חוק פרסום ושיווק מוצרי הטבק: מאבקי ההון-שלטון נמשכים

חוק פרסום ושיווק מוצרי הטבק: מאבקי ההון-שלטון נמשכים

החוק להגבלת פרסום ושיווק מוצרי הטבק עבר אתמול (רביעי) שורה של תיקונים בועדת הכלכלה של הכנסת. בהמשך לקרבות ההון-שלטון בדיון הקודם לפני כשבועיים, גם אתמול התייצב צבא של לוביסטים כדי להגן על אינטרסים כלכליים כבדים, שבינם לבין זכויות המעשנים אין קשר אמיתי – אליהם נגיע בהמשך. הפעם הכוחות האלו נתקלו בהתנגדות מרשימה שגם הביאה לתוצאות.

>> לקריאת העדות מהדיון הקודם: אינטרסים, כספים, ובעלי הון: מה יעלה בגורל הפרסום של מוצרי טבק בתקשורת?

שאלת המפתח היא האיזון בין שמירה על בריאות הציבור והורדת החשיפה של בני נוער לעישון לבין הגנה מידתית על האינטרסים הכלכליים של חברות הטבק ואמצעי התקשורת. בדיון הזה, למרות שהיה קרוב לאבד כיוון יותר מפעם אחת (כולל הוצאה מהדיון של שני משתתפים), התקבלו החלטות שאמורות לענות לאינטרסים האלו. כאן בלטה לטובה היועצת המשפטית של משרד הבריאות מיכל גולדברג, שבאה מוכנה עם מענה לרוב הטענות של הלוביסטים בדיון.

מרבית ההחלטות התקבלו ברוב גורף. ובכל זאת, שניים מחברי הועדה, חברי הכנסת רוברט אילטוב (הליכוד-ביתנו) ודוד צור (התנועה) בלטו שוב בניסיון להגן על הטיה מוגזמת של החוק לטובת אינטרסים מסחריים נטו. צור, למשל, תמך בעמדת נציגת ג'יימס ריצ'רדסון שנאבקה בהגבלת שטחי הפרסום של מוצרי הטבק בשדות התעופה ובמסגרות עסקיות בכלל. ההצעה לפרסם ולמכור את מוצרי הטבק במתחמים ייעודיים בלבד. הטיעון שצור השתמש בו הוא – תחזיקו חזק – שבני נוער לא חשופים למוצרים בדיוטי פרי "כמו שאנחנו חושבים" ולכן אין סכנה לחשיפה גבוהה מדי של נוער למוצרי טבק. אילטוב הוסיף בקשה לאפשר פרסום מלא בפיצוציות, כאילו שהן לא מקור משיכה טבעי לילדים ונוער עוד לפני שהוצב שם ראש נרגילה אחד למכירה. הטיעונים האלו לא שכנע את שאר חברי הועדה, שהעבירו את התיקון המתבקש שמגביר את כוחה של שרת הבריאות.

במאבק על התיקון הבא כבר נותרו נציגי חברות הטבק כמעט לבד: כדי להפוך את מוצרי הטבק ל"ידידותיים" פחות כלפי חוץ, אושר איסור להציג דמויות אנושיות או איורים של בעלי חיים על האריזות. בנוסף, נכנס התיקון שאמור לחייב עיצוב אחיד של חפיסות הסיגריות. נציג חברת הטבק JTI הבינלאומית ניסה לגייס להתנגדות את הטיעון שצעד כזה מעלה את אחוז המעשנים ואת הברחת המוצרים עליהם מוטבעים הסמלים, בלי הוכחות סטטיסטיות הכרחיות. הוא הוסיף את הטענה שרק אוסטרליה משתמשת בכלי הזה. גם הטיעון הזה לא משכנע, כי משרד הבריאות הציג נתונים הפוכים עם רשימת מדינות שפועלות באופן דומה. רק ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) ניסתה למנוע את הכנסת התיקון שיחייב עיצוב אחיד לחפיסות השונות, ונכשלה.

נציג פורום יבואני מוצרי הטבק, גדי לוי, ניסה להפיל את נוסח הצעת התיקון לסעיף 9ב' בחוק. הסעיף מחייב את כל החברות להעביר למשרד הבריאות את מרכיבי המוצרים שלהן, כולל רשימה מדויקת של  הרעלים בתוכם. במקומה הוא דרש להחריג את החברות הקטנות שהוא מייצג, בטענה שאין להן את המעבדות הדרושות כדי לבדוק את הרכיבים המיובאים ממדינות עולם שלישי. כלומר, לוי מבקש לאשר לשותפיו לקיים רק חלקים מהחוק שלא ידרשו מהם מאמץ שכן מחייב חברות אחרות. לובינג במיטבו. נכון לרגע זה ההצעה שלו נדחתה, וטוב שכך. אין הצדקה לאפשר לחברות מסוימות להשתמט מאחריות שמשרד הבריאות מטיל על חברות אחרות, שגם הן היו מעדיפות לשמור את הפרטים הלא מחמיאים האלה חסויים. דווקא בשלב הזה נכנס ח"כ חיים כץ (הליכוד-בתינו) שאינו חבר ועדה, והתמקם בסמוך לח"כים אילטוב וצור. כץ עזב את הדיון מיד אחר כך. האם זה מקרי או שלא – קשה לדעת.

תיקונים נוספים שאושרו: איסור על חלוקת מוצרי טבק ללא תמורה באירועי קידום מכירות ואיסור שיווק מוצרי טבק בטעמים (חלופות לסיגריות, נרגילות וכדומה). הצעות שנפלו – ח"כ יעקב ליצמן תכנן להגיש הסתייגות להחיל את החוק על שטחי ההתנחלויות באמצעות אלוף פיקוד מרכז, ובסוף הדיון משך את ההצעה. ח"כ קרין אלהרר (יש עתיד) ביקשה לבטל את ההתייעצות בין משרד הבריאות למשרד הכלכלה בנוגע לחלק מהתקנות שעברו אתמול, בלי תומכים נוספים בהצבעה. ההצעה שהועלתה בדיון הקודם לחלק עמודים שמפרסמים מוצרי טבק בעיתונים כך ששליש מהשטח יוקצה למשרד הבריאות נפלה גם כן. לא הוצגה הצעה לתיקון שעוסק בפרסום באינטרנט. מעניין למה דווקא הנושא הזה מתעכב. כמו בפעם הקודמת, תם ולא נשלם.

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs