השבוע נפתח שלב ההצבעות בוועדה העוסקת ברפורמה בחוק התכנון והבנייה – מהפכה שנויה מאוד במחלוקת בכל מערכת התכנון בישראל, שראש הממשלה מכנה בהומור מוזר "רפורמת המרפסות"
ארגון "מגמה ירוקה", החבר ביחד עם עוד עשרות ארגונים ב"מטה לתכנון אחראי" המתנגד לחוק, מודיע על הפגנה (פרטים בדף האירוע) בניסיון לבלום את החוק. לקריאה שותפים גם המשמר החברתי, וגם "התנועה החברתית" החדשה.
המשמר החברתי והמטה לתכנון אחראי העבירו, כל אחד, נייר עמדה לחברי הוועדה המציע להם להגיש הסתייגויות לסעיפים בעיתיים בחוק. עו"ד אילנה בן-עזרא, המשקיפה מטעם המשמר החברתי בישיבות הוועדה, חיברה את נייר העמדה של המשמר. היא מצביעה בו על שתי בעיות עיקריות בהכנת החוק: (1) בהצעת החוק אין התייחסות למקורות למימון הרפורמה, דבר שעלול לגרום לעיכובים ופגמים בתהליכי התכנון – שמניעתם הייתה הנימוק הרשמי לרפורמות; (2) ההצעה כוללת כביכול אפשרות לבניית דיור להשכרה במחירים מפוקחים, אבל אינה קובעת מנגנונים ליישומו או קריטריונים להקצאתו, מה שיאפשר לממשלה להתעלם לחלוטין מהסעיף.
בואו להפגין
ביום שני ב-8:00 בבוקר נפגין בחוץ תחת המסר שאין אנחנו מתכוונים לתת לחוק הזה לעבור כמות שהוא – זו אחריותם לייצג אותנו ולהתנגד לסעיפים ההרסניים והבלתי דמוקרטיים.
זה הזמן והמקום להתנגד – הגיעו כועסים ונחושים!
לא נסתפק בכך, ובשעה 9:00 ניכנס לפתיחת הדיון ולהצבעות עצמן, ונדאג באופן בלתי אמצעי שלא מרמים אותנו.
מה לא תקין ברפורמת התכנון של נתניהו?
- הולילנד בחסות החוק – השינויים שמציעה הרפורמה במבנה מערכת התכנון פותחים פתח מסוכן לשחיתות, להשפעה של מקורבים בועדות התכנון, ולפגיעה באיזונים ובבלמים שמבטיח החוק הקיים. לא פלא שהרפורמה נכתבה על ידי מי שעומד מאחורי פרויקט הולילנד.
- למי דואג שר הפנים? הרפורמה מאפשרת לשר הפנים לעקוף את הליכי התכנון באמצעות הכרזה על "מרחב תכנון מיוחד" להקמת יישוב חדש, שכונה, או תשתיות. למעשה לשר הפנים יש אפשרות לאשר בניה למגזרים מסוימים כמעט ללא כל דין וחשבון.
- ביטול מערך הבקרה – הרפורמה מבטלת את האיזונים והבלמים, שמבטיחים פיקוח ציבורי על הליך התכנון. נקבע עקרון גורף, לפיו כל תכנית תידון ללא קשר לחשיבותה בוועדה אחת בלבד ללא קיומה של מערכת היררכית המבטיחה בקרה.
- פגיעה באוכלוסיות חלשות- הרכיב החברתי היחיד שהוכנס לרפורמה – דיור בר-השגה – מוגדר באופן בלתי מספק. הוא כולל בעיקר דיור להשכרה ודירות קטנות במחיר שוק, והאפשרות להתערב במחירי הדירות והקצאתן לפי קריטריונים לזכאים, שהוכנסה לאחר לחץ ציבורי כבד, עלולה להתברר כאות מתה בהיעדר קביעה של כמות הדירות המפוקחות או הקריטריונים להקצאתן. זה יגרום לביטול מוחלט של פרויקטים עתידיים ולפגיעה בפרויקטים קיימים בתחום.
- הציבור נשאר בחוץ- הרפורמה אינה כוללת מנגנונים לשיתוף הציבור בהליכי התכנון.
- השקר זועק מהמרפסת – הרפורמה אינה נותנת מענה לעילה המרכזית לשמה נכתבה – קיצור הליכים בירוקרטים בכל הקשור להליכי רישוי. אבל משתמשת ב"תירוץ" של שיפור הבירוקרטיה בהליכי הרישוי, כדי לשנות מהיסוד את הליכי התכנון.
- רפורמה לא ישימה – הרפורמה אינה מתוקצבת כראוי ואין הערכות נאותה של הממסד לקראת כניסתו לתוקף. התקציב הזעום שאושר לרפורמה עומד על 410 מיליון ₪ יכסה כ-10% בלבד מהעלות הריאלית של הרפורמה כך שאם תעבור הרפורמה לא יהיה ניתן לקיימה ויבצר כאוס תכנוני.
- מי שומר על השטחים הפתוחים – הרפורמה פוגעת בשטחים הפתוחים בישראל, ע"פ הרפורמה החלטה על שינוי ייעוד צריכה לעבור רק ועדה אחת וזכות הערעור על ההחלטה הוגבל עד מאוד.
- הרפורמה צפויה להגדיל את הפערים בין הפריפריה למרכז כאשר מעבירה חובות רבים על הרשויות המקומיות אך לא מקצה להן תקציב וקובעת כי מי שלא יעמוד בתנאים סמכויותיו יעברו למשרד הפנים. ועדה קרואה כבר אמרנו?
- דיוני סרק – במהלך חמישים ישיבות שנערכו במסגרת הועדה המשותפת לפנים וכלכלה הועלו מאות טענות והערות של גורמי מקצוע שבסופו של דבר לא הוטמעו ברפורמה כלל. כל אלה הופכים את הרפורמה ללא ישימה, אנטי חברתית ואנטי סביבתית.
עד מתי נהיה שם? אולי אני אוכל להגיע רק מאוחר.