הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
חקיקה ב"גזירה והדבקה"
כאשר עברתי על החומר כהכנה לדיון שנערך בוועדת הכספים השבוע, נדהמתי לגלות כי השם שניתן להצעת החוק "הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 250) (פטור ממס לתשלומים ושירותים הניתנים לראש הממשלה), התשע"ח-2018 – (כ/793)" דומה באורכו ללשון הצעה עצמה:
" (1 א) תשלומים, שירותים וטובות הנאה המשתלמים או הניתנים מאוצר המדינה לראש הממשלה או לראש הממשלה לשעבר או לשאיריו בקשר למילוי תפקידו כראש הממשלה, למעט משכורת וקצבה;"
בדברי ההסבר שניתנו להצעת החוק על ידי מציע החוק חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד הובהר כי הכוונה להשוות את תנאיו של רוה"מ לאלו של הנשיא. ואכן סעיף 9 של פקודת המיסים הדן בפטורים רשום:
"הנשיא (תיקון מס' 76) תשמ"ח-1988
(1) תשלומים, שירותים וטובות הנאה המשתלמים או הניתנים מאוצר המדינה לנשיא או לנשיא לשעבר או לשאיריו בקשר למילוי תפקידו כנשיא, למעט משכורת וקיצבה;"
ואכן במקרה זה המחוקק באמת השקיע במעשה החקיקה מאמץ, כשרון ומעוף.
חברי הכנסת מהאופוזיציה, כמו גם נציגת משרד המשפטים בדיון הבהירו שההשוואה עם נשיא המדינה אינה רלוונטית ומביאה נזק רב לעקרון השוויון, מאחר והנשיא הוחרג בפקודת המיסים בהוראה מנדטורית בגלל היותו סמל של ריבונות המדינה ולא בגלל עבודתו הקשה, או הוצאותיו החריגות.
פתרונות חליפיים עדיפים הם גילום המס על ידי משרד ראש הממשלה, שהוא המעביד במקרה זה, כפי שהציע משרד המשפטים, או העלאת שכר לרוה"מ, כפי שהציעו חברי הכנסת מהאופוזיציה, כך שיוכל לעמוד בתשלומי המס על הוצאותיו הפרטיות, המוערך בכ-10,000 ₪ לחודש.
בפועל, הנשיא אינו משלם מס על שירותים והטבות המשולמות לו בעת כהונתו, ואף לו ולשאיריו לאחר תום כהונתו. ההטבות הפטורות לאחר תום כהונתו הם דירת שרד, רכב ושרותי משרד במשך 7 שנים מתום כהונתו, ובנוסף שירותים רפואיים ואשפוז לו ולשאיריו, לכל ימי חייהם.
לגבי ראש ממשלה וראש ממשלה לשעבר, נוהלי ההוצאות והמיסוי סבוכים הרבה יותר והם מפורטים במסמך בן 28 עמודים בשם "זכויות שרים" בהוצאת מזכירות הממשלה. הנוהל מתייחס ספציפית לחובת המיסוי של כל הוצאה והטבה של רוה"מ בעת מילוי תפקידו ולאחר פרישתו, וממילא רוב ההוצאות הקשורות למילוי התפקיד פטורות ממס.
החיים היו ממשיכים להתנהל ללא האירוע המביך בו נכחתי השבוע, אם לא היה מוגש ב-2016 בג"ץ המבקש מהמדינה להטיל מס על רוה"מ בגין הוצאותיו הפרטיות, כדוגמת חשבון המים בוילה בקיסריה, או לחילופין, אם חשבי משרד ראש הממשלה היו מצליחים למצוא נוסחה ראויה בה רק חלק מהוצאות המעון הפרטי היו מכוסות על ידי המדינה. מאחר ובנסיבות הקיימות המדינה מכסה את הוצאות המעון הפרטי בהיקפים גבוהים מאוד, מחויב רוה"מ במס גבוה יחסית על פי החלטת הבג"ץ מ 201-, כך ששכרו נטו כה קטן שחבריו לסיעה נאלצים לבוא לעזרתו.
תמוה בעיני מדוע מציע החוק, ויתר חבריו לקואליציה, מתעקשים על פתרון גרוע לבעיה זמנית שהיה אפשר לפתור אותה בדרכים הרבה יותר קלות ופשוטות, ללא צורך בשינויי חקיקה. יתכן והם מונעים מרצונם לפגוע בכבודו של נשיא המדינה, רצונם להצטייר כמושיעי המנהיג האהוב, ואולי ההנחה שככל שאתה "מתפרע" יותר ומצליח, אתה זוכה לכבוד ויקר מצדם של האנשים אותם הם רוצים להרשים.
דבר תמוה נוסף הוא שהצעת החוק כוללת סעיף "תחילה ותכולה" הקובע כי החוק מיטיב עם רוה"מ הנוכחי בלבד, ואינו תקף לראשי הממשלה הקודמים כדוגמת אהוד ברק ואהוד אולמרט.
האופוזיציה גם היא מסכימה כי יש לפטור את רוה"מ ממס על החזקת מעונו, אבל יש דרישה לקביעת נוהל ברור להוצאות על מעונות רוה"מ כתנאי להעברת הצעת החוק.
הצעת החוק הוקראה. האופוזיציה הגישה מאות הסתייגויות. היועצת המשפטית הציעה לצמצם את מספר ההסתייגויות. האופוזיציה מתכננת לדבר במליאה 24 שעות. מיקי לוי מאיים בפיליבסטר וכן מאיים ללכת לבג"ץ. לאחר דיון שהתארך הרבה מעבר למתוכנן אושרה הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.