ועדת אלאלוף הבטיחה שקיפות – אבל אין תקציב לתקצירנים

ועדת אלאלוף הבטיחה שקיפות – אבל אין תקציב לתקצירנים

ועדות: ועדת הכספים

ועדת הכספים התכנסה השבוע (ב') לדיון בנושא היעדר בסיס תקציבי לוועדת אלאלוף.

"הועדה למלחמה בעוני", הידועה גם כועדת אלאלוף ע"ש העומד בראשה, אלי אלאלוף, מונתה ע"י שר הרווחה והשירותים החברתיים, ח"כ מאיר כהן, למציאת פתרונות לבעיית העוני בישראל. (ע"פ דו"ח של ה-OECD, שיעור העוני בישראל הוא הגבוה מבין חברות הארגון, בדומה לאי-השוויון בה). ועדת הכספים התכנסה לדון בהיעדרו של בסיס תקציבי לדיוני ועדת אלאלוף – הועדה אמורה לצאת עם המלצות ופתרונות לעוני בישראל, אך בלי לדעת כמה כסף תוכל להקצות לכל פתרון, לא ברור כיצד היא אמורה לגבש את המלצותיה. את הדיון ביקשו חברי הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, אילן גילאון, סתיו שפיר ודב חנין.

כבר בפתח הדיון הודיע יו"ר הועדה, ח"כ סלומיאנסקי, כי ערב הדיון הודיעו לו נציגי האוצר, אלו שאמורים לספק את הבסיס התקציבי לעבודת הועדה, שלא יוכלו להגיע לדיון. הוא בחר לפתור את הבעיה בדרך מקורית – בדיון הזה תדון תשמע ועדת הכספים על אופן הפעולה של ועדת אלאלוף, ובדיון הבא, אליו יגיעו נציגי האוצר (כך אפשר לקוות), ידונו בתקציב.

ראשונים דיברו הח"כים מבקשי הדיון, שהעירו על היעדרות נציגי האוצר אותה הם רואים כזלזול. ח"כ לוי-אבקסיס תיארה את הסיבות להישארות במעגל העוני – מחסור בדירות דיור ציבורי וקורת גג לזכאים, הורים שמוותרים על טיפול רפואי לילדיהם בגלל מחסור בכסף, מחסור בהסבות והדרכות מקצועיות. ועדת אלאלוף צריכה להסתכל על מכלול הסיבות – חינוך, דיור, בריאות – וזה גם הרושם שהיא קיבלה מעבודת הועדה – ורק ראייה כוללת של מתן שירותים לעניים תביא לפתרון הבעיה.

ח"כ גילאון חושש שהוועדה תהווה בית קברות לטיפול בנושא, בוודאי בהיעדר תקציב, מאחר ולב העניין הוא בקביעת סדר עדיפויות חלוקתי. זה אמור להיקבע לא בוועדה ולא במשרד הרווחה כי אם באוצר – שנציגיו לא הגיעו לדיון. ח"כ גילאון התייחס גם לשמועות שהוועדה תמליץ לבטל את האוניברסליות של קצבאות הילדים, ואמר כי צריך להשאיר את האוניברסליות מצד אחד ולהעלות את מס ההכנסה לעשירים מצד שני.

ח"כ שפיר הביעה את החשש שועדת אלאלוף תיהפך לועדת טרכטנברג 2 – ועדה ללא מסגרת תקציבית, ללא היקף אחריות ותחומי טיפול, ללא התחייבות של הממשלה להמלצות – ובסופו של דבר תוציא המלצות שימוסמסו. היא המשיכה ומנתה את הסיבות לעוני –  שחיקת השכר, אי אכיפת חוקי עבודה, התפשטות תופעות עובדי הקבלן והעובדים הזרים והעדרם של המגזר החרדי והערבי משוק העבודה. אם הוועדה לא תטפל באלו, אלא רק תמליץ על הגדלת קצבאות, היא לא תלחם בעוני אלא פשוט תיקח את הכסף מהביטוח הלאומי המתדלדל, וכשקופתו תתרוקן נמצא את עצמנו עם עוד ועדה למלחמה בעוני.

ח"כ חנין המשיך את מציעי הדיון ותיאר מה הן בעיניו 3 הבעיות בהיעדר בסיס תקציבי לדיוני הועדה: היא יכולה לקבל רק החלטות קטנות ומצומצמות, כי היא לא יודעת אם יש להן כיסוי; היא תתנהל בשיטה של "קופה סגורה" – תגדיל קצבאות מצד אחד ותקטין אותן במקום אחר; ובעיקר – השאלה המרכזית היא שאלת סדרי העדיפויות של המדינה, ושוב – נציגי האוצר אינם נמצאים. גם הוא הצטרף לחשש מהפגיעה בעקרון האוניברסליות של קצבאות הילדים, שתהפוך את הקצבאות למס שמושת על כלל האוכלוסייה אבל שרק חלקו נהנה ממנו.

אחרי חברי הכנסת דיבר יו"ר הועדה למלחמה בעוני, אלי אלאלוף. בניגוד להיעדרות של נציגי האוצר מהדיון בכנסת, הוא אומר שלוועדה בראשותו יש שיתוף פעולה מעולה עם האוצר, שנציגיו יושבים ברוב תתי הועדות של הוועדה ושהוא נפגש עם סגני הממונים על התקציבים במשרד האוצר. ביחס לשאלת היעדר התקציב, הוא אמר שהוא לא רוצה מסגרת תקציבית ולא מבקש התחייבויות תקציביות. הוא מאמין שאם הוועדה תבוא עם המלצות רציניות ושקולות – המדינה תצטרף אליהן.

מר אלאלוף נתן שתי הצהרות שיהיה מעניין לבדוק – הוועדה תמליץ על חוק חינוך חובה חינם מגיל אפס; ראש הממשלה התחייב בפניו שאחרי שההמלצות יוגשו לשר הרווחה הוא יביא אותן לממשלה (אם כי כמובן לא התחייב מה יעשה איתן).

ח"כ שפיר התעקשה לברר עם מר אלאלוף מדוע לא מפורסמים פרוטוקולים של ישיבות הועדה, (בניגוד להבטחות על שקיפות של שר הרווחה מאיר כהן). הוא ענה כי לוועדה עצמה יש תקצירנים, אך אין תקציב לתקצירנים לישיבות של 5 ועדות המשנה (מאוחר יותר הוציאה שפיר את הכרזה הזו).

משה בר מעמותת יד לחירש טען שממשלות מעוניינות בעוני, קרא לא לקצץ בקצבאות הנכים אך כן לפגוע באוניברסליות של קצבאות הילדים.

בסיכום הדיון המליץ ח"כ סלומיאנסקי לוועדה להילחם בעוני הקיים וגם להבין איך ניתן לפתור את היווצרות העוני. ח"כ לוי-אבקסיס ביקשה שוועדת אלאלוף שאמורה לסיים את עבודתה ב-8.4 (כשהכנסת בפגרה), תמצא דרך להגיש את ההמלצות לועדת הכספים שתדון בהן ותוכל לתת להן גב.

למרות הרצינות של כל המשתתפים בדיון, מאחר והוא לא נסב על הסיבה למענה זומן – היעדר תקציב – הוא הפך למעט לדיון מעט הצהרתי של חברי הכנסת על האופן בו הם רואים את המלחמה בעוני. מצד שני, יו"ר הועדה אלאלוף לא רואה צורך בבסיס תקציבי או בהתחייבויות של האוצר ונראה כמנסה לרצות את שולחיו (מאמין בביטול האוניברסליות של קצבאות הילדים, יגיש המלצות ויקווה להסכמה, מעוניין בפתיחה מחדש של הגדרות העוני). מצער לומר שנראה שלחשש של חברי הכנסת מכך שהמדובר בעוד ועדה (על עוד ועדה) ללא שיניים וללא עתיד, יש ממש.

נכחו: יו"ר הועדה ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי); ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה); ח"כ רובי ריבלין (הליכוד-ישראל ביתנו); ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד-ישראל ביתנו); ח"כ מיכל בירן (העבודה); ח"כ סתיו שפיר (העבודה); ח"כ אילן גילאון (מרצ); ח"כ דב חנין (חד"ש); ח"כ אראל מרגלית (העבודה); ח"כ באסל גטאס (בל"ד); אלי אלאלוף (יו"ר הועדה למלחמה בעוני); ורד סוויד (מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האשה במשרד ראש הממשלה); ד"ר ניצה קסיר, ראש תחום עבודה ורווחה בחטיבת המחקר בבנק ישראל; משה בר, עמותת יד לחירש – נכים למען נכים.

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs