מה אפשר לעשות?
מה אפשר לעשות?
מהן העברות תקציביות?
העברות תקציביות הן הסטה של כסף מיעד אחד ליעד אחר, אחרי שהכנסת אישרה את התקציב השנתי. בדמוקרטיה שלנו אסור לממשלה להוציא כסף בלי אישור הכנסת, ולכן אם משרד האוצר רוצה לשנות את ההקצאה, הוא צריך לבקש אישור מוועדת הכספים. אלא שהבקשות לשינויים מאושרות בהליך מזורז, שמאפשר ניפוח תקציבים וסחר-מכר בין המפלגות בקואליציה. בדרך זו משתנה סדר העדיפויות התקציבי.
עד 2015: חוסר שקיפות ופתח לשחיתות
הבקשות לשינוי מגיעות לוועדת הכספים מאגף התקציבים ומאגף החשב הכללי במשרד האוצר. בעבר נהגה הוועדה לקבל את הבקשות בתחילת הדיון, בלי שחברי הכנסת יכלו ללמוד אותן לפני ההצבעה. לחץ ציבורי הביא את משרד האוצר באוקטובר 2013 לפרסם את הבקשות כשבוע מראש. גם אופן הגשת המסמכים הקשה על ניתוח המידע לפני אישור השינוי התקציבי. הטבלאות נשלחו בפורמט PDF ולא כקבצים הניתנים לניתוח ועיבוד במערכות מחשוב. בנוסף, תיאור ההעברות היה לקוני ומעורפל.
מהדיווחים של משקיפי המשמר החברתי עולה כי הדיונים בהעברות הכספים אינם מעמיקים. מידע זה מצטרף למחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה שבו נסקרו כל דיוני ההעברות בשנת 2004. במחקר נמצא כי מחצית הבקשות לשינויי תקציב אושרו אוטומטית, ורבע מהבקשות שהוגשו עברו לאחר דיון קצר. בפועל, ההעברות מאושרות מכוח משמעת קואליציונית.
ההליך הפגום מזמין שחיתות: פעמים רבות שימשו העברות בלתי מפוקחות מסעיף לסעיף כדי להכשיר עסקאות שוחד. כך היה בפרשת "ישראל ביתנו", שבה, על פי החשד, נבחרי ציבור העבירו תקציבים ממשלתיים לרשויות מקומיות, לעמותות ולארגונים בתמורה לטובות הנאה.
בג"ץ שפיר והנוהל החדש
בשנת 2014, בעקבות עתירה של ח"כ סתיו שפיר, הורה בג"ץ למשרד האוצר לגבש נוהל מוסכם בעניין ההעברות התקציביות. משרד האוצר השיב שנוהל כזה כבר הוכן באותה שנה, עוד לפני העתירה.
ב-2015 אומץ נוהל חדש להעברת בקשות לשינויים בתקציב. ראשית, ועדת הכספים דורשת ממשרד האוצר לפרט מאיזה סעיף נלקח הכסף שמועבר לתכנית החדשה, ולספק מידע על מימוש התוכנית. שנית, הוועדה דורשת כי הבקשות יוגשו שבוע לפני הדיון. חברי הכנסת יכולים להפנות למשרד האוצר שאלות על השינויים ולקבל תשובות מראש.
באותה שנה עתרה שפיר לבג"ץ בעניין ביצוע הנוהל החדש. השופטים המליצו למשוך את העתירה, מכיוון שהממשלה טענה כי משרד האוצר גיבש נהלים ויש לבדוק אם הם עומדים במבחן המציאות. אף שהשופטים שיבחו את פעילותה של שפיר לקידום שקיפות בוועדת הכספים, הם לא מיהרו להתערב.
2016: האוצר נסוג מההתחייבויות
בשנה החולפת טענו אנשי האוצר כי הם אינם מסוגלים לעמוד בדרישות הנוהל החדש, ולכן מינואר 2016 הפסיקו להגיש בקשות לוועדת הכספים. הם תבעו להגיע להסכמות חדשות עם ועדת הכספים, והשתמשו בסיפורים על השיתוק במשרדי הממשלה עקב הקפאת ההעברות כדי ללחוץ על הוועדה. בשבוע האחרון של שנת 2016 הסכים יו"ר ועדת הכספים משה גפני להקפיא את הנוהל השקוף לטובת נוהל מקוצר, בטענה שאין דרך אחרת לאשר את העברת כל העודפים שנוצרו בתקציבי המשרדים לשימוש בשנה הבאה.
חברי הוועדה תובעים לקיים את הנוהל שנקבע לפני שנתיים. מעניין לראות כי התנגדות זו באה גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה, אם כי חברי הקואליציה נוטים לעתים לדחות דיונים בהעברות שאינן מקוממות אותם.
אחת מדרישות השקיפות שהעלתה ח"כ שפיר, באמצעות ועדת השקיפות של הכנסת, היא פתיחת מערכת המידע של משרד האוצר בפני חברי הכנסת. עובדי האוצר יודעים בדיוק איפה נמצא כל שקל באמצעות מערכת פנימית בשם מרכב"ה, אולם המידע שהם מעבירים לכנסת מתעדכן רק כל שלושה חודשים. מטעמים לא ברורים, משרד האוצר מסרב בתוקף לתת לציבור גישה למידע המעודכן. בדיון היום (14 במרץ) טענה יעל מבורך, סגנית הממונה על התקציבים באוצר, שהאחריות נמצאת באגף החשב הכללי. אולם שפיר טוענת שבסיור של ועדת השקיפות טענו מפעילי מערכת מרכב"ה כי כלכלני אגף התקציבים יכולים לקבל את הנתונים המבוקשים בלחיצת כפתור.
השנתיים הקרובות: צפו לבלתי צפוי
התקציב שאושר לא מכבר הוא תקציב דו-שנתי. במילים אחרות, השאלה כמה כסף יוקצה לכל אחת מאלפי מטרות נקבעה שנתיים מראש. מכיוון שקשה לחזות את הצרכים הכלכליים העתידיים, צפויים שינויים תקציביים רבים במיוחד, בייחוד בשנת 2018. כדי לוודא שההעברות לא מנוצלות כדי לקדם מדיניות נסתרת, להיטיב עם בעלי ההשפעה או להחליק שחיתות – חשוב שאישור השינויים האלה יהיה שקוף ושקול.
רשימת מקורות
העברות תקציביות (המשמר החברתי)
ועדת הכספים לבג"ץ: האוצר אינו ממלא אחר הנוהל להעברות תקציביות (צבי זרחיה, דה-מרקר, 6 ביוני 2016)
"צריך לראות אם העברות תקציביות הן שטיק של האוצר" (משה גורלי, כלכליסט, 29 בדצמבר 2015)
מחלוקת בין האוצר לוועדת הכספים עוצרת העברות תקציביות למשרדי ממשלה (צבי זרחיה, דה-מרקר, 2 במרץ 2017)
ועדת הכספים אישרה: נוהל מקוצר להעברות כספים למשרדי הממשלה (צבי זרחיה, דה-מרקר, 22 בדצמבר 2016)
בג"ץ לח"כ שפיר: משכי את העתירה נגד ההעברות התקציביות (צבי זרחיה, דה-מרקר, 28 בדצמבר 2015)
ביקורת נוקבת על ההעברות התקציביות מחלחלת לקואליציה (אילנה בן-עזרא, המשמר החברתי, 26 בנובמבר 2013)