הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
כתבה: אורלי ארז
"הרוקחים מתוגמלים על מכירות כבר מאז 1994 – אז נחתמו ההסכמים הקיבוציים באישור המדינה", כך הרוקחת המחוזית של שירותי בריאות כללית (הנציגה היחידה של קופ"ח בדיון).
ועדת הבריאות התכנסה לדיון מהיר בעקבות חשיפת העיתון "דהמרקר" – דיון אותו יזם ח"כ שמולי ובו השתתפה גם ח"כ תומא (אבקש להדגיש כי פעילות קידום מכירות ע"י רוקח אינה רק במסגרת הסופרפארם ואסורה ע"פ חוק).
הדיון נוהל ע"י מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מאיר כהן – להפתעתי, בהרכב לא גדול של משתתפים. בסיום הדיון הורה מ"מ יו"ר הוועדה למשרד הבריאות להציג תכנית פעולה מסודרת שתכלול גם ענישה, ולהגישה לוועדה עד סוף מושב הקיץ – כולל סנקציות ואמצעי אכיפה לתופעה.
משרד הבריאות אמנם התריע, אבל ממשיך לתת לתופעה להתרחש.
עד כמה אפשר לסמוך על הרוקח בבית המרקחת, שמוגדר ע"פ הוראות החוק כמטפל, שההמלצה שלו היא מקצועית, ועד כמה הוא מונע משיקולים כלכליים? – תקוותי שמחשבה זו לא תצטרך לחלוף בראשו של מקבל השירות.
חומר רקע:
כתב: אור ליליאן
לפני הכתבה – רשת הסופר פארם, עורכת תחרות בין הסניפים -וכל אנשים שעובדים בהם ( כולל רוקחים , ועוזרי רוקחים). התחרות נעשת על ידי דרישה של הספק וגם ממומנת על ידו, בעיקרון המטרה היא קידום המכירות של הספק.
יש מטרות ויעדים – דבר די נפוץ בחניות ותחום של מכירות.
העניין הוא – שמשרד הבריאות הוציא מכתב – לא ברור אם זה נוהל או לא – בו כתוב – כי "הובא לידיעתנו כי מציבים בפני הרוקח או עוזר רוקח יעדי מכירות של תרופות ללא מרשם, תוספי תזונה, תמרוקים ואביזרים רפואיים, ואף מתנים את השתכרותו בכך. הרוקח או עוזר רוקח מוגדר על פי הוראות החוק כמטפל, ותפקידו לתת שירותי מידע תרופתי וניפוק תרופות למטופל, על פי מיטב שיפוטו המקצועי ומטעמים של טובת המטופל בלבד. אנו רואים פעילות קידום מכירות על ידי רוקח או עוזר רוקח כפסולה".
השאלה היא אם זה עניין שהם עוברים על חוק \ תקנה \ הוראה ממשרד הבריאות.
בנוסף הרשת הוסיפה במכתב – כי על הרוקח לפועל בשיקול דעת מקצועי. (אולי קצת להגן עליה בדיוק מהמצב הזה).
השאלה היא , האם נעשו תחרויות על תוספי מזון -שהרוקחים שכנעו את הלקוחות לקנות תוספי מזון מסוימים ללא הצורך?