דיון נוסף והתחלת ההקראה של הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסים (תיקוני חקיקה) שבו מוצע להפוך את אגף שוק ההון לרשות שתקרא "רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון".
הדיון ב-20 ביוני 2016 התחיל בסקירה מטעם נציג האוצר והסבר על הסמכויות שעוברות מהשר לממונה החדש, ובתשובה לאיציק שמולי על ארבעה סעיפים שבהם הכנסת יוצאת מהתמונה מבחינת פיקוח.
איציק שמולי: תחשבו על מחיר הטעות של המפקח/ת שיכולה להיות הרת גורל למשק.
אלי כהן: אני לא ראיתי ששר אוצר אמר לא לבקשה של המפקחת על שוק ההון, לכן לא טוב להוציא את שר האוצר מהתמונה ולתת את ההחלטות רק בידי הממונה.
איציק שמולי: מישהו בכנסת הפריע לרפורמות לצאת לדרך? לא. הזעקות של חברי הכנסת היו אחרי שהרפורמות יצאו לדרך. (התכוון לרפורמה בשוק הביטוח, שבה הוכיחה דורית סלינג'ר כי גם היא יכולה לטעות ופגעה קשות בביטוח הסיעודי הקבוצתי. נקודה זו העלה שמולי בדיונים קודמים). ההנחה שהכנסת היא גורם מפריע לא נכונה. לכן לא נכון לרכז כל כך הרבה סמכויות של מדיניות אצל הממונה החדש ואחריות לא אצלו (אצל השר והכנסת).
חיים ילין: אין היום אחריות, יש בצע כסף. מה שמעניין את מי שמנהל את חסכונות הציבור זה איזה קופון גוזרים. ובסוף גם יוצרים תספורת על חשבון הציבור. איך פותרים את הבעיה בחוק החדש?
מיכל בירן: שתי נקודות: 1. הפיכת האגף לרשות מיותרת, זה רק יכול להביא נזק. 2. מאוד מטריד אותי שלא דיברתם עם העובדים לפני שיצאתם לדרך.
ח״כ בירן נתנה דוגמה לביקור שלה בכפר שבו הביאו נשים למפגש בנושא שקשור לנשים. הבעיה הייתה שבמקום שהנשים יציגו את הנושא גבר אמר לבירן "אני אסביר לך את הבעיות של הנשים בכפר" . לדבריה לא היה תום לב כפי שאין תום לב בהתייחסות לעובדי האגף הקיים. בקשה מנציגי האוצר שידברו עם העובדים כדי לדעת את כל הצרכים שלהם במהלך הקמת הרשות החדשה.
פרופ' שמואל האוזנר, יו"ר הרשות לניירות ערך: סעיף 96 א' – יש כבר חקיקה שלמה על פיקוח על בתי השקעות, וגם על אופן ההשקעה שלהם. לכן אין הצדקה להוספת רגולטור נוסף שיכפיל את הרגולציה על בתי ההשקעות. ככה רוצים לטפל בעודף רגולציה?
יוליה, נציגת איגוד בתי ההשקעות: ביצעו קופי-פייסט על כל סעיפי הפיקוח שמופיעים בחוקים קיימים ללא שיקול דעת. לא לכל הסעיפים יש הצדקה בסמכויות הממונה החדש. ביקשו הערות – שלחתי הערות לחוק המוצע. היכן ההתייחסות להערותיי מצד נציגי האוצר?
איציק שמולי לעוד ברוך לוברט מהלשכה המשפטית של משרד האוצר (שכתב והקריא בוועדה את סעיפי החוק עד סעיף 30 (כולל) וימשיך בהקראה בדיון הבא ב-29 בחודש): איזה סמכויות צריך להשאיר בידי חברי הכנסת לפי החוק החדש שאתם מציעים?..
לוברט התקשה לענות. היו״ר אלי כהן "הציל" אותו וביקש שיתייחס לשאלה בדיון הבא.
שמולי: בדיון הקודם בקשתי התייחסות לשני נושאים: 1. הרחבת הפיקוח של הכנסת בנושא מדיניות. 2. תקופת צינון של בכירי הרשות החדשה. לא התייחסתם למה שביקשתי.
לוברט: יש חוק בנושא
שמולי: לכן יש לנו דוגמה מהתקופה האחרונה שבכיר באוצר עבר לחברת ביטוח אחרי כמה חודשים מיום עזיבת האוצר. החוק הקיים מגדיר שנת צינון בלבד וגם עליו לא שומרים.
אלי כהן מבקש שעד לדיון הבא יקיימו אנשי האוצר ישיבה בנושא.
דודו לביא, מנהל מחלקת השקעות ברשות לניירות ערך: החוק החדש יוצר פלונטר רגולטורי בהגדרת תאגידי החזקה, שבו שני רגולטורים מתייחסים לאותו דבר באופן שונה. מבקש לבטל את הסמכות בנושא מהממונה בנוסח החוק החדש.
ירון אליאס, איגוד חברות הביטוח: יש סמכויות נוספות לממונה. אין מנגנוני בקרה. מטעים את הוועדה. בהצעת החוק נאמר כי מבטלים את המועצה המייעצת מכיוון שהיא לא התכנסה מאז שנת 2000 – זה בגלל שהמפקח על הביטוח לא כינס אותה.
ולסיום, דעת המשקיף שכותב שורות אלה: בדיון הקודם, הפרופ' בן בסט העלה את הנקודה הכי משמעותית בדיונים עד היום – הקמת הרשות החדשה היא הזדמנות לעשות סדר, להגדיר מחדש את סמכויות הרגולטורים ולבטל כפילות. הכל כדי שהפיקוח והתקנות יהיו זהות ולא סותרות.
ב-24 מדינות בעולם יש רשות אחת שמטפלת באופן אחיד במכלול הנושאים של שוק ההון.
גם אחרי דיון זה נשאלת השאלה: האם תקום רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, לאחר הפנמת הביקורת וההערות בנוסח הצעת החוק?
אני לא מצליח להבין למה שר האוצר, באמצעות אלי כהן – שני אנשים מוכשרים ונבונים שבאמת הגיעו לכנסת כדי לעזור לעם ישראל, מבזבזים זמן על הצעת חוק גרועה באופן מיוחד שנועדה לקדם אך ורק את דורית סלינג'ר, ובכלל לא לעזור לעשות סדר.
מה שקורה זה בדיוק ההיפך.
ב-10 בפברואר השנה סקרתי דיון של וועדת העבודה והרווחה של אלי אלאלוף שדן בנושא רפורמת ביטוחי בריאות, שלא הוצגה לחברי הכנסת, ונכנסה לתוקף באישור ועדת שרים לענייני חקיקה.
דורית סלינג'ר התעלמה במשך חודש מבקשתה של ח״כ נורית כהן לדבר איתה על הבעיות ברפורמה, ולא התייצבה לדיון למרות שהוזמנה. כל חברי הוועדה תקפו אותה. הם לא ידעו כי אחרי אישור החוק החדש יהיה לה גיבוי מלא לא לדבר איתם ולבצע טעויות ללא ביקורת של הכנסת.
ב-1 בדצמבר 2015 סקרתי דיון על חובת דיווח בעת שימוש בחוות דעת של גורם מקצועי לצרכי חישוב מס. כל חברי ועדת הכספים, כולל היו"ר, התנגדו. כמה לחישות מצד עוזר שר האוצר גרמו לאישור החוק למרות ההתנגדות הגורפת.
אני מבין שהחוק הגרוע המוצע יעבור וזה מרגיז ומקומם.