תחבורה ציבורית מתחדשת? אולי בתקציב הבא, לא השנה

תחבורה ציבורית מתחדשת? אולי בתקציב הבא, לא השנה

— ניתוח ספר התקציב 2016 —

סעיף 40 וסעיף 79: משרד התחבורה ופיתוח תחבורה

תקציב משרד התחבורה מחולק על פני שני סעיפים: סעיף משרד התחבורה וסעיף פיתוח תחבורה

תקציב הבסיס של סעיף משרד התחבורה כולו לשנת 2016 עומד על כ-422 מליון ש"ח. תקציב הבסיס לשנת 2016 נמוך בכ-20 מליון שקל מתקציב הבסיס בשנת 2014. התקציב שבוצע בפועל במשרד התחבורה עמד על כ- 400 מיליון ש"ח. הסעיף מתיר למשרד לאייש בשנה הקרובה עד 735 משרות רגילות ועוד עד 221 משרות ב"העסקה בלתי צמיתה" (כמו למשל עובדי קבלן).

תקציב הבסיס של סעיף פיתוח תחבורה כולו לשנת 2016  עומד על 15 מיליארד ש"ח, כ- 3 מיליארד ש"ח יותר מתקציב הבסיס שאושר לסעיף זה בתקציב 2014, וכמעט 5 מיליארד ש"ח יותר מתקציב הביצוע של סעיף זה באותה שנה. בסעיף פיתוח תחבורה אין תקני העסקה, לא בהעסקה ישירה ולא במשרות בלתי צמיתות (עובדי קבלן, למשל).

 

תקציב משרד התחבורה ופיתוח תחבורה

סעיף תקציבי שנת תקציב תקציב בסיסי ביצוע בפועל העסקה ישירה העסקה בלתי צמיתה (כולל עובדי קבלן)
40 2014 444,245,000 402,378,260 505 79.7
2016 422,699,000 ? 735 221
79 2014 12,210,984,000 10,343,231,000 0 0
2016 15,014,474,000 ? 0 0

שאלה חשובה: האם גם השנה צפוי תקציב תחבורה ציבורית והסעות המונים להתקצץ משמעותית ולמעשה לשמש כרזרבה סמויה עבור צרכי האוצר המשתנים?

מי שכתבו את חוברת התקציב למשרד התחבורה, ובעיקר לסעיף פיתוח תחבורה ציבורית והסעת המונים, לא ציינו בדברי ההסבר שסכום הכסף לסעיף זה (795002) פחת משמעותית לשנת 2015 ולשנת 2016. תקציב הסעיף המקורי (לפני העברות תקציביות) ירד מ-2.45 מיליארד ש"ח ל-1.68 מיליארד – קיצוץ של כמעט 800 מיליון ש״ח, שמהווים שליש מהתקציב המקורי. אמנם מדובר בסעיף מבוסס פרוייקטים שאינו חלק מהגידול הטבעי באוכלוסיה ובתקציב, ובכל זאת, כל הפרוייקטים המשמעותיים בתחבורה הציבורית ממשיכים בבנייה או שהתחילו לא מזמן – כמו למשל הרכבת הקלה בתל אביב וקווי הרכבת לבית שאן וכרמיאל.
אלא שלא מדובר רק בקיצוץ בסיס הסעיף התקציבי, אלא בהמשך של מגמה ותיקה. הסעיף הזה קוצץ ביותר ממחצית במסגרת ההעברות התקציביות בשנת 2014. מתוך כמעט 1.3 מיליארד ש״ח שהפחיתו ממנו, 1.1 מיליארד ש״ח הועברו בדיון אחד של ועדת הכספים ב-8.12.2014.

 

אז מה בעצם קרה לכסף?
דווקא מכיוון שמדובר בסעיף שמבוסס על פרוייקטים, תמוהה העובדה שבדצמבר, קרוב כל כך לסוף שנת התקציב, נותר בקופה סכום כסף גדול כל כך שלא נעשה שימוש. איש האוצר שנכח בדיון תלה את הסיבה להעברה במבצע צוק איתן היקר שהתרגש עלינו בקיץ שלפני כן: ״מאז מבצע צוק איתן התחלנו באגף תקציבים לעשות תוכנית עבודה שמטרתה היתה לעבור סעיף-סעיף בתקציב ולראות מה אחוז הביצוע הצפוי בשנת 2014. במקומות שהתגלה שלא התבצע התקציב במלואו בשנת 2014, לקחנו את אותם סכומים שלא הולכים להתבצע ב-2014 ולא הולכים לשרת את המשרדים ולהעביר אותם לשימוש משרד הביטחון. אלה שני המקורות העיקריים של הפנייה הזאת.״ כלומר, בסעיף הזה, כמו סעיפים אחרים באותה העברה תקציבית, נותרו כספים בצורה לא מתוכננת שניתן היה להעביר אותם לשימוש החירום הבטחוני.

מה היה בשנים קודמות?
אלא שמי שיבדוק את אותו הסעיף שנים אחורנית יגלה תמונה שונה. בארבע משש השנים עד 2014 התבצע בדיוק אותו הדבר, כאשר בסיס התקציב גדול משמעותית מהסכום שמאושר ומהסכום שמבוצע בפועל.
האם משרד האוצר שומר כספים עודפים בכוונה בסעיף הפיתוח לתחבורה הציבורית? האם הוא מתכנן מראש לקצץ בסכום המוקצה לסעיף? והאם, למרות הקיצוץ הגדול שנעשה מראש בסעיף החשוב כל כך, גם בשנה הבאה צפויה העברה תקציבית שתפגע בתוכניות הפיתוח של התחבורה הציבורית? תחבורה ציבורית יעילה וטובה היא תשתית חשובה לצדק חברתי. אסור לתת יד לייבוש תקציביה.

 

מקורות:

תקציב משרד התחבורה ופיתוח התחבורה 2014

הצעת חוק התקציב  2015-2016

פרוטוקול ועדת הכספים 8.12.2014

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs