מדינת ישראל מעניקה זכויות חברתיות רבות לאזרחיה, מפתרונות דיור, הבטחת הכנסה וקצבאות, ועד הנחות במיסים והטבות כלכלת אחרות. אלא שכל אלו לא שווים מאומה אם המדינה לא יוצאת מגדרה ליידע את הזכאים בנוגע לזכויותיהם. מבקר המדינה בדק מספר מקומות בהם המדינה מעניקה תמיכות כלכליות וכיצד היא עובדת כדי ליידע אותם לגביהן ולוודא שהם מקבלים אותן.
בעיקר התמקד המבקר בביטוח הלאומי. מצד אחד מציין המבקר לטובה את העובדה שהביטוח הלאומי מציין בחזונו מ-2013 פעילות למיצוי זכויותיהם של אזרחי המדינה, ושבשנים האחרונות הוא החל ליזום פניות למבוטחים להגיש תביעות ולשלם לזכאים אף אם לא הגישו תביעה כאשר ניתן לעשות זאת.
מצד שני המבקר מספר שהביטוח הלאומי, בחישובים מסויימים, לא שילם למבוטחים עד תחילת 2015 כמיליארד ש״ח. לא מדובר רק במבוטחים שלא תבעו את המגיע להם, אלא גם במבוטחים שזכאים להנחה בתשלום ולא קיבלו אותה או יודעו לגביה.
המבקר מתעכב על חוסר הסכמה בין צה״ל לביטוח הלאומי לגבי חובות הכיסוי של גמלאות מילואים. גם לאחר שצוותים משני המוסדות נפגשו, הם לא הצליחו להסכים על מה שאמור להיות עובדה פשוטה וברורה.
כמו כן, הביטוח הלאומי לא מתנהל באופן מספק מול מעסיקים ולא דורש מהם כראוי לדווח אודות עובדיהם באופן פרטני. כך הוא לא רק מאבד יכולת אפקטיבית להתחקות אחר זכאים לקצבאות ולפנות אליהם שימצו את זכויותיהם, אלא גם נוצר חוסר בדרישת התשלומים לביטוח הלאומי. החוסר הזה, לפי המבקר, הוא בן 1.6 מיליארד ש״ח שהיו אמורים להיות משולמים לביטוח הלאומי ואינם.
מקורות: