הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
המטפלות והמטופלים הסיעודיים עושים ביניהם קומבינות, כך עולה מדבריה של נציגת המוסד לביטוח לאומי בדיון שהתקיים ב-30 בינואר 2018, בוועדה המשותפת לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות והכלכלה.
הוועדה המשותפת לבניית תכנית אב לאומית לאזרחים וותיקים עוסקת בתכנון מדיניות עבור ציבור הקשישים במגוון נושאים. הוועדה התכנסה על רקע תחזיות קודרות, לפיהן שיעור הזקנים במדינת ישראל צפוי להכפיל עצמו עד 2065.
תמונה עגומה ובעייתית עולה מהדיון, ובמיוחד בכל הנוגע למערכת היחסים בין המעסיקים, המטפלות הסיעודיות והמוסד לביטוח הלאומי. המטפלות הישראליות מתלוננות על תנאי העסקה ירודים ביותר מצד החברות המעסיקות. נראה שחברות העסקה שזכו במכרזים פועלות בניגוד לחוק ואינן עומדות בתנאי העסקה בסיסיים.
נציגת המטפלות הסיעודיות ציינה שלא זאת בלבד שהמטפלות אינן מקבלות את התעריף הנמוך ממילא (אחוזים בודדים מעל שכר המינימום), המעסיקים מתחשבנים איתן על דקות איחור, דבר שפוגע בשכר עוד יותר. נראה שרוב המטפלות פוחדות להתלונן מחשש לאבד את מקום עבודתן. על פי הנתונים, מועסקות כיום כ-80,000 מטפלות ישראליות.
ח״כ דב חנין דרש מהמוסד לביטוח לאומי לבצע ביקורות פתע על מנת לבדוק את התלונות לגבי תנאי ההעסקה המחפירים של המטפלות. חה״כ טלי פולסקוב דרשה שהמוסד לביטוח לאומי יגביר את הפיקוח על חברות ההעסקה בכל הנוגע למשכורת של המטפלות ובנוסף ישים דגש על זכויות הקשישים והטיפול בהם.
מול הטענות הקשות האלה, אמרה נציגת הביטוח הלאומי שנעשות קומבינות בין המטפלות לבין המטופלים. לדבריה, דיווח השעות מסולף בהסכמת שני הצדדים (המטפל והקשיש) ואין מדובר במקרים בודדים. מסתבר שהמוסד לביטוח לאומי יוצא מנקודת הנחה שכולם מרמים, ואינו מוכן להשיב לעניין על הטענות שהושמעו.
עוד נטען כי על המוסד מוטלת החובה לבקר בבית המטופל על מנת לבדוק את איכות הטיפול שמקבל הקשיש, ולא רק את שעות עבודתן של המטפלות. קשה להאמין, אבל גם מול הטענות האלה מתנערת נציגת הביטוח הלאומי מאחריות וטוענת כי הביקורות שנעשות הן בעייתיות, חלקן אינן אמינות ונעשות בדרך לא כשרה והן פוגעות במטופלים ובמטפלים גם יחד. נראה שיש מקום לשאול: מדוע אין אפשרות לערוך ביקורות ראויות ומקצועיות? ומדוע שביקורות כאלו יפגעו במטפלים ובמטופלים?
המוסד לביטוח לאומי התנגד בעבר גם להצעת חוק העוסקת בשילוב בני ובנות השירות הלאומי בטיפול בקשישים (לאחר הכשרה מתאימה). כמו כן, התנגד ליוזמה ההסתדרות לעשות הסכם קיבוצי המאגד את המטפלות במטרה לשפר את תנאי העסקתן. כך עלה מדבריו של נציג חברות הסיעוד שנכח בדיון.
גורמים נוספים שנכחו בדיון הבהירו את חשיבותן של הכשרות מקצועיות למטפלות, ותגמול ראוי למטפלות בקשישים סיעודיים במצבים מורכבים. נציגה מטעם עמותת ״כן לזקן״ טוענת שמודל העסקה לפי שעות הוא פסול מהיסוד ומביא בסופו של דבר לפגיעה במטופלים.
לסיום:
היו״ר הודיעה שכל מכרז שיוכן על ידי המוסד לביטוח לאומי יעבור את אישור הוועדה. הדיון הבא יעסוק ברפורמות הסיעוד.
מכל הנאמר נראה שקיים כשל גדול. הוכח מעל לכל ספק שקיימות בעיות בכל צומת וצומת וכן ש״הכוח המניע״, המוסד לביטוח לאומי, חייב להשתנות מהיסוד. המוסד לביטוח לאומי עסוק כל הזמן בניסיון להבין מי מרמה אותו, במקום למצוא פתרונות לנושאים חשובים כמו תגמול ראוי והכשרה מקצועית למטפלות, פיקוח על מכרזים לחברות סיעוד ודאגה לרווחתם של הקשישים הסיעודיים.
השתתפו:
יו"ר הוועדה – חה"כ טלי פלוסקוב – כולנו
נכחו:
ח״כ דב חנין – הרשימה המשותפת
ח״כ יעקב פרי – יש עתיד
נציגים משתתפים: משרדי הממשלה, המוסד לביטוח לאומי, חברות סיעוד, עמותות קשישים ומטפלות סיעודיות ישראליות.
כתב: יוסי רוזנמן, עיתונאי, חבר הנהלת איגוד העיתונאים וחבר מועצת העיתונות