ועדת החינוך | שילוב עובדי קבלן במערכת החינוך | 2-1-2017
כמה מורים עובדי קבלן יש במערכת החינוך? זו הייתה אחת השאלות המרכזיות שנותרו ללא מענה בישיבת ועדת החינוך שנכחתי בה. הישיבה נערכה באווירה טובה, לעתים אף הומוריסטית, וכמעט ללא וויכוחים. הסיכום נמסר במהירות רבה כל כך שבשל מוגבלות השמיעה שלי נאלצתי לתמלל את הנאמר מתוך הקלטת הווידאו של הישיבה.
55,000 מורים מדווחים אינם עובדי משרד החינוך
היו"ר ח"כ מרגי ציין כי ב-2013, כאשר היה שר בוועדת העבודה והרווחה, התרחש תהליך איטי של שילוב עובדי "כתף אל כתף". לדבריו עובדים אלה הם כבנים חורגים בכנסים ובחגים – עושים אותה עבודה ועובדים תחת אותם אחראים, אבל בראשון לחודש זוכים ליחס שונה. מרגי ביקש לדעת מה היקף התופעה ומה עושים על מנת לצמצם אותה.
סוניה פרץ מהאגף לכוח אדם בהוראה סיפרה כי מיפוי של העסקה לא-ישירה של מורים נערך בין נובמבר 2015 לאפריל 2016. במיפוי נאספו פרטים אישיים של המועסקים ותפקידם, ומנהלי בתי ספר התבקשו לדווח באופן פתוח על מספר המועסקים הלא ישירים. שיעור הנשאלים שהשיבו על השאלה אם יש כוחות הוראה בהעסקה לא ישירה עמד על 92.5 אחוזים, ומן התשובות אפשר היה ללמוד כיצד לסווג את המורים. אף על פי כן, הם הגיעו למסקנה שלא די במיפוי חד פעמי.
לדברי פרץ, לבד מאותם מורים שמקבלים שכר ממשרד החינוך, שמספרם עומד על 125,000, ישנם 55,000 עובדי הוראה שמועסקים דרך "בעלויות" (רשויות מקומיות, "אורט", "עמל" וכו'). לצדם יש מספר בלתי ידוע של מורים לא-מדווחים, בעיקר בתחומי ההעשרה, שתחומי עבודתם חורגים מאלה של המורים שהמשרד מתקצב ומעסיק. 797 בתי ספר מעסיקים מורים רק במסגרת התקן. ישנם מורים שעובדים ביותר ממקום עבודה אחד, בעיקר בבתי ספר יסודיים. מסופר למשל על מורה שנדד בין ארבעה בתי ספר.
לעתים קרובות לא ברור ההבדל בין עמותת חינוך, קרן חינוך, ועמותת הורים. עיקר הדיווחים באים מהרשויות המקומיות – כי הן מקבצות את כספי ההורים או את כספי הניהול העצמי של בתי הספר. בעקבות 'מחאת הסרדינים' פתחו רשויות מקומיות כיתות לא תקניות ושכרו מורים. המשרד הוסיף תקנים וקלט אותם.
יו"ר הוועדה העיר לפרץ על כך שהיא מכנה את המועסקים 'כוח הוראה', וטען שכאשר ביקש לדעת כמה מורים מועסקים תחת ההגדרה 'כתף אל כתף', לא קיבל את המידע. אחד הנוכחים העיר שהדרך הטובה להסתיר את האמת היא להעמיס מידע. פרץ השיבה כי כרגע לא יודעים למפות עד הסוף, ושתהליך המיפוי לשנה זו עתיד להסתיים בסוף פברואר.
במה מועסקים מורי הקבלן?
היו"ר ציין שהמשרד עדיין לא גיבש מדיניות, אבל גם אם אמנות ומוזיקה נמצאים מחוץ לליבה (נשמעו וויכוחים), הוועדה סבורה שכל מה שהמדינה נותנת – בין אם זה תוספי, ייעודי או ליבה – חייב להיות בהעסקה ישירה. מנהל אגף בקרה במשרד החינוך, אלון שרון, אמר שבכל סוגי בתי הספר נערכת בקרה רב תחומית: צוותים נכנסים ליומיים לבית הספר, בודקים ניהול עצמי, ומבררים אילו שעות מקבלים הילדים בכל שכבת גיל – ליבה, מתנה ואחרות. לדבריו, שעות התקן הבסיסיות לא ניתנו על ידי עובדי כתף-אל-כתף אלא על ידי עובדי משרד החינוך. הוא ציין שהבקרה מתבצעת בבתי הספר היסודיים בלבד.
