החוק להגבלת פרסום מוצרי טבק: רואים את הסוף

החוק להגבלת פרסום מוצרי טבק: רואים את הסוף

ועדות: ועדת הכלכלה; נוכחים: אבישי ברוורמן, איציק שמולי, גילה גמליאל, דוד צור, חנא סוייד, יעל גרמן, יעקב ליצמן, יעקב מרגי, ישראל חסון, מיכל רוזין, פנינה תמנו-שטה, קארין אלהרר, רוברט אילטוב

ועדת הכלכלה התקרבה היום (ב') לאישור סופי של נוסח התיקונים להצעת החוק המגבילה את פרסום מוצרי הטבק, לפני עלייתה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. הישיבה הבאה שתעסוק בחוק צפויה להיות האחרונה. השורה התחתונה בדיון הזה לא חד משמעית: מצד אחד, אושר סעיף שעשוי להוביל לעיצוב אחיד יותר על חפיסות הסיגריות, למרות התנגדות חריפה של לוביסטים בשני הדיונים האחרונים. הגדרת המונח "פרסומת" עודכנה והותאמה למאה ה21 – כולל סמארטפונים ואפליקציות שלא נכללו לפני כן. עוד נוספה להצעה המעודכנת רשימה מפורטת של מוצרים שיוגדרו "מוצרי עישון". מצד שני, כרישי הדיוטי פרי יכולים לצאת מרוצים:  הניסיון לבטל את החריגה שמתירה להם לפרסם מוצרי טבק מחוץ לשטח ייעודי, נפל.

>> קראו על החוק במאגר החקיקה של המשמר: חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק תיקון מספר 7

משרד הבריאות רושם לעצמו הישג בכך שקירב את התקנות של עיצוב החפיסות לעמדותיו שלו. היא חותרות לאחידות המרבית שמתאימה להסכמי סחר בינלאומיים, שמחייבים את כל המעורבים: הממשלה, חברות ישראליות וחברות זרות שסוחרות במוצרי טבק בישראל. ספק אם העיצוב הסופי שנראה על המדפים יהיה אפרורי ואחיד לחלוטין, נטול לוגואים, אבל מדפי הסיגריות צפויים להיות פחות מושכים וידידותיים לעין עם אישור התיקון לחוק. ח"כ רוברט אילטוב (הליכוד-ביתנו) ניסה להוריד את ההצבעה מסדר היום, ונכשל.

הגדרת המונח "פרסומות" הורחבה וכנראה הושלמה. עד היום התייחס המונח הזה לרדיו, טלוויזיה, עיתונות מודפסת ושלטי חוצות. היום נוספו להגדרת החוק אתרי האינטרנט ואפליקציות בסמארטפונים. המשמעות היא, למשל, שלא נפתח את האפליקציות אתרי החדשות או הבידור עם פרסומת לסיגריות. עוד תוספת היא הרחבת המושג "מוצרי עישון". מהיום ייכללו חלקי נרגילות, תחליפים אלקטרוניים, חומרים נוזליים, סיגרים ועוד. החלק הזה של הצעת החוק עבר למרות התקוממות צפויה של רוב נציגי הגופים המסחריים בדיון.

 אבל משרד הבריאות לא יצא בלי נזקים מהדיון. נציגת ג'יימס ריצ'ארדסון אילנה ביילין רשמה לחבריה הישג בכנסת, כשהצליחה להשאיר את שטח הדיוטי פרי כ"חריג" בפרסום שלטי חוצות. הרווח הגדול הוא האפשרות לפרסם מוצרי טבק מחוץ לשטח ייעודי מוגדר בו מוכרים את הסיגריות פיזית.

בסוף הדיון אושר סעיף שלא ברור אם יש גורמים שמרוויחים ממנו. ההצעה לחלק את שטחי הפרסום בעיתונים בין החברות לבין משרד הבריאות נכנסה לחוק המתוקן. חברות הסיגריות לא מרוויחות בהכרח: אמנם לא לקחו מהן את האפשרות לפרסם (זו כבר הגבלה חריפה מדי של חופש הביטוי), אבל הוצמד למוצרים שלהן מידע שלילי. העיתונים, שמצבם הכלכלי הרע הוא אחת הסיבות לעבודה על התיקון הזה, לא יגבו כסף על השטח שיוקצה למשרד הבריאות. ומשרד הבריאות עצמו התנגד למהלך עוד קודם, בטענה שהשיטה הזו לא מוכיחה את עצמה כדרך להורדת שיעור המעשנים. מי מרוויח מזה? שאלה מצוינת, לא בטוח אם לח"כים שהעבירו אותה יש באמת תשובה טובה.

בנוגע לנהלים מגיעות מחמאות ליו"ר הועדה, ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה). רוב ההצבעות עברו בהקראה שמית ולא במחטף שמקובל בוועדות אחרות. מספר שניות לפני ההצבעה הראשונה נכנסה לאולם ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) כדי להשתתף בהצבעה הראשונה. ברוורמן לא נתן לה להשתתף, וטוב שכך.

ח"כים נוכחים: היו"ר ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה), שרת הבריאות יעל גרמן (יש עתיד), ח"כ קרין אלהרר (מוחלפת בהמשך ע"י פנינה טמנו-שאטה, יש עתיד), ח"כ מיכל רוזין (מרצ), ח"כ גילה גמליאל (הליכוד-ביתנו), ח"כ רוברט אילטוב (הליכוד-ביתנו), ח"כ איציק שמולי (העבודה), ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), ח"כ חנא סוויעד (חד"ש), ח"כ דוד צור (התנועה), ח"כ ישראל חסון (קדימה, לא חבר ועדה ולא מחליף).

ליצמן מחליף את יעקב אשר, אלהרר (ואחרי תמנו-שאטה) את רונן הופמן, מרגי את אריאל אטיאס.

מוזמנים נוכחים: מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גמזו, חיים אספיל ממשרד הבריאות, איריס אפשטיין מחברת פיליפ מוריס, נציגת ג'יימס ריצ'ארדסון אלנה ביילין, יועמ"ש משרד הבריאות מיכל גולדברג, יועמ"ש ועדת הכלכלה עו"ד איתי עצמון, צבי הציג ממכון "ובחרת בחיים", צביקה שטוריירמן מחברת JTI – יבואנית הסיגריות ווינסטון, כאמל, מגנה ואיב סן לורן; ד"ר אמנון פורטוגלי, נציג אגף סחר חוץ במשרד הכלכלה דבי מילשטיין, ראש רשות שדות התעופה יעקב גנות, ראש אשכול דיני קניין רוחני במשרד הכלכלה עו"ד האוורד פולינר, לילך וגנר ממשרד המשפטים, אלעד שפר מעמותת "אוויר נקי".

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs