תקציב 2016, כשזה מגיע לכיס של האזרח הקטן זה פחות מעניין עבור למעלה ממחצית חברי הוועדה שפשוט לא הגיעו

תקציב 2016, כשזה מגיע לכיס של האזרח הקטן זה פחות מעניין עבור למעלה ממחצית חברי הוועדה שפשוט לא הגיעו

ועדה: ועדת העבודה, הרווחה והבריאות; נוכחים: אלי אלאלוף, טלי פלוסקוב, איציק שמולי

בדיון בו נכחתי ב 16/9/15 תהיתי לי כמה מעניינת יכולה להיות ישיבה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא דיווח מקוון של מעסיקים לביטוח לאומי? ובכן, תלוי את מי שואלים. את נציגי לשכת רואי החשבון ויועצי המס זה דווקא עניין מאד. את הצופה הממוצע, או, לחלופין את היועצת המשפטית של הועדה, אולי קצת פחות. אבל – אפשר ללמוד גם מדיון כזה כמה דברים. כמו למשל אילו עניינים נכנסים לחוק ההסדרים, ולמה (העניין הזה, כי האוצר רצה לקדם אותו מהר, למשל). לחבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) גם הפריעה הדרך, הוא אמר לנציגי הממשלה שאמנם הוא תומך במהלך, אבל לא ברור לו למה הדרך כזאת עקומה ונעשית טלאי על טלאי, בתיקוני חקיקה ובסעיפים שונים ומשונים.

אבל, זה מצוין שהאוצר רוצה להעביר דברים כאלה מהר בחוק ההסדרים. הרי זה מתקדם, זה מקוון, זה יעזור לתיאום בין ביטוח לאומי לרשות המיסים (כך לדברי היו"ר אלי אלאלוף), ויעזור להתגבר על בעיית אי-דיווח של מעסיקים שבעקבותיה אין סדר בחובות ובזכויות של המבוטחים (קרי, של כל המועסקים). אז מי כבר יכול להתנגד לזה? המעסיקים, כמובן. או באי כוחם לכל ענייני הפרשות כספים ומיסים – רואי החשבון ויועצי המס. הם חששו בעיקר מהקנסות המנהליים שמציעים משרד האוצר והביטוח הלאומי להשית על המעסיקים. לטענת יו"ר לשכת יועצי המס, הביטוח הלאומי לא סיכם איתם דבר בנוגע לקנסות מנהליים. שמולי הסכים איתו שהעניין עלול להיות דרקוני, ואמר שהביטוח הלאומי צריך ליידע אקטיבית המעסיקים ולהזכיר להם למלא את הדיווחים. רן מלמד מעמותת "ידיד", הזכיר לכולם שהמהלך אמור להיטיב עם המועסקים, ולא עם המעסיקים (שזה, אכן, לב העניין). הוא רק תהה מה יקרה כאשר הדיווחים יגיעו אל הביטוח הלאומי, ותוך כמה זמן זה יתעדכן שם. תשובה ברורה על כך הוא לא קיבל.

מה שהוא כן קיבל, וקיבלנו כולנו, זה דיון סוער בין נציג הלשכה המשפטית של הביטוח הלאומי לבין נציגת לשכת רואי החשבון בנושאים שונים (ביניהם עניינים  שבטופס 102), כאשר נדמה כי פרט להם אין לאיש מהנוכחים מושג במה מדובר (בשלב זה היה נראה כי יועמ"ש הועדה עומדת להירדם, כך שהבנתי שלא בטוח שהבעיה היא אצלי. אך סוף טוב, הכל טוב, לפחות לחלק מהנוכחים  התברר כי הקנסות יהיו מקסימום בגובה 600 ₪, וכי המעסיקים יקבלו אזהרות לפני הקנס, וכי כל חברי הועדה הנוכחים (לא הרבה – שלושה בסך הכל) תומכים ומברכים ומצביעים בעד המהלך של משרד האוצר והביטוח הלאומי, אפילו שהוא עובר דרך חוק ההסדרים.

 

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs