הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
כתב: ג'וני בכור
גפני פתח את הדיון ואמר שבשבוע שעבר חשבנו כי הסכמנו עם הממשלה על הצעת החוק. הבוקר התברר לי כי אין הסכמה והממשלה חזרה בה.
נציג האוצר טען כי חברות ישלמו 11% מס הכנסה ו20% מס על הדוידנד ובודדים ישלמו פחות ולכך מתנגד האוצר.
יצחק וקנין אמר כי מהחוק הזה לא יצא כלום ומבזבזים את הזמן בדיון סרק.
איתן ברושי: האוצר מפיל את החוק עם ההתנגדויות שלו.
יעקב אשר מצטרף לביקורת על האוצר שעוצר את החוק.
היה זה דיון חמישי בנושא. רק היום לקראת ההצבעה בקריאה שניה ושלישית התברר ליו"ר הוועדה גפני שאין הסכמה עם האוצר והנושא יורד מסדר היום.
האוצר לא מוכן לאשר מס מופחת לבודדים לעומת חברות. ונציג הממשלה בוועדה דוד ביטן הודיע כי החוק לא יעבור אם יועלה המס לבודדים.
הדיון היה כתב חידה עבורי ועבור רבים מהמשתתפים. משרד האוצר ושר האוצר הם באופוזיציה? דוד ביטן באופוזיציה? התשובה היא לא – אז למה מבזבזים כל כך הרבה זמן של כל כך הרבה משתתפים ולא מגיעים להסכמה על נוסח החוק? אולי בכל זאת כדאי להוציא את הכנסת לחופשה ולהסתפק בוועדת שרים לענייני חקיקה?
חברי הכנסת מהאופוזיציה לא אמרו דבר על התפקוד הלקוי של הוועדה ולכאורה נראה שכולם מרוצים.
חומרי רקע
כתב: יעקב רוטנברג
הצעת חוק לעידוד השקעות הון (תיקון מס' 74 )עידוד בניית דירות מגורים להשכרה
הצח"פ ….(תיקון-עידוד השקעות בשכירות ארוכת טווח) פולקמן ואחרים 4293/20
החוק לעידוד השקעות הון נועד לעודד בניית דירות להשכרה לטווח ארוך ע"י יזמים קבלנים ומשקיעים במחיר מפוקח ובתמורה תוענקנה הטבות מיסוי נרחבות.
ניתוח החוק הקיים מעלה כי בשנים האחרונות ניצול הטבות המס ביחס להתחלות הבנייה נמוך יחסית והחוק השיג את מטרתו באופן חלקי בלבד,ועל כן בא התיקון המוצע להגדיל את ההטבות ולהרחיב את היקף תחולתם על פרוייקטים רבים יותר.
בנוסף, בחוק הנוכחי נדרש אישור מראש ממינהלת הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה,ובתיקון בוטלה חובה זו.
מטרת שתי הצעות החוק זהה על כן אתמקד בעיקר בהבדלים שבין ההצעות:
- הצח"מ מגבילה את מינימום הדירות להשכרה בפרוייקט ל 30 (גם אשכול בניינים באתר אחד נחשב כבניין), הרי שבהצח"פ הרף הונמך ועומד על 20 דירות.
המחיר המפוקח בשתי ההצעות הוא 6 אש"ח לחודש צמוד למדד.
- בהצח"מ דורשים כי לפחות חצי מהדירות (התמקדות במס' היחידות)המהוות לפחות 40% משטח הרצפה בבניין יושכרו,הרי שבהצח"פ ההתייחסות היא רק לשטח הדירות.
- הצח"מ מתייחסת רק לחברות! קרי תאגידים,וההצח"פ מתייחסת מפורשות גם לאדם יחיד שיכול לבנות ולהנות מההטבה.
- ההטבות מתמקדות במיסוי ההכנסה החייבת בגין השכירות או המכירה.
ע"פ ההצח"מ שיעור המיסוי עבור תקופה 1:הוא 11%,לתקופה 2: 9%,ולתקופה 3: 7.5%.
בהצח"פ השיעור לחברה זהה, וליחיד נוספה מדרגה נוספת 16%,20%, 13% בהתאמה.
(כלומר יחיד ישלם בערך כפול מס' בכל מדרגה,כנראה עקב מס חברות המוטל על החברה בנפרד).
כאשר כל תקופה היא לפחות 5 שנים מתוך 6 השנים (לעומת 5 מתוך 7 שנים כיום),וכל תקופה עוקבת לקודמתה.
- לפי 2 ההצעות במועד הרכישה ישולם מס רכישה מופחת של 0.5% ובלבד שהבניין יעמוד בקריטריון של בניין להשכרה כאמור (חצי מהדירות/שטח) למשך 3 תקופות רצופות כאמור (כ 15 שנה ברצף).
- משיכת דיבידנד מהחברה תחוייב ב"מס מוטב" של 20% (נמוך מהשיעור הרגיל שבסביבות ה30%).
- לשם החלת ההטבה על פרוייקטי תמ"א 38 ובניינים קיימים ששונה ייעודם וכדומה, מוצע כי גם חלק מבניין יכול לעמוד בהגדרת בניין להשכרה ובלבד שיענה לשאר התנאים כגון: בנייה/שינוי ייעוד החל מתיקון החוק ועד 2022,דהיינו בנייה חדשה, וכמובן מינימום 30/20 דירות ושטח מחיר שכ"ד ממוצע וכו'.
- יוכר פחת בדירה של 20% לשנה (לעומת 4% !!! בדירה להשכרה "רגילה").
- בהצח"מ ניתנו סמכויות אכיפה למנהל רשות המיסים למעקב ודיווח על ביצוע הפרוייקט כדרישות החוק ,ואף ניתנה אפשרות לביטול ההטבה למפרע עקב אי עמידה בתנאים וחילוט ערבויות.