ועדת הפנים של הכנסת: תיקון חוק לשינוי כולל של מערכת התכנון בישראל עד דצמבר הקרוב

ועדת הפנים של הכנסת: תיקון חוק לשינוי כולל של מערכת התכנון בישראל עד דצמבר הקרוב

ועדות: ועדת הפנים והגנת הסביבה; נוכחים: בועז טופורובסקי, גדעון סער, דב חנין, דוד צור, יעקב ליצמן, יפעת קריב, מירי רגב, תמר זנדברג

חוק התכנון והבנייה (תיקון מס` 102), התשע"ג-2013 – ועדת הפנים והגנת הסביבה – 16.10, 9:00, אולם נגב

תיקון מספר 102 לחוק התכנון והבניה מתיימר לשנות את מערכת התכנון מהיסוד. אם נכונה האמונה שחשיבותו של דיון נקבעת לפי הנוכחות בישיבותיו, הרי שהחוק הזה הוא ראשון במעלה – אולם נגב בקושי הכיל את כל המתעניינים, נציגי הציבור, משרדי הממשלה ושאר האורחים. דווקא נוכחות הח״כים הייתה דלילה יחסית לחוק חשוב כזה, ובמהרה הובהרה הסיבה: זהו דיון ראשוני, בו יו״ר הוועדה ח״כ מירי רגב הודיעה שתיתן לכל מי שחפץ לשטוח את אשר ליבו ואת הדגשים שהוא מבקש לשים אליהם לב בזמן הדיונים בחוק, לפני תחילת הדיונים. מזכיר הוועדה הכריז שדיונים בחוק ייערכו מדי שבוע ביום שלישי, החל מבעוד שבועיים.

אחרי דברי הפתיחה מאת היו״רית דיבר שר הפנים ח״כ גדעון סער. הוא התייחס לחשיבות החוק והחשיבות להעברתו המהירה, משום שבכל יום שעובר עם מערכת התכנון הישנה סובלים האזרחים מבירוקרטית יתר פולשנית ולא צודקת. הוא ביקש מהנוכחים לכרוך את התיקון הנדון יחד עם תיקון 101 לחוק (שעבר בקריאה ראשונה יומיים לפני הדיון) ועם חוק הווד״לים (אותו מבקשת הממשלה מהכנסת לאשר בשלישית, לאחר תום מועדו כהוראת שעה) ולראות בהם מכלול של רפורמה שלמה בתכנוני הבנייה בישראל. הוא אף השווה את המערכת המסורבלת הנוכחית למערכת המשפט העמוסה לעייפה (ואולי נתן רמז מה הממשלה צופנת בפעולותיה בעתיד).

אחריו דיברה מנהלת אגף התכנון במשרד הפנים, שהסבירה את הסיבות לשינוי השיטה ואת השינויים עצמם. בהערת אגב היא הזכירה שהתקנות הספציפיות למתן פטורים מהחובה לקבל היתרי בנייה חסרות בהצעת החוק והם ייקבעו בתקנות אחרי חקיקתו. ׳למה?׳ הקשה ח״כ דב חנין, ׳למה שלא נגדיר בדיוק מה שאנחנו רוצים שיקרה בחקיקה?׳. הפקידה לא ידעה לענות לו ומלמלה כמה מילים, עד שחתמה את דבריה ב-׳ככה זה יותר טוב׳.

ח״כ ליצמן מיהדות התורה דיבר אחריה ובירך על הבאת החוק לחקיקה. הוא הביע משאלת לב שהחוק יעבור במהרה, כי אולי ממש בקרוב תיפול הממשלה. השר סער ענה לו שגם אם הקואליציה לא עובדת היטב יש תמיד האפשרות להחליף חברות בה באחרות.

לאחר מכן דיבר בשנית ח״כ חנין. הוא פתח בברכה ובהוקרה לצוות המקצועי באגף תכנון במשרד הפנים על ששינה קונספציה שונה מזו ששלטה לפני שנתיים, כשניסו להעביר חוק שלם חדש במקום הישן. בגדול הוא שמח על החוק ובעד קיצור ההליכים, אבל הוא לא מרוצה מכמה פרטים בו, כמו למשל הפרטת מכון הבקרה שאמור לרכז את כל הגורמים המאשרים בנייה מבחינה בטיחותית. כמוכן, הוא הזכיר את הדיונים המתישים מהקרב (המוצלח עבורו) מלפני שנתיים ושעלו בהם רעיונות רבים שהוסכמו ע״י הצדדים ושעדיין לא נכנסו לחוק החדש, בראשם הצורך לבנות דיור בר השגה. הוא ביקש להוסיף לחוק הזה –ו לא להסתפק בהבטחה שיחוקק בתיקון מאוחר יותר – סעיף לדיור בר השגה.

אחריו דיבר גם מנכ״ל השלטון המקומי שבירך על החוק. כמוהו גם ראש המועצה האזורית דרום השרון, שדיבר בשם המועצות האיזוריות. הוא ביקש שייכנס לחוק מנגנון שיוודא שגם ועדות מקומיות בפריפריה יהיו חזקות ובעלות סמכויות כמו אלה בערים. ח״כ תמר זנדברג בירכה אף היא על החוק, וציינה שהדבר הטוב ביותר בו הוא חיזוק הוועדות המקומיות, מה שיעזור לתכנון חכם, גמיש וקשוב לתושבים. היא הזהירה לבל תחוסל הביורוקרטיה יתר על המידה, כי היא בלם מעולה ומבטיחה, במידת מה, מנהל תקין.

לאחר מכן דיבר ח״כ בועז טופורובסקי, שבאופן תמוה למדי ביקש לא לשכוח בפרגונים על החוק את ראש קבינט הדיור בממשלה, הלא הוא יו״ר מפלגתו ושר האוצר ח״כ יאיר לפיד. לאחר דבריו היה שקט מלא מבוכה במשך כמה שניות ואז המשיך הדיון.

נראה שכולם מכירים בצורך בשינוי החוק, והקרבות יהיו על פרטים בתיקון הרחב. כמו כן, יהיו קרבות רבים: בכל שבוע תקדיש הוועדה 4-5 שעות להצעת החוק, בתקווה להעביר אותו עד דצמבר. אם כך יקרה, יחושו אזרחי ישראל בשינוי המערכת כבר במארס 2014.  הדיון עצמו היה ענייני ולא לוהט. נראה שכולם הפנימו שמדובר רק ביריית פתיחה לתהליך ארוך ושיהיה עוד זמן רב להרחיב, להתווכח ולכעוס.

ח״כים נוכחים: שר הפנים גדעון סער, יו״ר מירי רגב, דב חנין, תמר זנדברג, ליצמן (הלך לקראת הסוף), בועז טופורובסקי, יפעת קריב (הלכה באמצע), דוד צור (לקראת הסוף), 

 

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs