הוועדה המיוחדת להצעת חוק השידור הציבורי התכנסה היום (יום ב' 23.06.14) להמשך הדיון על סעיפי הצעת החוק. זו הישיבה השישית שלה והדיונים עד כה היו אינטנסיביים למדי. לא התקיימו הצבעות לאישור סעיפי החוק פרט לישיבה הראשונה שבה נדונה הצעת החוק.
בישיבה היום נדונו כמה סעיפים חשובים כמו תפקידי ועדת ביקורת, מתן גמול או החזר הוצאות לחבר מועצה על השתתפות בישיבות המועצה, הודעת חבר מועצה על הימצאו בניגוד עניינים בנושאים שנדונים במועצה ובוועדותיה, תנאים לפיזור המועצה ומינוי ועדת איתור לאתר ולהציע חברים למועצה.
שר התקשורת גלעד ארדן (ליכוד- ביתנו) ציין כמה פעמים שיש להימנע מלהחליט על סעיפים מחמירים כדי לא להגיע למצב שבו לא יסכימו מועמדים ראויים להיות חברים במועצת תאגיד השידור הציבורי. ח"כים ומשתתפים אחרים בדיון הביעו התנגדות לסעיף 22 (ג) לפיו שר האוצר בהתייעצות עם השר הממונה על ביצוע החוק יקבע את הכללים לתשלום גמול או החזר הוצאות בעיקר משום שקיימים כללים כאלה בתאגידים סטטוטוריים אחרים. השר ארדן הודיע כי ישוחח בעניין זה עם שר האוצר וגם על הכלל המקובל שעובד בגוף מתוקצב או נתמך לא יקבל גמול על השתתפות בישיבות המועצה אלא החזר הוצאות, שכן הוא מקבל את שכרו מהגוף האמור ויש להימנע מכפל תשלומים מתקציב המדינה. יתכן לדעתו, שיש לסייג את הכלל האמור לעובד במשרה מלאה בגוף נתמך ולא לעובד במשרה חלקית.
>>> כיצד יועסקו העובדים, היכן ימוקם המטה ומי יהיה השר הממונה | שבוע שעבר בוועדת אלהרר
בעניין הימצאו של חבר מועצה בניגוד עניינים בנושאים מסוימים שנדונים במועצה או בוועדותיה נקבע בהצעת החוק שהוא לא ישתתף בהחלטה הנוגעת לנושאים אלה. מאחר שהוסכם בוועדה כי על ועדות המשנה יחול סעיף 19 (ב) ו (ג) בדבר רישום פרוטוקולים בדיונים והעמדת ההחלטות לעיון הציבור, לא הייתה התייחסות בדיון לצורך בהוראה מפורשת בסעיף זה לציין בפרוטוקול דבר הימנעותו של חבר מועצה הנמצא בניגוד עניינים מלהשתתף בהחלטות, בין אם על ידי יציאה מהישיבה ובין אם על ידי הימנעות מלהשתתף בהצבעה.
במסגרת הדיון על ניגוד עניינים התפתח גם ויכוח על השתתפותו של חבר מועצה בשידורי התאגיד. היו הצעות שונות, מאיסור מלא להשתתף בשידור כלשהו (הצעה של ח"כ רינה פרנקל-יש עתיד) ועד איסור לקבל תוכנית או פינה משלו (ח"כ מיכל רוזין-מרצ). השר ארדן הביע חשש שאיסור מוחלט על השתתפות בשידורים ימנע ממועמדים בעלי איכות מקצועית גבוהה להיות חברים במועצה אך גם הציע שיהיה מנגנון נוסף להנהלת התאגיד, שיבחן את הצורך לאפשר לחבר מועצה להשתתף מדי פעם בפעם בשידור של התאגיד הציבורי. השר ציין שתגובש הצעה שתשמור על הצורך בשקיפות.
כאשר דנה הוועדה בתנאים לפיזור המועצה ובהקמת ועדת איתור של חברים למועצה עלתה הסוגייה המרכזית שהצעת החוק אמורה לענות עליה: ניתוק התאגיד לשידור ציבורי מהדרג הפוליטי. על פי הצעת החוק פיזור המועצה הוא בידי הממשלה לאחר שראתה שהיא אינה ממלאת באופן מובהק את תפקידיה. יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הדגישה שהסעיף העוסק בפיזור המועצה בא למצוא פתרון למקרה שהמועצה תמצא במצב שאליו נקלעה רשות השידור שבו מוסדותיה אינם מתפקדים. כדי למנוע פיזור המועצה על פי גחמה של מישהו בממשלה הוסכם שההתראה בכתב שתתן הממשלה למועצה תהיה מנומקת. השר ארדן אף הסכים להוסיף לעילות הפיזור הקיימות בסעיף 27 את שנקבע בסעיף 68, דהיינו אי עמידה בהיקף ההפקה והרכישה של תוכניות.
כאשר דנה הוועדה על הקמת ועדת איתור עלו השגות על כך שיו"ר הוועדה יהיה שופט בדימוס של בית המשפט העליון או של בית משפט מחוזי והוא ימונה בידי השר הממונה על ביצוע החוק בהסכמת שר המשפטים. ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) העלה הצעה לפיה יו"ר ועדת האיתור ימונה על ידי נשיא בית המשפט העליון. יו"ר הוועדה הציעה שכדי למנוע מראית עין לגבי הגינות המינוי אפשר שהשר הממונה יצטרך לקבל את הסכמתו של נשיא בית המשפט העליון במקום של שר המשפטים. השר ארדן טען שגם נשיא בית המשפט העליון אינו חף מאינטרסים ובשונה מפוליטיקאי הוא גם לא עומד לבחירת הציבור ולא יצטרך לתת דין וחשבון על תפקוד התאגיד הציבורי. השר קיבל את העמדה שהושמעה בדיון שיש לקבוע מנגנון שיבדוק אם יש למועמד למועצה זיקה אישית או עסקית עם גורמים שמונה הצעת החוק.
עושה רושם שיו"ר הוועדה עושה כל שלעיל ידה כדי לקדם את אישור החוק עד לסיומו של מושב הכנסת הנוכחי. ראוי לציין שכבר אין בדיונים מי שמטיל ספק בעצם נחיצותו של החוק לשידור ציבורי.