לילי בן עמי מהקואליציה להעסקה ישירה, שהייתה בעבר מורת קבלן, תהתה מדוע לא סופרים מורים למוזיקה שמלמדים במערכת הציבורית. היא ציינה ארבעה סוגים של מורי קבלן:
2. מורי ליבה שמלמדים לבגרות – מורים עם תואר שהם מורי קבלן. גם הם לא נספרו במיפוי.
3. מורים שמועסקים על-ידי ההורים או הרשות המקומית כמו מורה יהודייה ומורה ערביה בבי"ס הדו לשוני. פיצול ההוראה באותה כיתה לשני מורים שמלמדים ליבה והעשרה.
4. מורים שמלמדים תכניות חיצוניות כמו 'רוח יהודית' או נציגים של עמותות שונות. גופים שונים פונים אל מנהל בי"ס ואומרים: קח שעות חינם.
מורי קבלן שמלמדים סיינטולוגיה? את המשתתפים זה הצחיק
לדברי לילי בן עמי, אפילו הסיינטולוגיה הצליחה להיכנס אל בתי הספר ללא פיקוח. לכת הסיינטולוגיה יש תכניות שנקראות "הדרך אל האושר" ו"נגד אלימות". היו"ר העיר בתגובה שבמערכת החינוך לא הגדירו את הסיינטולוגיה ככת. במקום התייחסות עניינית לנושא, ההערה עוררה צחקוקים והתבדחויות אשר שככו רק כשמישהו העיר שמדובר בהומור שחור. אני, כשורדת כת, יצאתי מהוועדה בתחושה קשה של מועקה. בעיניי זה היה מעליב.
ד"ר שמעון אוחיון אמר שההשקעה הטובה ביותר בחינוך זו ההשקעה במורים והחברה לא הצליחה להפנים שהעסקת מורים כעובדי הקבלן היא גורם מרכזי להעמקת פערים. הוא ציין שאין למנוע מרשויות מקומיות להשקיע בחינוך, אך הממשלה צריכה לאזן במקומות שאין כסף. הבעיה הם הפערים בין פריפריה למרכז.
אודליה מעודה, שבאה מהמגזר החרדי, אמרה שהיא היחידה שבאה לזעוק את זעקת הגננות: האם זה הגיוני שגננת בחינוך המוכר-לא-רשמי [זרם הכולל בעיקר את החינוך החרדי – ר"ג] מועסקת זה 30 שנה ומשתכרת 3,300 ש"ח, ואילו סייעת במשרה מלאה משתכרת 2,600 ש"ח לאחר 27 שנות ותק? בתלוש יש נתונים אחרים, הבנות שאני איתן יום יום מפחדות. רבות מהגננות והמורות רוצות לפתוח תיקים במשרד החינוך, אבל ה"בעלויות" מסרבות.
יו"ר הוועדה תובע השלמת המיפוי עד האחד במאי
ח"כ שלי יחימוביץ אמרה שיש קשר ישיר בין קיצוצים רוחביים להעסקת עובדי קבלן. ככל שהתקצוב קטן, כך הנטל על ההורים גדל. המערכת לא רוצה לטפל בעובדי קבלן, וכאשר ההורים חזקים ואמידים זה מחליש את ההתנגדות. ברמה המוסרית הייתי מבטלת את תשלומי ההורים, אך אם נבטל אותם המנגנון יקרוס. מוסדות מסוג "מוכר-לא-רשמי" קיימים גם אצל החילונים: עמותות הורים מעסיקות עובדי קבלן, כמין הטבה לילדי עשירים. במקום לנהל קרבות, ההורים מעדיפים להוסיף כסף כדי להסתדר עם התקציב המדולדל.
יו"ר הסתדרות עובדי קרב אורי ליברטי אמר שההסכמות עם מורי קרב יושמו ברובן הגדול. דפוס ההעסקה על-פי שעות בוטל: "עכשיו אנחנו עובדים עם החברה למתנ"סים, זו זרוע של החינוך הבלתי פורמלי של המדינה. אבל מהות ההעסקה לא השתנתה. כל ארבע שנים העובדים נמצאים תחת איום המכרז הבא. אנחנו אצל החברה למתנ"סים במכרז כעובדי קבלן. לקראת המכרז אין הסכם קיבוצי. הוא לא נחתם עקב התניות שבאו, כנראה, ממשרד החינוך. אם הסכם הביניים לא ייחתם, נפספס את הרכבת, והיעד לחתימה הוא בתוך כמה שבועות".
מרגי סיכם את הישיבה: הוועדה מציינת בסיפוק כי חלק מהודעת הסיכום מישיבת הוועדה בדצמבר 2015 יושם, וחלק בדרך ליישום. הוועדה מבקשת ממשרד החינוך להשלים עד האחד במאי 2017 את מיפוי כל עובדי ההוראה במתכונת כתף-אל-כתף בשעות הליבה ובשעות הפורמליות. הוועדה קוראת לשילוב מלא של עובדי קרב.