ועדת החינוך התכנסה השבוע (06/07/15) לדיון בשכר המורים. נציגי הממשלה טענו כי שכר המורה גבוה יחסית לשכר של אקדמאים במגזר הציבורי (המורות מקבלות שכר גבוהה ב-40% יותר מאקדמאיות במגזר זה!) וגם יחסית לשכר ב- OECD (אנחנו מעל השכר בנורווגיה!). עוד נאמר כי הוא עלה בצורה חדה בשנים האחרונות עם הרפורמות ועוד ימשיך לעלות.
כמו כן נמסר כי כל תוספת שכר תינתן רק מול תכנית כוללנית שתשפיע על תפוקות המערכת. בשנים האחרונות גדל מספר הפונים להוראה ואיכותם עלתה, אולם מתגלה קושי מול שחרור מורים שחוקים.
מהצד השני, ציינו נציגי האופוזיציה וארגונים שונים שנכחו בדיון שהישגי התלמידים בישראל קרובים לאלו בתורכיה, וכך גם השכר. לדבריהם, המשאב "הטבעי" האמיתי של ישראל הוא המוח של התלמידים שלה, ויש להתייחס לחינוך כיעד אסטרטגי ברמה הלאומית. כמו כן נאמר כי השכר הוא המשתנה המשמעותי ביותר על איכות כוח האדם בהוראה והמורה הוא המשתנה המשמעותי ביותר על ביצועי התלמידים, ומכאן שכדי לקדם את המערכת יש להוסיף לשכר המורים. התוספת צריכה להינתן למורים החדשים, כך שתמשוך כוח אדם איכותי להוראה.
הפער בין שכר מורה ותיק ושכר מורה צעיר חייב להצטמצם, למען איכות האנשים הנכנסים למערכת. ע"פ דו"ח חברת מקנזי, השכר הנמוך בכניסה להוראה מונע מאנשים איכותיים לעבוד בהוראה. מנגד, שכר העולה בצורה מתונה יותר אצל מורים ותיקים, לא יוציא מורים מעולים ממערכת החינוך.
כיום שכר מורה צעיר נמוך ב-50% ממקבילו ב-OECD. מורה מעולה מכניס למשק 400 אלף דולר בשנה – באיכות התלמידים היוצאים ממערכת החינוך, בקביעות בעבודה ופתירת המדינה מהצורך להכשיר מורים חדשים. מורה מעולה שווה הרבה יותר מכיתה משודרגת ומשפיע על איכות ההוראה הרבה יותר מכמות התלמידים בכיתה. יש לשנות את כללי הכניסה להוראה, כך שהרף יהיה גבוה יותר ויקח בחשבון את היכולות של הפונים להיות מורים איכותיים (לא רק ידע, אלא גם יכולות בין אישיות). לאורך זמן, "שער כניסה" כזה יעלה את איכות המורים בצורה מהותית.
יש לפתור את בעיית מורי הקבלן (13,000 במספר) שאיכותם המקצועית לא ברורה ואשר מקבלים תנאי העסקה מכפירים [תנועת המורים- תקציב שני אחוז]. השכר הכללי של המורים עלה, אך השכר לשעה של מורה ירד! מורה היום נדרש לעבוד הרבה יותר שעות, בתשלום שעתי נמוך יותר. כל שר עושה רפורמות בכדי לקבל כותרות בעיתון, אך עד היום לא נעשתה בדיקה באשר ליעילות הרפורמות הרבות, שאינן עוזרות ליציבות מערכת החינוך.