שני המשרדים בתחום נוסתה כבר בעבר, ומדובר בתהליך מפרך שעד כה לא נשא פירות.

מחלוקת נוספת התגלעה בין נציג משרד הביטחון לנציג משרד הכלכלה בנוגע להעדפה הנוספת שניתנת לעוטף עזה, עניין בו דנה הוועדה לפני כשבועיים, ונדמה כי עד היום לא לכולם ברור כיצד עובד המנגנון שבו יש העדפה לתוצרת הארץ, ואז העדפה נוספת לאזור עדיפות לאומי. כך התפתח דיון של כעשר דקות בין שני הנזכרים מעלה ליו"ר סלומינסקי כשלכל אחד פרשנות אחרת לפעולת המנגנון, ולא ברור האם כולם הבינו זה את זה בסופו של דבר. האחד טען כי זה מסבך את עניין המכרזים, האחר טען כי זה רק בא לסתום לקונה בחוק. בכל אופן, העניין הוא שאזור העדיפות יכול להציע הצעה גבוהה יותר מול יצרן חוץ ממה שיכול מי שאינו באזור עדיפות. בדיון בעניין, אגב, ניסו לטעון אנשי איגוד לשכות המסחר חיפה והצפון כי הדבר יוצר אפליה שתגרום לבעיה אצלם, אך איש לא הקשיב להם ברצינות מאחר וכולם היו להוטים לעזור לעוטף עזה, ואולי בצדק (אבל ייתכן שלעיתים ראוי לתעדף לא רק את מי שנופלים עליו טילים).

חזרה לענייננו: חוק טוב – הכל טוב. כולם תומכים בהעברה לקריאה ראשונה. נציג איגוד יצרני הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים מברך על החוק ותרומתו למפעלים, וח"כ מאיר כהן אומר בהערת אגב כי אם היה מגיע החוק כמה שנים קודם הוא היה מציל כמאה עובדים במפעל כיתן דימונה.

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs