הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
נכתב ע"י אבי פנקס
הישיבה נוהלה על ידי היו"ר, ח"כ רם שפע, ובחלק מהדיון על ידי ח״כ מאי גולן.
הדיון התקיים לפי בקשת חברת הכנסת מאי גולן, שיזמה חוק נגד חרם תלמידים.
הדיון לא היה על החוק עצמו אלא על מידע ודעות שהושמעו על ידי חברי כנסת ומוזמנים רבים, שתיארו תמונה קשה מאוד של הקורה בתחום.
ירדן מנדלסון, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים: 20% מהתלמידים דיווחו על חוויה של דחיה חברתית. ב-60% מהכתות בישראל יש לפחות ילד אחד שסובל מחרם. זו פצצה אנושית מתקתקת, דרוש חוק שיטפל בחרם. יש מחסור בפסיכולוגים חינוכיים, יש בתי ספר שאליהם בכלל לא מגיע פסיכולוג וגם מי שמגיע לא יכול לעשות הרבה במעט השעות שעומדות לרשותו.
יצחק הלוי, ראש עיריית אילת: האלימות הנפשית, החרם, קשים יותר מהפיסית, כי בפיסית יודעים מי התוקפן ומי הקורבן. אנחנו לא יודעים מי הנפגעים נפשית. מאות תלמידים מגיעים עם נטיות אובדניות.
שרת המשרד לחיזוק חברתי, ח"כ אורלי לוי אבוקסיס דברה על היבטים שונים של הנושא ועל שיתוף הפעולה עם שר החינוך.
ח"כ מאי גולן: אף אחד לא יודע איך להתמודד עם חרם ושיימינג. הורים ספרו לי על ילדה שמתעוררת בלילה ובוכה בגלל שמחרימים אותה. תלמידים מוחרמים נאלצים לעבור לבית ספר אחר ואילו הבריונים שפוגעים בהם נשארים. בית הספר אינו יודע איך להתמודד. צריכות להיות השלכות חמורות למחרימים ולהוריהם, גם הם צריכים לשאת בתוצאות. באחד הפרקים של תכנית "הישרדות" הייתה מישהי מוחרמת, יושבת בצד וכל האחרים יושבים יחד וצוחקים עליה, זו הדוגמה שמבוגרים רואים.
ח"כ משה אבוטבול הציג שלוש דרכים לטיפול:
- קו חרום להורים של תלמיד מוחרם, כדי שיוכלו לפנות לעזרה ואז שמישהו יטפל.
- יש בעיה קשה של מחסור בכוח אדם שיוכל לטפל. אפשר להיעזר בבנות שרות לאומי.
- הכל מתחיל בשיימינג ברשתות החברתיות. המשטרה צריכה לטפל בזה.
ח"כ ווליד טאהא: בחברה הערבית המצב עוד יותר גרוע ואין מספיק משאבים.
ח"כ קטי שטרית: בתי הספר והמורים משקיעים במה שבוחנים אותם. אני פועלת להקמת רשות לאומית לאובדנות. מספר המתאבדים גדול יותר ממספר ההרוגים בתאונות דרכים.
אב לילדה שעברה חרם: הבת שלי הייתה מוחרמת שלוש שנים. כשפנתה למורה, היא אמרה לה: "את חזקה, זה יחשל אותך. את מאוד אינטליגנטית והסביבה אינה יודעת איך לאכול אותך". סיפרתי לרופאה. היא התחילה לבכות ואמרה: "גם אני עברתי את זה". זו צלקת לכל החיים. אתה נלחם במערכת ואין שום גוף שעוזר לך.
אדם עושה שינוי כשרוצה או כשיש לו מה להפסיד. למחרימים אין מה להפסיד. כשמקבלים מורה לבית ספר שיבדקו האם יש לו כישורים לחנך, לא רק ללמד.
אם לילדה שעברה חרם: נסעו באוטובוס לטיול. העליבו והשפילו את הבת. אפילו ההורים המלווים לא התערבו!
הישיבה ננעלה בגלל דיון במליאה.
– – – – –
אבי פנקס | ועדת החינוך התרבות והספורט: בדיקת התמודדות בתי הספר עם חרם חברתי | 24-06-2020