הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
נכתב ע"י קרן בן מאיר
פרויקט המטרו בגוש דן הינו פרויקט בסדר גודל של 150 מיליארד ₪, שאמור להימשך כ-10 שנים. חברת נת"ע היא האחראית על הפרויקט ומטרת הדיון, כפי שהוצגה ע"י יו"ר יעקב מרגי, היא התמקדות בנושא מיצוי זכויות הציבור שיפגעו מהתוכנית.
ראשונים לדבר היו נציגי חברת נת"ע, שהכינו מצגת ארוכה ולא רלוונטית לנושא, ולכן קטע אותם יו"ר הראש וביקש מהם לדבר רק על הנושא הרלוונטי לוועדה. נציגי החברה בעצם רצו להדגיש את חשיבות הפרויקט, דבר שאין עליו ערר מבחינת אף אחד מיושבי הוועדה, וניסו להתעלם מהנושא המרכזי לשמו הוועדה התכנסה- זכויות הציבור.
טענתה העיקרית של נת"ע בנושא הייתה שהם עושים כל מה שנדרש מהם מבחינת החוק ושהם פועלים בשיתוף פעולה עם ראשי הערים הרלוונטיים לפרויקט.
מספר ראשי ערים (ר"ג, טירה, רמת השרון, רעננה, ת"א) השתתפו בוועדה וכולם העלו נקודה אחת זהה – נת"ע מעדכנת את ראשי הערים בנעשה, היא מיידעת אך אינה פועלת בשיתוף פעולה אמיתי. ראשי הערים הם אלה שיודעים מה קורה בתוך הרשות ומה הלך הרוח של ציבור התושבים. הם אלה שיודעים היכן יש התנגדויות ולמה ומהם הפתרונות הטובים יותר אך חברת נת"ע אינה משתפת פעולה.
ח"כ תמר זנדברג – אין ערעור על חשיבות המטרו ועל הצורך בו. הבעיה היא שלא מתבצע שיתוף של הציבור וחברת נת"ע בוחרת ללכת בדרך הקצרה, שתהפוך לארוכה בסופו של דבר בשל התנגדויות שיעצרו את הפרויקט. לדבריה, על חברת נט"ע ללכת כעת בדרך הארוכה ולהתחשב בדעת הציבור לפני שלב קבלת ההחלטות, כדי שלאחר קבלת ההחלטות, תהליך הביצוע יהיה מהיר ולא ייתקע.
נראה שאין מחלוקת בתוך הוועדה עצמה באשר לדברים שנאמרו ע"י ח"כ זנדברג ושהחשיבות בדבר שיתוף הציבור הוא קונצנזוס בתוך הוועדה.
עלי לציין שבאופן אישי התרשמתי מאוד מהדרך שבה יו"ר, יעקב מרגי, ניהל את הוועדה. הוא היה ענייני ולא נתן לדוברים להתפזר ולדבר על דברים שאינם נוגעים ישירות ובבירור בנושא הנידון. הוא עצר באסרטיביות את מי שניסה לדבר על חשיבות הפרויקט, ובכל פעם החזיר את הדיון לנקודה הספציפית של מיצוי זכויות הציבור.
בנוסף, נראה כי חברת נת"ע צריכה לתת את הדעת על הדרך בה התנהלה עד עתה מול כל בעלי העניין בפרויקט, החל מהציבור וכלה בארגונים כגון התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ואיגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות בישראל, שכן כיום היא נתפסת כחברה דורסנית. בצורה זו יהיה לה קשה לקדם את הפרויקט ועדיף לעצור כעת ולתקן מה שניתן ועד כמה שניתן על מנת שהביצוע בפועל יהיה חלק יותר.
בסיכום הדיון, קבע יו"ר את הנקודות הבאות:
- הוועדה רואה חשיבות רבה בקידום הפרויקט ומבינה את חששותיהם של ראשי הרשויות ושל הציבור.
- הוועדה קוראת לחברת נת"ע לשלב את ראשי הרשויות בתהליך קבלת ההחלטות ובעצם להרחיב את שיתוף הפעולה מעבר למה שהתבצע עד כה.
- יש להתחיל בתיאום עם ציבור התושבים שעומד להיפגע מהפרויקט, בגין הפקעות וכו׳, כבר בשלב המוקדם ולא לחכות עד שלב הביצוע על מנת לערוך משא ומתן על הפיצוי.
– – – – –
קרן בן מאיר | ועדת הכלכלה: פרויקט המטרו בגוש דן ומיצוי זכויות הציבור, דיון מהיר | 18-11-2020