הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
נכתב ע"י יוסי רוזנמן
החוק מסמיך את המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, לגבות בין היתר את אגרת הרכב שיש לשלמה על פי דין.
החוק קובע שאגרת רכב שלא שולמה על פי חוק פקודת התעבורה, איננו בתוקף ובתוך כך חל איסור לנוע בכביש.
מאחר ואין בידי משרד התחבורה כלים מנהליים לגביית האגרות, אחוז לא מבוטל בעלי הרכב אינם משלמים את אגרת רישיון הרכב.
על מנת לייעל את הליכי גביית האגרות, מוצע להסמיך את המרכז לגבות את החובות הצבורים של משרד התחבורה בעד אגרות רישוי הרכב השנתיות וזאת בהתאם להצעת מנהל המרכז וחשב משרד התחבורה. הכספים שיגבה המרכז יועברו למשרד התחבורה. אגרה אותה מבקשים לגבות על פי צו זה.
בדיון בלט חה״כ אורי מקלב בהתנגדותו העיקשת ליישום הצו. אחת הטענות הבולטות הייתה שלא כולם עבריינים ושישנם אנשים רבים שרכבם הושבת מסיבה זו או אחרת ובתוך כך אינם חייבים בתשלום הקנסות. בפרט שאין בידי משרד התחבורה את הכלים לבדוק כל מקרה לגופו.
שאלה אותה העליתי בישיבת הוועדה – מה אם אכן לרבים שלא שילמו ישנה הצדקה לכך? מעצם העובדה שלא ניתן להוכיח זאת כדאי אולי את מי שטוען לכך להחתים על הצהרה בה הוא מצהיר שהרכב לא היה מונע בתקופה הנקובה ובכך לאפשר שלא להטיל את הקנס בצורה גורפת על הכלל. באם יוכח אחרת לגבי המצהיר, יוכפל הקנס.
הדיון נדחה למועד אחר לאחר שכל הגופים הנוגעים יתנו דעתם לפרטים רבים לטוב ולרע.
פרשנות בקטנה:
הצורה בה מתגבש הצו נראית בעייתית. מוצע לגבות קנסות על אי תשלום אגרת הרישוי עד 3 שנים לאחור. סכום לא מבוטל. מוצע להטיל זאת על כלל המשתמטים מתשלום. הדיון בנושא נדחה וטוב שכך!
יש לדון בכובד ראש כיצד ליישם את הצו משום שמצד אחד הוא יכול לפגוע בחפים מפשע ומן הצד האחר להיטיב עם עבריינים שנעים בכבישים ללא בדיקות בטיחותיות וללא ביטוח שכמובן נגזר מעצם העובדה שלא ניתן לבטח רכב שאגרת הרישוי שלו אינה בתוקף.
נכחו:
יו״ר הוועדה – חה״כ ניסן סלומינסקי ( הבית היהודי)
חה״כ אורי מקלב (יהדות התורה)
נציגי משרד המשפטים, התחבורה, האוצר, המוסד לביטוח לאומי, רשות האכיפה והגביה, איגוד חברות הביטוח והמשמר החברתי.
יוסי רוזנמן – עיתונאי