מסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני – בנושא חינוך

ועדות: ועדת החינוך, התרבות והספורט; נוכחים: דב חנין, משולם נהרי, עמרם מצנע; נעדרים: גילה גמליאל, יוני שטבון, יעקב אשר, יצחק הרצוג, מוחמד ברכה, מסעוד גנאים, משה פייגלין, עיסאווי פריג', רות קלדרון, שמעון אוחיון

ועדת החינוך, התרבות והספורט התכנסה ביום ג' (29/07/14) להצגת מסקנות דו"ח ועדת אלאלוף למלחמה בעוני הנוגעות למערכת החינוך. הוועדה הורכבה מחמש ועדות משנה: כלכלה ותעסוקה, דיור, חינוך, פרט משפחה וקהילה ובריאות. בניגוד להבטחות לא פורסמו פרוטוקולים מישיבות ועדות המשנה, וחברי הוועדה ביטלו ודחו דיונים שוב ושוב, לפעמים בימי הדיונים עצמם. הדו"ח הוגש לשר הרווחה והשירותים החברתיים מאיר כהן ב-23 ביוני. הדו"ח אינו מציע תכנית מפורטת או מבנה ארגוני למלחמה בעוני, אלא מתנה את יישום ההמלצות בהקצאת כספים והערכות עירונית מתאימה. בדיון נכחו חברי ועדת המשנה בנושא החינוך וכן נציגי גופי מגזר שלישי בתחום החינוך: כי"ח, פורום הורים למאבק בעוני, נציג הסתדרות המורים ושתי נציגות ממשרד החינוך.

בישראל, 38% מהילדים חיים מתחת לקו העוני ונהנים מפחות אפשרויות חינוכיות וחברתיות לקידום ומתקשים במיצוי הפוטנציאל שלהם. המלצות הוועדה בנושא חינוך מתחלקות למספר סוגים: תקצוב, הסדרה, פיתוח ותגבור.

תקצוב:

  1. קביעת תקצוב דיפרנציאלי על פי הרקע של התלמיד, והגדלת התקצוב של תלמידים הבאים ממשפחות עניות, בלי לפגוע בתקצוב הבסיסי של כל בתי הספר.
  2. תקצוב וסבסוד המרכזים לגיל הרך ומעונות יום שיוקמו ביישובים עניים, דבר שיקל על ההורים להשתלב בשוק העבודה.

פיתוח:

  1. השתלמות בין תחומית בנושא העוני אצל ילדים ומתבגרים, לפי אשכולות ומדדים שיאפשרו איתור וסיוע לילדים עניים. ההשתלמויות יוכרו לצורך גמול.
  2. הקמת מרכזים נוספים לגיל הרך ומעונות יום ביישובים עניים.

הסדרה:

  1. העברת האחריות על מעונות היום למשרד החינוך.

תגבור:

  1. תגבור שעות דיפרנציאלי לחיזוק למידה וטיפול בלקויות למידה ו/או הפרעות קשב בבית הספר בקרב תלמידים עניים.

פעילויות שונות:

  1. צמצום הנשירה הגלויה והסמויה בבית הספר במטרה להעלות את הזכאות לבגרות, מה שיגדיל את הסיכויים של התלמידים להשתלב בשוק העבודה.
  2. בחינה מחודשת של החזרת החינוך הטכנולוגי למערכת החינוך. כפי הנראה אין הכוונה כאן רק למסלולים שמסתיימים בתעודת הנדסאי כחשמל, מחשבים, אוטומציה, תעשייה וניהול וכו', אלא גם למקצועות כמלונאות, שיווק, תיירות והנהלת חשבונות שנלמדו בעבר ברשת של בתי הספר של המכללה למנהל. מטרת המסלולים היתה ליצור עבור התלמידים המתקשים מסגרת לימודים ארוכה, מה שיפחית את השעות בהן הם יסתובבו ברחובות, לספק להם תכלית ללימודים ותעודה מקצועית עם סיומם. מסלולים אלו גם זכו לבקורות רבות בשל ההסללה שכרוכה בהם.
  3. הארכת יום הלימודים- קיום ימי לימודים ארוכים בגני הילדים ומסגרות חינוכיות בבתי הספר באותם ישובים ואזורים שבהם גרים ילדים החיים בעוני.
נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs