הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
נכתב ע"י יוסי רוזנמן
הצעת החוק באה לקבוע כי כאשר רכב מעוקל נגנב או נקבע כרכב באובדן, תוטל על חברת הביטוח חובה ליידע את הגורמים המעקלים על שינוי הסטטוס של הרכב המעוקל ועל הזכאות לתקבולים או לפיצויים, זאת כדי לאפשר לזכאי העיקול להטיל עיקול בידי צד ג׳ על אותם כספים. מנגנון זה כולל תקופת זמן קצובה מראש לצורך הסדרת הנושא שבסופה יוסר העיקול.
המצב היום הוא שאם רכב מעוקל נגנב או מאבד את ערכו עקב פגיעה משמעותית בתאונת דרכים, על פי רוב, הזוכה שהטיל את העיקול אינו יודע זאת ואם החייב זכאי לתגמולים מחברת הביטוח, זוכה העיקול אינו פועל להטיל עיקול בידי צד שלישי על התגמולים. במצב זה חברת הביטוח אינה מעבירה את הכספים לחייב עד להסרת העיקול. שכן העיקול מונע את העברת הבעלות על הרכב לחברת הביטוח שהיא תנאי לתשלום התגמולים. ברוב המקרים יש בכך להמריץ את החייב להסדיר את החוב, אך לעיתים אין לו תמריץ להסיר את החוב ולקבל את התגמולים והכספים נותרים אצל חברת הביטוח ללא הגבלת זמן. מטרת הצעת החוק היא לקבוע הסדר שיבטיח כי בנסיבות האמורות, הזוכה ידע על השינוי במצב הרכב ועל הצעדים שהוא יכול לנקוט להבטחת זכויותיו.
פרשנות בקטנה:
עיקול הוא הליך המגביל את יכולת השימוש בנכס ומטרתו להבטיח פירעון חוב של חייב. העיקול מופנה כנגד הבעלים של הנכס. מבקש העיקול יכול לבקש להטיל עיקול על נכס באמצעות ההוצאה לפועל.
כיום לא נלקחים בחשבון הזכויות והחובות של הגורמים המעורבים: הזוכה בעיקול, החייב וחברת הביטוח ואת זה בא החוק המוצע להסדיר. לא ניתנה דעת לכך שבעל הרכב המעוקל הינו עצמאי והרכב משמש מקור לפרנסתו ואם יחולקו התגמולים לנושים איך וכיצד יוכל לרכוש רכב חלופי…
החוק אמנם אושר אך בגלל המורכבות הטכנית ליישומו, החליט היו״ר לבצע רוויזיה, בה ידון הרכב מצומצם של הגופים המקצועיים הנוגעים שלא במסגרת הוועדה, דבר שיאפשר לחוק לצאת אל הפועל. ימים יגידו!
נכחו:
יו״ר הוועדה – חה״כ ניסן סלומינסקי ( הבית היהודי)
חה״כ אורי מקלב (יהדות התורה)
נציגי משרד המשפטים, התחבורה, האוצר, המוסד לביטוח לאומי, רשות האכיפה והגביה, איגוד חברות הביטוח, המשמר החברתי.
יוסי רוזנמן – עיתונאי