מתי התקני התדלוק האוטומטיים יפעלו בכל תחנות הדלק? תהליך בן 10 שנים נדחה שוב
(צילום: wikimedia/rama)

מתי התקני התדלוק האוטומטיים יפעלו בכל תחנות הדלק? תהליך בן 10 שנים נדחה שוב

ועדה: ועדת הכלכלה; נוכחים: דוד ביטן, עבד אלחכים חאג` יחיא, איתן כבל, איילת נחמיאס ורבין, דניאל עטר, טלי פלוסקוב; נעדרים: נאוה בוקר, יצחק וקנין, דב חנין, יוסי יונה, אורי מקלב, יעקב פרי, עיסאווי פריג`, נורית קורן

ביום שני האחרון (06/07/15) דנה ועדת הכלכלה בבקשה לשינוי התקנות הנוגעות להתקני תדלוק אוטומטיים (דלקנים). התקני התדלוק, המותקנים בכמחצית מכלי הרכב בארץ, בעיקר אלו של ציי הרכב הגדולים, משוייכים כיום לחברת דלק אחת. באופן זה נפגעת התחרות בשוק הדלק, מאחר והדלקנים המותקנים בציי הרכב הגדולים מאפשרים לתדלק אך ורק בתחנות של ספק דלק מסויים, ומאחר ומעבר לספק אחר מחייב את החלפת ההתקנים בכל כלי הרכב, בעלות של כ-100$ לרכב. בנוסף, חברות הדלק הקטנות, להן מספר מצומצם של תחנות ברחבי הארץ, כלל לא יכולות להתחרות בשוק של ציי הרכב הגדולים.

התקנה הקיימת, שאמורה היתה להכנס לתוקף בחודש דצמבר 2015, מחייבת מעבר הדרגתי להתקנים אוניברסליים, שיאפשרו לכלי הרכב לתדלק בתחנות הדלק של כל החברות, ואף מחייבת את חברות הדלק להחליף את הקוראים במשאבות הדלק לקוראים התומכים בתקן החדש. השינוי המוצע כולל שני סעיפים. הסעיף הראשון מאפשר דחיה של ארבעה חודשים, כך שהתקנה תיכנס לתוקף רק באפריל 2016. הדחיה מתבקשת מאחר ואחת משתי החברות המספקות את ההתקנים בארץ לא תהיה מוכנה בסוף 2015, ומשרד האנרגיה, יחד עם הממונה על ההגבלים העסקיים, מבקש למנוע מצב של ספק יחיד עם כניסת התקנה לתוקף.

הסעיף השני מחייב להתקין את ההתקן האוניברסלי בכל כלי הרכב החדשים מיד עם כניסת התקנה לתוקף באפריל 2016, ולא בצורה הדרגתית עד תום תקופת המעבר, באוקטובר 2017.

יו"ר הועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), פתח בדברי ביקורת נוקבים על התהליך, שנמשך כבר יותר מעשר שנים. לדברי כבל אין צדיקים בפרשה זו. הוא טען כי התנהלות כל המעורבים בתהליך מבישה, וכי נראה שכולם מעכבים את הפתרון ככל האפשר, "עד שהפריץ ימות".

נציגי משרד התשתיות הלאומיות, ובראשם מר חן בר-יוסף, מנהל מינהל הדלק, הציגו את מצב הפרוייקט, הנמצא בשלב הפיילוט בתחנות הדלק. הם הציגו את השינוי המוצע בתקנות, שבמרכזו הדחיה בת ארבעת החודשים, שנועדה למניעת מצב של ספק יחיד. לשאלת היו"ר, הוסבר לוועדה כי במידה ורק ספק אחד יהיה מוכן באפריל 2016, לא תהיה דחיה נוספת בתקנה, אלא יינקטו צעדים לפיקוח על המחיר. חברי הכנסת, נציגי חברות הדלק ובעלי ציי הרכב היו תמימי דעים כי יש לאשר את הדחיה בכניסת התקנות לתוקף, ולא להכנס למצב של ספק יחיד. לעומת זאת, כמעט כל הנוכחים, למעט נציגי משרד התשתיות הלאומיות המבקשים את שינוי התקנות, הציעו לדחות את הסעיף המחייב התקנה של התקנים אוניברסליים בכל כלי הרכב החדשים החל מאפריל 2016, ובכך לאפשר מעבר הדרגתי יותר עד תום תקופת המעבר. יו"ר הועדה כבל ביקש ממשרד התשתיות הלאומיות להודיע בכתב לחברות המספקות את התקני התדלוק האוטומטי כי במידה ובתאריך כניסת התקנות לתוקף יהיה רק ספק אחד מוכן, יופעל פיקוח על המחירים.

הוועדה הצביעה על כל סעיף בנפרד, וברוח הנאמר בדיון, הסעיף המבקש דחייה בכניסת התקנות לתוקף אושר פה אחד, בעוד הסעיף המבקש לחייב מעבר מיידי להתקנים אוניברסליים ברכבים חדשים נדחה פה אחד.

אני מקווה שלא נצטרך להדרש שוב לדחיות ביישום התקנות החשובות הללו, איך אין בכך כל בטחון בהתחשב בכך שהשחקנים המרכזיים בתהליך, חברות הדלק הגדולות, לא באמת רוצים בשינוי. כמו שראינו בעבר בתחום הסלולר וכיום בבנקאות, שוק ובו שלוש חברות גדולות אינו תחרותי מספיק, והרגולטור חייב לקבוע כללים המעודדים כניסת שחקנים חדשים וליצור תנאים המאפשרים תחרות הוגנת.

לקריאה נוספת:

עקב הבחירות: הרפורמה בשוק הדלק הריכוזי מתעכבת

נגישות
HTML Generator Sample Page

האתר נבנה ע"י - 5BreadCrumbs