בעוד שרק שישה אחוזים מלקוחות פלאפון דרשו את הפיצוי שהחברה הציעה על התקלה הקשה לפני חודשיים, בחברת רמי לוי, שפועלת על התשתיות של פלאפון, השיעור עומד על 20 אחוז. ההבדל: רמי לוי הציעו פיצוי כספי ״בגלל הציבור החרדי״, ופלאפון הציעו ״קופונים״
בחודש מרץ השנה, עבור שניים וחצי מיליון לקוחות של חברת פלאפון, העולם נעצר מלכת. תקלה בחברה הסלולרית גרמה להם להשבית את המכשיר היקר ללבם. היו בוודאי לקוחות שפינטזו על הזדמנות לעשות קופה בקבלת פיצוי הוגן, אך מתברר שרק 150 אלף מימשו את הפיצוי שפלאפון הציעה להם. אז מה קרה לצרכן הישראלי הידוע בכך שהוא ״לא פראייר״? האם הוא שינה את עורו ולא ביקש פיצוי? או שמא ההטבות ללקוחות היו בגדר לעג לרש – פיצוי בשווי כמה עשרות שקלים בלבד, שלא שווה לבזבז עליו זמן ועצבים?
ביום שלישי ב-3 במאי משכן הכנסת היה שומם בשל הפגרה שאחרי סיום מושב החורף. לא ברור מדוע הטריח את עצמו ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה, יו"ר הוועדה לפניות הציבור, לכנס דיון פגרה מיוחד בנושא די איזוטרי.
בבוקרו של 21 למרץ השנה אירעה תקלה ארצית נרחבת ברשת פלאפון בעקבות שריפה שפרצה בארון החשמל באחד ממבני החברה. במשך זמן לא קצר לקוחות החברה נתקלו בקשיים בהוצאת שיחות ובגלישה. כפיצוי החליטה הנהלת החברה לאפשר ללקוח שנפגע לבחור בהטבה אחת מתוך שלוש: 500 דקות שיחה לחו"ל ,חבילת גלישה או חבילת מוזיקה וטלוויזיה.
הרב ח״כ אייכלר פתח את הדיון ואמר: "למרות שאנחנו בפגרה החלטנו לקיים דיון זה בכדי לבדוק מה נעשה מאז אותה תקלה וכיצד נערכים כיום למנוע אפשרות של תקלות עתידיות".
מימון שמילה, סמנכ"ל בכיר במשרד התקשורת, ציין כי ״חברת פלאפון התנהלה באירוע בצורה ראויה. לא זיהינו רשלנות והפרות בנוהלי החברה. מדובר היה בתקלה נדירה והחברות מפיקות את הלקחים״. הוא הדגיש כי קשה מאוד למנוע תקלות בלתי צפויות. עוד הוסיף כי לציבור הוצאה הודעה על התקלה תוך שעה מהשריפה.
נמרוד בן דב, סמנכ"ל חטיבת ההנדסה בפלאפון, אמר: "השריפה פרצה מניצוץ חשמלי, כנראה כתוצאה של חיכוך בין שני כבלים, וזה הכניס אותנו למצב חירום. כמחצית מהלקוחות נפגעו״. לדבריו, "היה צריך לבנות במשך כשבוע את מערכת החשמל המחודשת ולכן התקלה הייתה לאורך שבוע".
עו"ד עידו רוזנברג, סגן היועץ המשפטי והממונה על קשרי ממשל בפלאפון, מסר כי "רק 150 אלף לקוחות מתוך כ-2.5 מיליון מימשו אותה. ישנם כאלה שלא פנו בבקשה לקבל הטבה כי תקלות קורות״. הוא ציין כי במסגרת הפיצוי לא ניתנו שיחות בתוך הארץ, כי ממילא כל המינויים מקבלים את זה בחבילה שלהם.
עו"ד אביטל פריזמנט, מהמחלקה המשפטית של המועצה הישראלית לצרכנות, טענה שהפיצוי שהציעה פלאפון הוא ״מגוחך״. לדבריה, "פשרת קופונים היא לא פיצוי ממשי, והעובדה שרק שישה אחוזים (מהלקוחות) פנו לקבל את הפיצוי מדברת בעד עצמה". עוד הוסיפה, כי "במקרה של תקלה החברה צריכה להוציא כסף מהכיס ולמסור לצרכנים שמשלמים לה מדי חודש. רבע חודש חינם זו הטבה ראויה", ציינה.
שלומי לוי, סמנכ"ל רמי לוי, החברה שמשתמשת בתשתיות חברת פלאפון, מסר כי לקוחות החברה שנפגעו יכלו לקבל זיכוי כספי של 20 שקל. "ככל שזה נוגע לנו, בגלל הציבור החרדי, כל לקוח שביקש להמיר את הזיכוי הזה בכסף – אפשרנו״, אמר לוי, והוסיף ש״20 אחוז מלקוחות החברה שלנו מימשו הטבה זו".
יו"ר הוועדה אייכלר פנה לחברת פלאפון בדרישה לתת ללקוחותיה אפשרות להאריך את תקופת מתן הפיצוי שהסתיים לפני שבוע, ולאפשר להם להזדכות כספית גם בשיחות בארץ ולא רק בחו"ל.
למעט היו"ר, לא נכח בדיון אף לא אחד מחברי הכנסת החברים בוועדה.