הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
כתבה: אורלי ארז
בדיון היום:
ועדת הכלכלה התכנסה להכין לקריאה שנייה ושלישית את "התיקון לחוק שירותי תיירות" לאור השינויים בענפי התיירות השונים מאז החקיקה לפני כ-40 שנה, בנוכחות שר התיירות ח"כ לוין (התיקון לחוק הוגש על ידו), ובחדר ועדה המלא מפה לפה. הדיון היה, לדעתי ענייני ונוהל באווירה טובה.
התיקונים כוללים הקלות בתיירות הפנים בחובה להשתמש בשירותי מורי דרך, הסמכה למשרד התיירות לקבוע תנאים פיזיים למתקני מלונאות שונים לצורך שינוי חקיקה הנוגעת להקמת בתי מלון בארץ, חיזוק סמכויות הפיקוח והאכיפה על נותני שירותים תיירותיים וסמכות להטיל עיצום כספי על נותן שירות שלא קיים את חובתו.
בפתיחת הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ כבל, כי מטרתו למצוא את האיזון הנכון בין העמדות השונות, כמו כן הדגיש כי מי שחושב שהוא יעשה "פיליבסטר" ויתקע את החוק טועה. הדיון הבא ייוחד לתחומי ההדרכות וסוגי מורי הדרך.
השר לוין אמר בין היתר, כי אנחנו עדים לשיאים של כל הזמנים במספר הנכנסים לישראל, וחלק מהאתגר להתאים את שירותי התיירות בארץ לעלייה הזו, כמו כן שלא נכון להסיר את הפיקוח לגמרי ממורי הדרך ויש להתאים את החקיקה למציאות.
ח"כ נחמיאס – ורבין לבשה חולצה עם תמונות החיילים השבויים שאול וגולדין, ובפתיחת דבריה בנושא הדיון אמרה שהמשפחות בעצם לבד, ואין מי שתומך בהן – לדברים שלה הצטרפו ח"כים נוספים בפתיחת דבריהם.
ח"כ שהשתתפו: יו"ר כבל, אשר, יחיא, חנין דב, נחמיאס-ורבין, קורן, פדידה, לוי מיקי.
משתתפים נוספים: נציגי משרד התיירות, משרד האוצר, משרד המשפטים, מינהל התכנון, משרד הכלכלה והתעשייה, רשות המסים, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל, לשכת מארגני התיירות נכנסת לישראל, אגודת מורי הדרך, איגוד סוכני תיירות הפנים, אגודת אשכול, סוכנויות נסיעות, חברות התעופה, התאחדות המלונות, מועצת המובילים והמסיעים, בתי ספר לתיירות, נציגי רשויות מקומיות ומועצות אזוריות , מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות, רשות הטבע והגנים, עמותות תיירות, נציגי מורי דרך, הקרן לקידום הארכאולוגיה בישראל, "מורשת דרך" העמותה לתיירות נכנסת לישראל, פורום קהלת, אשכולות, ארגוני צרכנים, ארגונים להגנה על הסביבה, שונות, אגודת מדריכי הטיולים בישראל.
רקע
כתבה: ענבל גרינצווייג
חוק שירותי התיירות הקיים הנוכחי חוקק בשנת 1976 וסעיפים רבים בו אינם רלוונטים עוד. בהתאם לזאת, מציעים חברי הכנסת מספר תיקונים לחוק;
- הצעת חוק שירותי התיירות התשע"ח 2018 – מבטלת לחלוטין את חוק שירותי התיירות מ1976 (סעיף 76). השינוי המשמעותי העיקרי בה הוא הסעיף בו המחוקק מבקש לקבוע כי תיירי חוץ דוברי שפה ייחודית (לשון החוק: שפה שהדיבור בה אינו שכיח בקרב מורי הדרך בישראל. השפה הייחודית העיקרית הנידונה בהקשר זה היא סינית שכן מספר התיירים שמגיעים לסין בשנה הוא עצום ונמצא במגמת עלייה משמעותית- למעלה מ100 אלף בשנה) לא יחויבו בליווי מורה דרך. משמע, סביר להניח שקבוצות רבות ייבחרו מראש להגיע אל ישראל בליווי מדריך סיני. המצב בשוק מורי הדרך דוברי הסינית כיום הוא במגמת השתפרות, שכן מספר מורי הדרך הכפיל את עצמו בשנים האחרונות, וקיימים תלמידים רבים בלמידה לקראת. עם זאת, בחגים של העם הסיני לעיתים נוצר עומס משמעותי על חברות התיירות ועל כן מתלווה למורה דרך דובר אנגלית מתרגם מטעם הקבוצה. מהלך זה מהווה פתיחת שוק למדריכים מסין ללא שום כישורים או קשר לארץ, והמוצר התיירותי של ישראל, לטווח הארוך, ייפגע פגיעה אנושה. ברגע שיינתן פטור גורף ממדריך בעל רישיון לקבוצת תיירים מסין, יכולת התחרות של מורי הדרך הישראלים וספקי שירותי תיירות בכלל (מלונות, מסעדות, חברות אוטובוסים וכו') יהיה אפסי, והרווח בפועל שיווצר למשק הישראלי יהיה שולי ביותר. כל זאת בהתחשב בעובדה שהתיירות מסין היא העתיד של התיירות העולמית, ומשרד התיירות מבצע שם עבודת שיווק משמעותית לישראל.
- תיקון סעיף 3 בהצעת חוק שירותי תיירות – במדינת ישראל כיום מתקיימת מזה שנים רבות פעילות תרבותית של סיורים, אם לתיירים ואם לתושבי ישראל, המתמקדים בנושאים מתחומי התרבות היצירה והמורשת הישראלית. בתחומים אלו ישנם מומחים כגון היסטוריונים, סופרים, אדריכלים, ארכיאולוגים ואנשי רוח או יוצרים. בנוסחו הנוכחי, החוק מונע ממומחים אלה להוביל מטיילים בנושא, כמו ארכיאולוגים באתרי חפירה, סופרים בעקבות ספריהם וכדומה. בחוק אין התייחסות נאותה לבעלי מקצוע אלה, ולכן אם וכאשר הם מנחילים את הידע שברשותם הם הופכים לעבריינים בעל כורחם. הצעת חוק זו מטרתה לאפשר למומחים לקבל היתר מיוחד לכך בהתאם לתקנות שר התיירות ללא צורך בקבלת רישיון מורה דרך.
- תיקון סעיף 13 בהצעת חוק שירותי תיירות – בשנים האחרונות מתקיימת תופעה רחבה של מתחזים למורי דרך- אנשים הפועלים בניגוד לחוק ומתחזים למורי דרך ללא הסמכה וידע, וגורמים לפגיעה תדמיתית ופגיעה בתיירות בהדרכה בלתי מקצועית. מנתוני משרד התיירות עולה כי החל מ2014 קיימת עלייה במספר המדירכים אשר עובדים ללא רישיון מורה דרך מוסמך; מטרת ההצעה היא להחמיר את הענישה, ולקבוע כי שיעור הקנס יעמוד על כ5000 ₪ לאדם פרטי (במקום 2,000 ₪) וכ50,000 ₪ לתאגיד (במקום 8,000 ₪). כמו כן יוכפל משך זמן המאסר הקבוע בחוק משישה חודשים לשנה. לשון החוק: "הצלחת המפגש בין מורה הדרך לתייר הוא אחד הגורמים המשפיעים על החלטתו של התייר לשוב ולבקר בארץ וזו הסיבה להקפיד ביתר שאת על הכשרתם והסמכתם של מורי הדרך בהתאם לחוק".