למה בתקציב משרד הכלכלה נמנעו מלנסח מה חלקה של כל אחת מהאוכלוסיות הייעודיות בתקציב עידוד תעסוקה?

למה בתקציב משרד הכלכלה נמנעו מלנסח מה חלקה של כל אחת מהאוכלוסיות הייעודיות בתקציב עידוד תעסוקה?

– ניתוח ספר התקציב 2016 —

סעיף 36: משרד הכלכלה

סעיף זה מציג את תקציב משרד הכלכלה והתכניות שהוא מפעיל. תקציב הסעיף כולו לשנת 2016 עומד על כ-3.6 מיליארד ש"ח. תקציב זה נמוך בכ-3 מיליון ש"ח מתקציב הבסיס בשנת 2014. שבפועל בשנת 2014 נעשה שימוש רק ב-2.8 מיליארד ש"ח.

הסעיף  מתיר למשרד הכלכלה להעסיק בשנה הקרובה 1,862 עובדים רגילים, ועוד 111 עובדים ב"העסקה בלתי צמיתה", כמו למשל עובדי קבלן.

תקציב משרד הכלכלה

טבלה

תת הסעיף המעניין: 36-42 – עידוד תעסוקת אוכלוסיות יעודיות

שאלה חשובה: מדוע לא מפרטת הממשלה כיצד יחולק תקציב הסיוע בהגדלת אחוז האוכלוסייה העובדת בקרב האוכלוסיות היעודיות לתוכנית, כפי שנעשה בשנים קודמות?

 

כיצד חולק התקציב בשנת התקצב החולפת?

הגדלת אחוז התעסוקה בקרב האוכלוסיות העניות בישראל היא מטרה ראויה שקודמה על ידי הממשלה הקודמת. בבסיס התקציב הקודם (2013-2014), הקדישה הממשלה מראש כמעט 370 מיליון ש"ח לקידום תעסוקה אצל מגוון אוכלוסיות עניות, ביניהן חרדים, ערבים, בעלי מוגבלויות, עולים ותושבי פריפריה (דרך תוכנית 'תנופה בתעסוקה') ומשפחות חד-הוריות. התקציב גם פירט כיצד יחולק הכסף הזה, כאשר את החלקים הגדולים קיבלו הערבים (154 מיליון), תכנית תנופה בתעסוקה (104 מיליון ש"ח) והחרדים (84 מיליון ש"ח). אלא שהביצוע בפועל של התוכנית החברתית היה רק בסך 87 מיליון ש"ח – פחות מרבע משהובטח בתחילה. ההפרשים בין מה שהובטח בתחילה למה שקויים בפועל משתנים בין אוכלוסיה אחת לאחרת: בעידוד תעסוקת האוכלוסיה הערבית הושקעו רק 23 מיליון ש"ח (שישית ממה שהובטח), בעוד שאצל החרדים 31 מיליון ש"ח (יותר משליש ממה שהובטח). ואכן, התקשורת דיווחה על עליה בשיעור תעסוקת החרדים, כלומר, תוכנית הממשלה הקודמת בעניין החרדים הצליחה.

 

למה תקציב 2016 נמנע מהפירוט?

תקציב 2016 נמנע מלפרט כיצד יחולקו הכספים, אלא משאיר אותם בסעיף כללי חדש שנקרא "עידוד תעסוקת אוכלוסיות ייעודיות לרבות חרדים, ערבים, אנשים עם מוגבלות, הורים יחידים ועולי אתיופיה". סכום הכסף שיוחד לסעיף זה הוא כמחצית ממה שניתן לנושא בבסיס תקציב 2014 אבל כפול ממה שניתן לנושא בפועל, כך שאי אפשר לדעת אם מדובר בעצם בהרחבת המשאבים לתחום או ברמז לצמצומם.

יותר חשובה העובדה שאין פירוט כיצד יחולקו הכספים בין האוכלוסיות. דווקא אחרי שהוקמו התוכניות הרלוונטיות בקהילות השונות ולאנשי משרד הכלכלה יש מושג טוב יותר משהיה בהתחלה כמה משאבים תידרוש כל תוכנית, דווקא אז הם יוצרים סעיף כללי שלא מספר לנו את סדר העדיפויות: האם אוכלוסיית עולי אתיופיה, שהצטרפה לרשימה בתקציב החדש, תקבל את חלק הארי מהכספים? האם יהיה מספיק כסף כדי להמשיך את המגמה הברוכה בקרב החרדים? האם אחוז התקצוב של האוכלוסיה הערבית יהיה דומה לחלקם באוכלוסיה, בעיקר באוכלוסיה הענייה? כל הסעיפים הללו עדיין מופיעים, אלא שהם לא מתוקצבים כלל. כלומר, אנשי משרד הכלכלה יחליטו בעצמם במהלך השנה כמה תקבל כל אוכלוסיה, או שאולי בכלל הכסף בסעיף הכללי יעבור למקומות אחרים, דרך העברות תקציביות. הרי כשהמימון לא ניתן ספציפית לתוכנית אחת, גם אין מי שיעשה רעש כשיעבירו אותו למקום אחר.

 

מקורות:

הצעת חוק התקציב 2015-2016

תקציב משרד הכלכלה

 

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs