שיח של חירשים בוועדת החינוך: כל צד אומר את דעתו הידועה מראש על ספר האזרחות החדש, איש אינו מנסה לשכנע או להקשיב.
תעמולה במקום דיון
ביום שלישי השבוע (22/12) נפלתי בפח. ביקשתי בתמימותי להשתתף בדיון רציני בנושא חינוכי. במקום זה הגעתי לדיון סוער ורב משתתפים על צביונה של מדינת ישראל כפי שהוא משתקף בספר הלימוד החדש באזרחות שכותרתו מסגירה את רוח מחבריו ״להיות אזרח במדינה יהודית דמוקרטית״.
זהבה גלאון: "שר החינוך מבקש למחוק את הזהות הדמוקרטית של המדינה."
הדיון נערך ביוזמת חברת הכנסת זהבה גלאון ממרצ, שפתחה במילים חריפות במיוחד: ״אני חוששת למחטף בעקבות חוק האזרחות. שר החינוך מבקש למחוק את הזהות הדמוקרטית של המדינה. מבקש לקדם גזענות במקום דמוקרטיה. במקום לקדם שוויון, מסווגים קבוצות מיעוטים לפי נאמנות למדינה, בעצם לפי שרות בצבא״. חברת הכנסת גלאון מבקשת לעצור את פרסום הספר בנוסח החדש ולהקים תת ועדה לדיון בתכנים.
התעלמות מהוועדה האקדמית
נציגי משרד החינוך האמונים על תוכניות הלימודים באזרחות מילאו את חלקם בדיון בהסבר מלומד על מבנה תוכנית הלימודים באזרחות, תהליכי ההכנה שלה והספרות הנלווית. הם ציינו בגאווה את מעורבותם של נציגי אקדמיה בקביעת התוכן, ואת הקשיים האובייקטיביים בטיפול בנושאים הנוגעים בכל הכאבים של החברה הישראלית. מספר דוברים מהאקדמיה אישרו מאוחר את השתתפותם בתהליך, אולם לדבריהם "משרד החינוך מתעלם מהוועדות האקדמיות". לטענתם אין התייחסות אמיתית לדעותיהם ולכן שלושה מהחברים בוועדות התפטרו לאחרונה.
למרות השאלות הישירות של חברי הכנסת נציגי משרד החינוך לא היו מוכנים לאשר קיומה של מעורבות פוליטית של שר החינוך בקביעת התכנים. בהתחשב בעובדה שאחד מהדוברים, ד״ר אסף מלאך, שמונה זה מכבר על ידי שר החינוך החדש להיות יו״ר ועדת מקצוע האזרחות, הוא איש חינוך בכיר מהמגזר הדתי לאומי, איש מהנוכחים לא לקח דברים אלו ברצינות יתירה.
אורית סטרוק: "כלי לשטיפת מוח שמאלנית"
אישור לכך ניתן במפורש על ידי חברת הכנסת לשעבר מהבית היהודי, אורית סטרוק, שאמרה כי "לאורך שנים הזדעזעתי מספרי אזרחות. מקצוע האזרחות היה שווי בידי השמאל ושימש כלי לשטיפת מוח שמאלנית". לדבריה יש הבנה שונה לגבי המונח דמוקרטיה, לאורך שנים בספר בלטה רק תפיסת העולם השמאלנית של דמוקרטיה, ועתה הגיע הזמן לאזן את הדברים וזה מה שהבית היהודי עושה.
תלמידים ערבים לא יכולים להזדהות עם צורת לימוד כזו
הדוברים הערבים בדיון, חברי הכנסת ואנשי החינוך, מבהירים כי גם תוכנית הלימודים וספרי הלימוד הקיימים באזרחות מדגישים את הנושא היהודי על חשבון קידום הדמוקרטיה והשיוויון. הם לא מאפשרים לתלמידים ערבים להזדהות עם החומר הנלמד ובעצם "דוחפים אותם מחוץ לאזרחות". לא בכדי כמעט מחצית מהתלמידים הערביים נכשלים בבגרות באזרחות, לעומת כעשרים אחוז בלבד מקרב התלמידים היהודים. לדבריהם, ספר הלימוד החדש פוגע בערכים של המיעוט הערבי כמו גם בערכים כלליים של דמוקרטיה וכבוד האדם. זו פשוט גירסה חינוכית לחוק הלאום. השינויים המוצעים עתה מחריפים את המגמה ולפיכך נראה כי המגזר הערבי יחרים את הספר החדש, ופשוט "נלמד אזרחות כמו שאנחנו מבינים אותה" לדברי מוחמד ברכה, חבר הכנסת לשעבר וכיום יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל.
צביון יהודי? צביון דמוקרטי?
חברי הכנסת המעטים מהימין הגנו כמובן על השינויים המתוכננים וטוענים כי יש לשמור על האיזון בלימודי האזרחות בין יהדות ודמוקרטיה, אבל ציונות היא לא מילת גנאי ויש לעשות הכל כדי לשמור על צביונה היהודי של המדינה. חברת הכנסת יעל גרמן התייחסה בדבריה לאמירה זו בטענה, ולדעתי צודקת, כי בימינו הרבה יותר קשה להגן על הצביון הדמוקרטי של המדינה מאשר על הצביון היהודי שלה.
חברי הכנסת מהאופוזיציה התייחסו בדבריהם לעובדה המדאיגה שמתבצע מחטף ברוטלי על ידי שר החינוך , בתחום שיש לנהוג בו בזהירות יתירה כדי לשמור על האיזון במערכת החינוך. חברי הכנסת חוזרים ומציעים לעצור את השינוי המתוכנן ולהקים ועדה שתדון בתכנים בכובד ראש כשהמטרה צריכה להיות ספר שישקף את המגוון הרחב של החברה בישראל.
מרגי מודאג
יו"ר הועדה חבר הכנסת יעקב מרגי (ש"ס) סיכם את הדיון באמירה שיש לעשות מאמץ להתגבר על הקשיים, וכי הוועדה שמעה בדאגה את ההערות על הדרך בה נעשו שינויים והיא קוראת למשרד החינוך לבחון את ההערות בטרם הוצאת הספר. התשובה של המשרד ניתנה מיידית, בדרכי הביתה בערבו של יום נמסר בגלי צה"ל כי משרד החינוך אישר סופית את הספר החדש והוא נמסר לדפוס.
אני שמח לבשר לעם ישראל כי בממשלה שלנו עובדים בחריצות רבה. תוך שעות מועטות נבחנו הדברים ברצינות הראויה, נשקלו לעומק והתקבלה החלטה להתעלם מהנאמר בדיון.