הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
סיכום דיון – 06/02/18 – הוועדה לזכויות הילד
במוקד הדיון תוכנית שמציג משרד החינוך, המעניקה מסלול טיפול חדש לתלמידים בעלי לקויות למידה לתלמידים החל מכיתה ז', במסגרתו בהתאם לצורך ניתנים אבחונים חינמיים לפני הכניסה לתיכון.
דבריה של דני ז'ורנו – מנהלת אגף לקויות למידה במשרד החינוך
- אבחון הוא לא חזות הכל. לפי התפיסה החדשה כיום, יש סל כלים לתמיכה ושיפור מיומנויות של תלמידים בעלי קשיי למידה איתם נכון לעבוד לפני הפנייה לאבחון דידקטי.
- מ2001 עד 2014 עלו אחוזי הזכאות להתאמות לימודיות מ-15% ל- 41% . כיום המספרים גבוהים יותר אך יש שינוי בתפיסת המערכת לגבי מתן התאמות והמגמה משתנה.
- קבלת התאמות דרך אבחונים בשוק הפרטי, דהיינו "קניית הקלות", היא אחת התופעות המרכזיות שהביאו לעלייה באחוזי הזכאות.
- סיבה נוספת לעלייה באחוזי הזכאות היא חוסר התמודדות המערכת עם תלמידים שמתקשים. בעיות בהכשרה המקצועית של מורים מובילות לחוסר בכלים דידקטיים עבור תלמידים "מתקשים", אשר לא כולם סובלים בפועל מלקות למידה.
התוכנית החדשה:
- התוכנית יצאה לדרך במתכונת בתשע"ח ב15 רשויות מקומיות ובלמעלה מ70 חט"ב כפיילוט.
- הסיבות המקצועיות שהתוכנית פועלת רק בחטיבות הן: א. תלמידים אינטלגנטיים מוצאים אסטרטגיות למידה שמתאימות להן לאורך היסודי, ומתגברים על מכשולים שלעיתים יכולים להיתפס על-ידי המערכת כלקויות למידה. ב. תלמידים בינוניים "סוחבים" את הבעיות בהצלחה יחסית עד לחט"ב, כאשר חומר הלימוד נהיה יותר מורכב ודורש עזרה מקצועית ברמה גבוהה יותר.
תהליך קבלת האבחונים בחינם:
- התהליך מתחיל במבדקים: מבדק עמי"ת, מבדק במתמטיקה ואנגלית – בכיתה ז' (בממוצע 15% עולים במבדק כמתקשים, לאו דווקא לקויי למידה).
- התהליך ממשיך במתן כלים דידקטיים לאורך החטיבה לתלמידים "מתקשים".
- לקראת סוף החטיבה, תלמידים שהכלים המקצועיים לא קידמו אותם, יקבלו הפנייה לאבחונים דידקטיים בחינם, וככה"נ יקבלו התאמות רלוונטיות.
מבחינה תקציבית
- כל התוכנית מתבססת על מתן שירות של משרד החינוך.
- מדובר בתוכנית ביניים שנמצאת בשלב הפיילוט, אשר בתקווה בעתיד תחול על כל שכבות הגיל.
- השיקולים להפניית התקציב לחט"ב הם לא רק כלכליים, אלא גם מבחינה מקצועית.
- ההקצאה התקציבית ב2018 עומדת על 4,090,200 ₪ עבור 2000 אבחונים בעברית ובערבית.
- בשנת 2017 נוצלו רק 70% מהתקציב עבור אבחונים. (ניתנה ארכה למימוש התקציב עד 31.3.18). הניצול החלקי של התקציב מעלה סימני שאלה בדבר מודעות כל הגורמים במערכת וההורים לגבי קיום התוכנית ופרטיה.
- כיום ביסודי משרד החינוך נותן מענה דרך השפ"ח – שירות פסיכולוגי חינוכי.
כתגובה לשאלת המשמר החברתי (שי חדד):
השאלה שלנו הייתה לגבי "גרירת הרגליים" בתהליך, לגבי לוחות זמנים לבחינת התוכנית החדשה, ואיך יקבלו מענה גילאי יסודי וגן שלא כלולים בתוכנית. כמו כן, הדגשנו את האופציה לעגן את הרפורמה בחוק, ולא רק ברפורמה דרך משרד החינוך.
- ח"כ שאשא-ביטון ציינה כי הוועדה לא הייתה יכולה להתייחס לנושא, שהוצע בשעתו על-ידי ח"כ בן-צור, לפני שהאחרון קיבל תשובות ממשרד החינוך וממשרדים נוספים בנושא.
- חה"כ ציינה כי "במאמר מוסגר, יש הרבה הצעות שעוברות קריאה טרומית, ולא באמת יש אחר כך כוונה לעשות עם זה משהו".
- עם זאת משום שח"כ שאשא-ביטון באה מהתחום, והוא חשוב לה גם בהיבט ההסדרתי, הוועדה עקבה אחרי משרד החינוך וטיפולו בתחום. כרגע התגבשה רק תוכנית לחט"ב, והיא בגדר תוכנית ביניים. זאת ועוד, לפי דבריה של מנהלת אגף לקויות למידה במשרד החינוך, התפיסה החדשה בתחום הטיפול בתלמידים מתקשים ובעלי לקויות למידה תחול בכל שכבות הגיל במערכת.
סיכום הדיון:
- ברמה הפרקטית הוצגה הרפורמה לחט"ב הביניים ל5-7 שנים של הטמעה.
- בגנים וביסודי – משרד החינוך נותן מענה מקצועי לילדים שמתקשים דרך השפ"ח – שירות פסיכולוגי חינוכי. ח"כ שאשא-ביטון מבקשת לוודא שהמערכת מנגישה את המידע בדבר התוכנית להורים לילדים שזקוקים לאבחון, או לעזרה מקצועית, ברמת הכוונת ההורים לשפ"ח וברמת יידוע ההורים בנוגע לזכויותיהם, על-מנת שימומשו.
- ח"כ שאשא-ביטון מבקשת שמשרד החינוך יוודא כי אין ילדים למשפחות מעוטות יכולת שזכאים לאבחון ואינם מקבלים אותו בשל מגבלה כלכלית.
- ח"כ שאשא-ביטון מבקשת ממשרד החינוך להעלות את המודעות בנוגע לרפורמה החדשה ולאיבחונים החינמיים.
- ח"כ שאשא-ביטון שמה דגש על פיתוח מקצועי של מורים, וטוענת כי שיח זה צריך להתקיים עם המכללות.
- ח"כ שאשא-ביטון עומדת על הבעייתיות שקיימת היום בהקניית כלים בסיסיים לכיתות א-ב. אין כיום הכשרת מורים למיומנויות ספציפית שאמורות להרכש בגילאים אלו, כפי שהייתה קיימת בעבר. פער בכלים בסיסיים אלו יוצר פער בשלב מאוחר יותר.
הנוכחים בוועדה:
יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון
ח"כ יואב בן-צור
ח"כ מסעוד גנאים (היה רק בתחילת הדיון)