הדיווחים מדיוני הכנסת נאספים בידי מתנדבי ומתנדבות המשמר החברתי ומתפרסמים בעריכת מתנדבים מתחום העריכה
נכתב ע"י רז אוליאל
בדיון דובר על שינוי במדיניות מוסד הטכניון במתן הקלות לימודים לעולים חדשים. מעתה ההקלות יינתנו לשנה הראשונה ללימודים בלבד. זאת בשונה מהמדיניות הקודמת שהונהגה, כשאר מוסדות האקדמיים בישראל, בה ניתנה הקלה לסטודנטים העולים החדשים בכל שנות הלימודים לתואר.
חבר הכנסת יוסף טייב (ש"ס) הבהיר כי לא מדובר על הקלה לסטודנט אלא על התאמה. כלומר, זוהי מדיניות שנועדה להתאים את הלימודים בישראל לעולים החדשים, ולא להקלה שיכולה להיחשב כיתרון שיינתן להם על פני הסטודנטים הישראלים.
היו״ר דוד ביטן ציין שהדיון לא בא להתערב בעניינים אקדמיים במוסדות, שזה לא ממקומה של הוועדה לעסוק בהם, אלא להתערב במטרה לקדם את העולים בחברה.
היו״ר שאל כמה שנים מגדיר מוסד אקדמי סטודנט כעולה חדש ונענה שהכמות משתנה ממוסד למוסד – מה שיכול להצביע על בעיה נוספת בנושא קידום העולים החדשים. באותו הנושא, חה״כ אנדרי קוז׳ינוב (תלם) הסביר שבעיה זו שייכת לכלל המשרדים והגופים הממשלתיים. העובדה שכל מוסד, בין אם אקדמי ובין אם ממשלתי, מגדיר מספר שנים שונה לעולה חדש מקשה על תהליך הקליטה שלהם.
נציג הטכניון הסביר שקבלת הטבות והקלות לא תוריד את הרמה האקדמית של מוסד הטכניון, שכן סף הקבלה הראשוני הוא מאוד גבוה.
ליסה, עולה חדשה מצרפת לפני כחמש שנים, נשאלה למה סטודנטית כמוה (בשנה הרביעית בטכניון) צריכה עדיין הקלות לימודיות. היא השיבה שלעולים פשוט לוקח יותר זמן מבחינה טכנית להבין את הנתונים בשפה העברית מאשר בשפת האם. ושאין קשר לכמה זמן עבר מתחילת הלימודים שכן הלימודים הולכים ונהיים קשים יותר בהתאמה.
נציג נוסף של הטכניון, עודד רבינוביץ׳, הסביר את החשיבות שיש לחופש האקדמי של המוסדות וטען שעיסוק בנושא ההקלות מטעם הועדה מערערת את החופש הזה. הוא הוסיף שהמוסד מודע לקשיים של העולים הלומדים בכתליו, וציין את מגוון התמיכות שהטכניון מציע לתלמידיו העולים. הוא הסביר שבשונה ממה שנאמר בדיון, הגדרת הטכניון לעולה חדש היא מי שתעודת הבגרות שלו ובחינת הפסיכומטרי שלו אינם בשפה העברית. כלומר ההגדרה איננה תלויה בזמן.
היו״ר ביטן הציע שבקשות של עולים, לקבלת התאמות מהמוסדות, תיבחנה באופן פרטני ולא תיפסלנה על הסף לפי תקנה אחידה.
סוכם לבסוף, שמוסד הטכניון יקיים דיון פנימי ויבדוק האם הוא יכול להקל במידה מסוימת על בקשות להתאמות בלימודים של סטודנטים עולים חדשים. לאחר הדיון הפנימי, יחזרו הנציגים של הטכניון לשולחן הוועדה בדיון נוסף בנושא.
נראה אם כך, שהשאלה העיקרית שעמדה במרכז הדיון ולכל אורכו היא מקומה של הוועדה בהתערבות מדיניות האקדמיה. זוהי שאלה חשובה שיש לעסוק בה. שכן, מטרות הועדה הן טובות וחשובות ויש להקל כמה שניתן על הטמעתם של עולים חדשים בישראל ובפרט במוסדות האקדמיה בארץ. אך לדעתי, אין ממקומה של הועדה להתעסק בענייניו האקדמיים של הטכניון, או של כל אוניברסיטה אחרת בישראל. דרך אחרת בה תוכל הועדה להיטיב על העולים הלומדים במוסדות האקדמיה היא תמיכה כלכלית. כך יוכלו להקל עליהם ובו-זמנית לא לערער את החופש בנושאים אקדמיים של המוסד.
– – – – –
רז אוליאל | ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות: החלטת הטכניון שלא לאפשר הארכת זמן במבחנים לעולים חדשים לאחר שנת לימודים ראשונה | 02-12-2020