הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
נכתב ע"י שרון שמורק
על פי החוק שנדון אתמול והיום (2-3.11.2020) בוועדת חוקה, חוק ומשפט, הממשלה תוכל להכריז על אילת ואזור עין בוקק וחמי זוהר כ"אזור תיירות מיוחד".
בהכרזה כזו, האזור יהפוך לאזור צבאי סגור שכל הכניסות אליו מנוטרות וכל מי שנכנס לאזור יידרש בכניסה להציג "תעודת" החלמה/בדיקה שלילית או לעבור בדיקה מהירה ואז יוכלו המלונות באזור לשוב לפעילות חלקית (חדר אוכל, בית תפילה ובריכה בלבד ללא הופעות, כנסים וכד').
הצעת החוק הזו עלתה להערות הציבור ביום ראשון שעבר (25.10.2020) לשעות ספורות בלבד (ולא ימים עד שבועות כמקובל).
יום למחרת היא כבר עברה בקריאה ראשונה בכנסת (14 בעד כולל חברי אופוזיציה וללא מתנגדים). שבוע לאחר מכן הצעת החוק כבר בהכנה לקריאה שנייה ושלישית ויתכן שתעלה להצבעה סופית במליאת הכנסת כבר ביום רביעי.
חקיקה חפוזה ורשלנית עקב כך, היא אחד המאפיינים הבולטים של הכנסת ה-23.
על אף הזמן הקצר שניתן לציבור להגיב, נרשמו באתר לפחות 280 הערות לחוק (האתר סופר רק הערות של מי שאישר שהערתו תהיה גלויה לכלל הציבור). מוזמנים לעיין כאן בהערות לחוק שרשמו אזרחים.
בעקבות הכרזה על אילת כ"אזור תיירות מיוחד", תושבי העיר ועובדיה יידרשו לעבור בדיקה מהירה פעם ב-3 ימים. קבלת תוצאות מבדיקה מהירה לוקחת רבע שעה עד חצי שעה לכן בהערכה זהירה, יקח כ-40 דקות לפחות להיכנס ליישוב. בנוסף המשטרה דורשת הגברת אכיפת תקנות הקורונה בתוך העיר בהשוואה לשאר הארץ. צויין בדיון שהקושי הלוגיסטי להגיע לעיר, עלול לפגוע בביקורים של חברים ומשפחה ולהחריף את הבידוד של התושבים.
פגיעה נרחבת כזו בזכויות תושבי העיר אילת והמבקרים בה, צריכה להיות מוצדקת בקיומו של מצב חירום קשה במיוחד. אך התחלואה באזורים שעומדים על הפרק היא אפסית (נתונים בהמשך) ולא ברור למה צריך להגדירם כאזור צבאי סגור כדי לאפשר לתיירות שם לחזור לפעילות.
בדיון הוצגו נתונים לגבי מצב התעסוקה ומצב התחלואה בערים שונות, לדוגמה:
בטבריה יש 20 חולים (מתוך 50000 תושבים) ו-40% אבטלה.
באילת יש 8 חולים פעילים, 10 מאומתים (מתוך 65,000 תושבים). יש 70%-80% אבטלה. מתוך 6500 עסקים קטנים 900 קרסו, גידול של מעל 40% בתיקי רווחה.
במטולה 0 מבודדים ו-0 מאומתים. נצרת יותר מ-70% אבטלה.
בדיון נדונו למעשה 2 הצעות: חוק שהציעה הממשלה ועברה קריאה ראשונה לפני שבוע והצעת חוק פרטית באותו נושא שטרם עברה הצבעה בכנסת. בהפגנת עצמאות נדירה, הוועדה החליטה, בניגוד לעמדת הממשלה, למזג את הצעת הממשלה עם ההצעה הפרטית. עיקר ההבדל בין ההצעות: ההצעה הפרטית קובעת קריטריונים המאפשרים להגדיר כל אזור שיעמוד בקריטריונים כאזור תיירות מיוחד. הצעת הממשלה קובעת רק 2 אזורים אילת ועין בוקק וחמי זוהר כמועמדים להפוך לאזור תיירות מיוחד.
במשך כל הדיון, הממשלה הביעה התנגדות לפתוח פתח בחוק להכריז על אזורים נוספים כאזור תיירות במיוחד.
את הצעות החוק המקוריות ניתן להוריד מהקישור הזה.
נכון לרגע זה הנוסח הסופי של החוק המשולב טרם נסגר וצפוי דיון נוסף מחר בבוקר לאחר שהממשלה והכנסת לא הגיעו להסכמות בעניינים מהותיים.
עיקר המחלוקות בין עמדת הממשלה לעמדת הוועדה היא סביב הסוגיה מה יפתח באופן אוטומטי בהכרזה על אזור כאזור תיירות מיוחד וכן האם כדרישת הממשלה מדובר רק באילת ועין בוקק או שניתן יהיה לכלול בחוק אפשרות להרחיב לאזורים נוספים שיעמדו בקריטריונים שקבעה הממשלה.
יואב קיש, שר הבריאות על מהות החוק: אין לנו את הכלי המשפטי המחייב בדיקה לפני כניסה לאזור. זו מהות החוק: לתת לנו כלי לחייב אנשים בבדיקה לפני כניסה לאזור מסוים.
לדברי יועמ"ש ועדת חוקה, חוק ומשפט: לראשונה מדובר בפגיעה בזכויות לא משיקולים בריאותיים אלא משיקולים כלכליים לכאורה.
חוק טוב אמור לאזן בין צרכים שונים ולעיתים מנוגדים ולוודא שהתועלת בחוק גבוהה מעלותו:
בנוסח החוק שהציעה הממשלה המלונות (מעל 11 יחידות לינה) יפתחו באופן אוטומטי בהכרזה על אילת/עין בוקק כאזור תיירות מיוחד. אך המסעדות, עולם התרבות ושאר העסקים ישארו סגורים על פי המתווה הארצי.
כלומר המלונות יהנו מחופש העיסוק ואת המחיר בחופש תנועה ישלמו כלל האזרחים זאת במצב תחלואה טוב בהרבה ממצבו של המשק.
בעוד שאין שום מגבלות על נסיעה ליוון (שרמת התחלואה בה כרגע גבוהה) אילת, עיר עם פחות מ-20 מאומתים וחולים, תהפוך לאזור צבאי סגור.
ח"כ יואב סגלוביץ העלה שוב ושוב את הטיעון שאין איזון בין מידת הפגיעה בתושבים למידת הסיוע למלונות.
ח"כ אלהרר, ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי ומ"מ סגן ראש העיר אלי לנקרי, טענו שאין תועלת בחוק אם מאפשרים רק פתיחה של המלונות. לדברי לנקרי, בפתיחה של המלונות בלבד מחזירים רק 30-40% מהפעילות הכלכלית. מבין השכירים יחזרו לעבודה רק 7000 מתוך 25000 שכירים מתוך 300 עצמאים יחזרו לעבודה מתי מעט. לדברי הנ"ל הנזק בחוק גדול מהתועלת ללא פתיחה כוללת של העיר. גם נציגי עולם התרבות ונציגי המסעדות דרשו שהחוק יאפשר החזרתם לפעולה.
מנכ"ל איגוד המסעדנים, שי ברמן, טען שהחוק מפלה כי אין הבדל בין חדר אוכל של מלון לבין מסעדה וההסבר היחיד לחוק כזה הוא שלאף אחד לא אכפת מ-4000 עובדים ב-200 מסעדות באילת. שי מציין שהעובדים בורחים מהעיר ואחר כך להשיג ולהכשיר עובדים חדשים יהיה בלתי אפשרי. לדבריו בכוונת הארגונים שהוא מייצג לעתור לבג"ץ. שי הזמין את נציג התאחדות המלונות להצטרף לעתירה.
החיפזון בחקיקת חוק מורכב כל כך ליישום מעלה קשיים לוגיסטים רבים שלא כולם מקבלים מענה במסגרת הדיונים בוועדה:
לא ברור מה יהיה הטיפול באדם שיגיע בתחבורה ציבורית ללא בדיקה בתוקף/תעודת מחלים ולא ברור מה הסטטוס של נהגי תחב"צ, הנדרשים להיכנס לאזור על בסיס יומי. לא ברור מה יהיה הטיפול באוכ' מיוחדות כגון ילדים.
תוקף של יומיים לבדיקה מסתמן כתוקף בעייתי, כי לעיתים לוקח יותר מיומיים לקבל תשובה על בדיקת קורונה.
מסתבר ש"תעודת מחלים" מבחינת הממשלה זה פתק מרופא קופת החולים או סמס. בוועדת חוקה העלו מזמן את הצורך בתעודה מסודרת למחלימים אבל הממשלה טרם טיפלה בכך. למשטרה יש רשימות של חולים ומחלימים אבל הם לא תמיד עדכניות. האכיפה למניעת זיופים תעשה על ידי בדיקות מדגמיות.
נציג המשטרה, ציין שיש משמעויות ביטחוניות לעיכוב של רכבים בגין תהליך הבידוק על כביש 12 שיש לבדוק מול צה"ל.
סוגיית המימון נשארה פתוחה ברובה. בחוק צויין רק לתושבי העיר וחריגים נוספים תינתן בדיקה מהירה ללא עלות. בהקשר זה ראוי להזכיר שעל פי מה שעלה בדיון אחר בכנסת, המדינה משלמת פי 10 מהמקובל בעולם (ופי 8 ממה שעולה בדיקה בנתב"ג) על בדיקות PCR. נושא המכרזים על בדיקות טרם הוסדר וכאן מקדמים חוק המתנה החזרה חלקית של זכויות בתמורה לפגיעה בזכויות אחרות ובבדיקות תכופות. היו"ר והיועמ"ש של הוועדה כבר ביקשו מהממשלה ש"תעודת החלמה"/בדיקה שלילית יהוו תנאי להקלות גם בתקנות אינדיווידואליות.
אם לא נשים לב, בדיקות עלולות להפוך לסוג חדש של מס על חופש תנועה/חופש תעסוקה.
קישור להודעה לעיתונות דיון 2 נובמבר
קישור להודעה לעיתונות דיון 3 נובמבר
– – – – –
שרון שמורק | ועדת חוקה חוק ומשפט: הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 3) (אזור תיירות מיוחד – העיר אילת או אזור עין בוקק-חמי זוהר), התשפ"א-2020; הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(תיקון – אזור תיירות ירוק), התשפ"א-2020 | 02-03-11-2020