דיוני חוק לבנת פורן: נציגי החברות לא נותנים לחברי הכנסת לדבר

ועדה: ועדת העבודה, הרווחה והבריאות; נעדרים: אלי אלאלוף, קארין אלהרר, מיכל בירן, ענת ברקו, מאיר כהן, נורית קורן, מיקי רוזנטל

מעט לפני שמתחיל הדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת (א', 19/07/15), מתחילים האנשים להתאסף וראשונים להגיע הם הלוביסטים המזוהים עם התו הכתום. לא פחות מ-7 לוביסטים התחילו להגיע לפני שיו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף החל את הדיון בהשתתפות חברי הכנסת מיכל בירן, ענת ברקו, מיקי רוזנטל ומאיר כהן.

לבנת פורן, שיש לה עניין לא מבוטל בדיון הוועדה, נראתה משוחחת ארוכות עם שר העבודה והרווחה לשעבר מאיר כהן בטרם היועצת המשפטית של הוועדה החלה להקריא את הסעיפים בחוק.

הדיון נסוב על סעיף 315 להצעת החוק "לבנת פורן" על הגבלת מועדי התשלומים ונציג לשכת עורכי הדין, עו"ד מרקו, קובל על הסעיף ואומר שיש לתקנו. ח"כ רוזנטל בגיבויו של יו"ר הוועדה ונציג הביטוח הלאומי טוענים שהדבר מצריך תיקון של כל חוק הביטוח הלאומי ושאין להידרש לזה כעת בחוק ובסעיף הספציפי הזה.

בין הלוביסטים ניתן לראות את בהירה ברדוגו שנשכרה מטעם איגוד החברות למימוש זכויות רפואיות לקדם את הצעת החוק להסדרת השירותים שניתנים על ידי הגופים המסייעים בהגשת תביעות לביטוח הלאומי, הצעה שאמורה להיות מתחרה לחוק לבנת פורן (החוק הנוכחי המקודם).

חברת הכנסת קארין אלהרר הצטרפה לדיון בדיוק כשמתנהל ויכוח לגבי הזימון של בן פחות מ-18 לביטוח לאומי לוועדות. לבנת פורן מבקשת את רשות הדיבור. בראשית דבריה היא מתייחסת לפרסום בעיתון בגנותו של יו"ר הוועדה שהתייחס אל זה בראשית הדיון – ציינה שאין היא עומדת מאחוריה והיא מתנצלת אם הוא נפגע. בהמשך דבריה היא מציינת מקרה ספציפי של ילד נכה שכן נדרש להגיע שוב ושוב לוועדות של ביטוח לאומי, יו"ר הוועדה ביקש ממנה להעביר את הפרטים של המקרה לנציגי ביטוח לאומי.

לבנת פורן ונציגתה מנהלות ויכוח ער עם חברי הכנסת רוזנטל ואלהרר על כך שהגבייה וההתנהלות של הגופים המסייעים בביטוח לאומי פוגמים ופוגעים בילדים ובמגישי תביעות נוספים. רוזנטל מספר על קנסות שהיו נגבים וסעיפים שערורייתיים אחרים בחוזים שנחתמו בין התובעים למתווכים עם ביטוח לאומי. הדבר מעורר את הדיון וצעקות מתחילות להשמע מרחבי האולם – הן מנציגי הגופים המתווכים והן מנציגי לשכת עורכי הדין.

נציגי הלשכה טוענים שהחוק הוא חוק כלכלי ושחייבים לאפשר לעו"ד להשתכר ולא למנוע מהם לקבל שכר עבור עבודתם. חברי הכנסת מקבלים את הצעתו של יו"ר הוועדה לדון על הנושא הזה שוב בינם לבין עצמם לאור המורכבות הרבה שלו.

שעה לאחר שהדיון החל, ח"כ נורית קורן מהליכוד נכנסת, בדיוק בזמן לוויכוח של ח"כ רוזנטל עם נציגי החברות באשר לחוות הדעת שהתובע נדרש להביא מהרופא, ונציגי החברות קובלים על ההגבלה והם טוענים שזה גם על התשלום וגם על אופי השירות שניתן על ידן.

מה שמדהים לאורכו של הדיון שהנציגים מרגישים מאוד בנוח להתפרץ לדבריהם של ח"כ, דבר שמוציא מדעתו את ח"כ רוזנטל. הוא קובל על "הבריונות של נציגי לשכת עו"ד והחברות" שלא נותנים לנציגת ביטוח לאומי להשלים את מילותיה וכאשר היא אומרת שהם מקבלים חוות דעת שמובאים על ידי הנפגעים – הדבר מתקבל בשאגות צחוק ובקריאות זלזול רבות.

לבנת פורן נסערת ועוזבת את כסאה לטובת השורות האחרונות, כדי לשבת ליד לוביסטים אחרים – "היא חייבת להרגע" – ובמקומה של לבנת פורן נכנס ומתיישב אחר כבוד ח"כ אילן גילאון ממרצ, ומתיישב ליד 2 לוביסטיות של לבנת פורן.

ממשיכים בהקראת הסעיפים ויוצאים להפסקה.

כשחוזרים מההפסקה מצביעים על הסעיפים. הכל עובר ללא התנגדות הח"כים, אך למורת רוחם של לבנת פורן ושאר הנציגים של הארגונים. בתגובה אומר היו"ר שאם נוח להם הוא יכול לאפשר להם להם לשבת מחוץ לוועדה. הם ממשיכים להפריע לו – אך הוא משיב שהוא אינו מעוניין בכתבות נוספות בעתיד אך הוא יוציא אותה אם היא תכריח אותו.

היו"ר סוגר את הדיון.

חוק לבנת פורן – סיקור שוטף במשמר החברתי:

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs