הדיון נערך ביום שני השבוע (29.2) בנוכחות כמעט כל הממונות על מסירת מידע לציבור במשרדי הממשלה (רובן נשים). הדיון התנהל כתחקיר באווירה עניינית, כשהמסקנות העיקריות העולות ממנו הן חיזוק המעמד של הממונים על חופש מידע ברשויות השונות, אולם הנהלות הרשויות לא הפנימו את חשיבות התפקיד. שאלה ששאלתי בדבר שקיפות בוועדת השרים לענייני חקיקה, שגם קיבלה את תמיכתה של שפיר טרם זכתה למענה.
לדעתי ניהול הדיון היה מעולה. התנהל כתחקיר מעמיק באווירה עניינית בשיתוף כל המוזמנות. ח"כ שפיר הפגינה בקיאות בפרטים, הגיע לחקר האמת בלי למתוח ביקורת שיכולה לפגוע בממונות. כל זאת תוך גילוי מנהיגות, הבעת הערכה לעוסקים במלאכה והבטחה לעזרה אם יפגעו עקב מילוי תפקידם .
סתיו שפיר פתחה את הדיון במספר נקודות:
- חוק חופש המידע חוקק לפני 18 שנה בשנת 1998.
- יש עליה משמעותית בבקשות למידע. לרבות אין תשובות תוך 30 יום או הודעה כי תוחזר תשובה אחרי 30 יום נוספים, זאת כפי שנדרש בחוק.
- אין כלים ותקציבים להיערכות למסירת המידע.
- אין מעמד וסמכויות לממונים על הנושא במשרדי הממשלה.
- קיימת חלוקת משאבים והתנהלות שלא לטובת הציבור של קובעי המדיניות בנושא.
- השקיפות היא כלי למלחמה נגד שחיתות.
ראשונת הדוברים הייתה הממונה מהיחידה המרכזית לחופש המידע המרכזת את הנושא בכל משרדי הממשלה: יש 43 ממונים ועוזרים, כולם ממלאים תפקידים נוספים וקורסים מעומס עבודה. לאחרונה הממונה במשרד ראש הממשלה ממלא רק את התפקיד הזה.
יש ממונים לא אקדמאים, בדרג זוטר שאינם מכירים את המשרדים שלהם. אין תגמול כספי על העבודה הרבה. יש מקרים של בקשות להשתחרר מהתפקיד, כולל הדוברת שסיימה לאחרונה את תפקידה. לדעתה הממונה הקלאסי צריך להיות נודניק ללא בושה ופחד מהמנכ"ל, וותיק ובכיר במשרד שבו הוא ממלא תפקיד חשוב כל כך.
ח"כ מיקי רוזנטל: "הממונה הוא שומר הסף צריך להבטיח את מעמדו. כל הבעיות שעלו מוכרות ואין התקדמות בשנים האחרונות. יש להקים נציבות, אולי כדאי שהוועדה תיזום חקיקה בנושא"? שפיר ענתה לו: "זאת הכוונה, שלחתי מכתב לנציב שירות המדינה להסדרת הנושא כולל תיקוני חקיקה".
בעדויות של הממונות אפשר לחזק את המסקנות שאמרה נציגת התנועה לחופש המידע: "הממונות והממונים הם ברובם עובדים ואנשים טובים המתמודדים עם תפקיד קשה הדורש יותר ממשרה מלאה אך נאלצים למלא תפקידים נוספים".
הנהלות משרדי הממשלה לא הפנימו את חשיבות התפקיד, את הגידול במספר הפניות ואת הבעיה של הפרת החוק הגורמת לתביעות בגין אי עמידה במועד התשובה. תביעות שמגדילות את העומס. ההנהלות, כולל נציב שירות המדינה, אינם מבינים שהממונה חייב להיות עצמאי ואין טעם להכפיפו לדובר מכיוון שקיים ניגוד עניינים בעבודתם.
במהלך הדיון תיחקרה שפיר את נציגת נציב שירות המדינה ומסקנתה הייתה שבמשך ארבע שנים בוצעה עבודה שעוזר פרלמנטרי היה מסיים ביומיים , אני מניח שרוב הנוכחים חשבו כמוה.
להגדרת התפקיד, שעדיין לא הושלמה, חשיבות רבה בקידום וחיזוק הנושא. כמו כל תחקיר טוב, התשובות והדרך הנכונה לקידום הנושא התבררו במהלך הדיון.
הממונה מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המשמש בתפקידו 25 שנה התווה את הדרך לטיפול נכון בנושא על סמך ניסיונו: כל המידע מועלה על הרשת וכל אחד יכול להורידו באופן חופשי. מי שרוצה עיבודים וניתוחים משלם. בשנים 2014-15 לא היו פניות לקבלת מידע(!!!).
כמה פשוט! מסקנת כמה מהמשתתפות וח"כ שפיר שבעצם צריך ממונה על הסתרת מידע סודי וכל השאר יהיה על הרשת. מדהים, עד כמה הנושא פשוט ועם תכנון נכון ניתן להנגיש את המידע, תוך ייעול עבודת משרדי הממשלה. כפי שאמרה ח"כ שפיר הוועדה תמשיך לעקוב והוועדה מבקשת תשובות לדיון הבא. מאגף התקציבים באוצר כמה כסף הושקע בהנגשת מידע, במערכות טכנולוגיות ובתקנים בחמש השנים האחרונות? מנציבות שירות המדינה: הוועדה מבקשת את טיוטת מסמך הגדרת תפקיד הממונה על נגישות המידע במשרדי הממשלה ותשובה ברורה מתי יוגש המסמך הסופי.
Les chaussure de foot officiel pas cher sont à bas prix, pas cher.
כנציג המשמר החברתי קיבלתי את רשות הדיבור כדי לציין בפרוטוקול שאלה שמטרידה אותי: אחרי שהממשלה עקפה את הכנסת עם וועדת שרים לענייני חקיקה שאינה שקופה במיוחד (ח"כ שפיר: "לא שקופה בכלל"!), למה שהממשלה תרצה ליישם את חוק חופש המידע?
ימים יגידו עד כמה יעזרו התביעות של מספר ארגונים בנושא, עד כמה תעזור עבודת וועדת השקיפות והעובדה שאי אפשר לעצור את הגידול במספר השאילתות המוצגות למשרדי הממשלה.